תנ"ך - עד
שקרים
לא
ינקה
ויפיח
כזבים
יאבד:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עֵ֣ד
שְׁ֭קָרִים
לֹ֣א
יִנָּקֶ֑ה
וְיָפִ֖יחַ
כְּזָבִ֣ים
יֹאבֵֽד:
פ
(משלי פרק יט פסוק ט)
עֵד
שְׁקָרִים
לֹא
יִנָּקֶה
וְיָפִיחַ
כְּזָבִים
יֹאבֵד:
פ
(משלי פרק יט פסוק ט)
עד
שקרים
לא
ינקה
ויפיח
כזבים
יאבד:
פ
(משלי פרק יט פסוק ט)
עד
שקרים
לא
ינקה
ויפיח
כזבים
יאבד:
פ
(משלי פרק יט פסוק ט)
עד
שקרים
-
פירשתיו
למעלה
(פס'
ה).
עד
שקרים
-
מי
שיעיד
שקרים
בעניני
החכמה
אשר
הצטרכו
התחלותיה
אל
העדות
,
לא
ינקה
,
כי
הוא
סבה
להכשיל
האנשים
השומעים
עדותו
בדברים
העיוניים;
ומי
שידבר
שקרים
בענינים
העיוניים
,
ובפרט
בשרשים
ובהתחלות
,
הנה
הוא
יאבד
,
כי
זה
סבה
להרחיקו
משלימותו
תכלית
ההרחקה.
קונה;
עד
שקרים
-
שנים
דבקים.
הדעת
יקרא
לב
כי
הוא
מכון
לשבתו
(ע"פ
שמ'
טו
,
יז).
אוהב
נפשו
-
להחיותה
ולבלתי
תפרד
מן
הגוף
עד
עת
כלח
(ע"פ
איוב
ה
,
כו).
שומר
תבונה
-
אחר
שקנה
אותה
,
בעבור
מצא
הטוב
שמרה
,
כי
השם
ימציאהו
טובתו
בעולם
הזה
ובעולם
הבא.
אבל
עד
שקרים
שלא
קנה
הדעת
,
לא
יהיה
נקי
מן
השבר.
ויפיח
כזבים
-
כפל
דבר.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
ח
-
ט).
רצה
בזה
,
שהמשתדל
לקנות
שכל
ולהוציאו
לפועל
,
אוהב
נפשו
,
כי
בו
יזכה
לשלימות
הנצחי;
והוא
שומר
תבונה
לכוונת
התכלית
,
והוא
למצוא
טוב
,
רוצה
לומר:
הטוב
הצפון.
והנגלה
והנסתר
בזה
-
אחד.
ואמרו
אחריו:
עד
שקרים
-
כבר
ביארנוהו
בסמוך
(פס'
ה).
ויש
מפרשים
קונה
לב
וגו'
-
בקיום
מצוות
התורה
השכליות;
ושומר
תבונה
-
על
שמירת
השמעיות.
ועל
זה
סמך
עד
שקרים
וגו'
,
על
הדרך
שהתבאר.