תנ"ך - התרפית
ביום
צרה
צר
כחכה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הִ֭תְרַפִּיתָ
בְּי֥וֹם
צָרָ֗ה
צַ֣ר
כֹּחֶֽכָה:
(משלי פרק כד פסוק י)
הִתְרַפִּיתָ
בְּיוֹם
צָרָה
צַר
כֹּחֶכָה:
(משלי פרק כד פסוק י)
התרפית
ביום
צרה
צר
כחכה:
(משלי פרק כד פסוק י)
התרפית
ביום
צרה
צר
כחכה:
(משלי פרק כד פסוק י)
כחכה
-
ב'
,
חד
מלא
וחד
חסר
(ה"א):
מש'
ה
,
י;
כד
,
י.
כחכה
ב'
חד
מל'
וחד
חס'
פן
ישבעו
זרים
כחך
ביום
צרה
צר
כחכה.
התרפית
-
ל';
כחכה
-
ב'
חד
מל'
וחד
חס'.
התרפית
-
מן
התורה.
ביום
צרה
צר
כחכה
-
מלאכי
השרת
לא
יהיו
מאמצין
כחך.
זה
מדרש
חכמים
(ראה
ממ"ש
כד
,
י).
ולפי
פשוטו:
התרפית
ביום
צרת
אהובך
לעמוד
מנגד
,
צר
כחכה
-
ביום
פורענותך
,
דכתיב
"אם
החרש
תחרישי"
וגו'
(אס'
ד
,
יד).
התרפית
-
הנה
אם
התרפית
מהשתדלות
הראוי
בקנין
החכמה
,
הנה
בבא
יום
צרה
אז
כחך
צר
וקצר
מעמוד
כנגד
הצרה
ההיא.
התרפית
ביום
צרה
-
בבא
יום
צרה
צריך
אדם
להקדים
שלשה
דברים:
תפלה
לאל
יתברך
ושחד
ושיזדמן
למלחמה
אם
יצטרך;
ושלשה
אלה
זימן
יעקב
אבינו
בצרתו
(ראה
בר'
לב
,
ט
רש"י).
ובעבור
אלה
אמר
אליהוא
לאיוב:
"ורב
כופר
אל
יטך"
(איוב
לו
,
יח)
-
שחד
וממון;
"היערוך
שועך
לא
בצר"
(שם
,
יט)
-
תפלה;
"וכל
מאמצי
כח"
(איוב
לו
,
יט)
-
חזוק
מלחמה.
התרפית;
הצל
לקוחים;
כי
תאמר
-
שלשה
דבקים.
התרפית
ביום
צרה
-
הבאה
על
אחרים
,
אז
יצר
כחך
בבא
צרתך.
הצל
-
שם
הפועל.
והפסוק
דבק
ראשו
עם
סופו
,
וכן
הוא
הפירוש:
ההצל
אם
תחשך
מן
הלקוחים
למות
בבא
צרתם
,
שתאמר:
'לא
היינו
יודעים
עת
נלקחו
למות'.
הלא
תוכן
לבות
-
לעשות
רצונו
,
ונוצר
נפשך
ממות
,
הוא
יבין
וידע
שלא
רצית
להצילם
,
וישיב
לאדם
כמוך
כפעלך;
שתהיה
בצרה
כמהו
,
ולא
תמצא
מציל.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
י
-
יב).
כל
זה
הערה
לעזור
איש
את
אחיו
בעת
צרתו
,
אם
בעניו
אם
בשאר
הצרות
,
וייעד
העונש
לנמנע
מזה.
ואמר:
התרפית
ביום
צרת
אחיך
,
ועשית
עצמך
כלא
רואה
,
הנה
עונשך
שתקצר
ידך
וכחך
,
ולא
תמצא
גם
כן
עוזר.
והצל
-
מקור.
ואם
תחשוך
האמור
בסוף
,
חוזר
לראשו;
כלומר:
אם
תחשוך
ותמנע
מהצל
הלקוחים
למות
והנוטים
להרג
,
ותתנצל
בזה
לומר
לא
ידענו
זה
כלומר:
לא
נודע
לנו
ענינו
,
שאלו
ידענו
השתדלנו
בעבורו
-
הלא
תוכן
לבות
הוא
יבין
-
רוצה
לומר:
האל
שהוא
מביא
הלבבות
לחשבון
הוא
יבין
צפון
לבבך
,
ונוצר
נפשך
הוא
ידע
מטמון
לבך
,
והשיב
לאדם
כפעלו.
ויש
לפרש
הוא
ידע
-
כלומר:
הוא
יעניש
על
זה
ויכרית
העושה
כן.
ובדרך
נסתר
-
חוזר
על
המתרשל
בלימוד
מצד
היות
החכמות
ראמות
בעיניו
(ראה
לעיל
,
ז)
,
ואמר:
התרפית
ביום
צרה
,
כלומר:
יום
התעמלך
בתורה
שהיה
בעיניך
יום
צרה
,
ולכן
צר
כחכה
,
רוצה
לומר:
קצרה
ידיעתך.
וקרא
כחות
הגוף
לקוחים
למות
ומטים
להרג
,
כי
הם
מעותדים
לכך
תמיד.
ואמר
,
שבהמנעך
מלהצילם
מן
המות
,
ותנצל
במאמר
הן
לא
ידענו
,
כלומר:
כבד
הדבר
לא
נוכל
להשיגו
-
הלא
תוכן
לבות
-
כלומר:
האדם
המכין
לבו
לכך
ומשתדל
השתדלות
-
הוא
יבין;
יגעת
ולא
מצאת
אל
תאמין
(ראה
מגילה
ו
,
ב).
והאל
יתעלה
שהוא
נוצר
נפשך
,
כלומר:
מכוין
ורוצה
בשמירתה
ובהצלחתה
,
הוא
יענישך
וישיב
לך
כפעלך
,
והשאירך
רֵק
ונעור
,
ולהיות
נפשך
שוממה
עזובה
בקרב
הארץ
(ע"פ
יש'
ו
,
יב).
התרפית
-
אתה
לא
תעזור
לרעך
ביום
צרתו.
התרפית
ביום
צרה
-
אם
אתה
מתרפה
ביום
שאתה
רואה
צרה
לחבירך
,
צר
יהיה
כוחך
מן
השמים.