תנ"ך - כי־תאמר
הן
לא־ידענו
זה
הלא־תכן
לבות׀
הוא־יבין
ונצר
נפשך
הוא
ידע
והשיב
לאדם
כפעלו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּֽי־תֹאמַ֗ר
הֵן֮
לֹא־יָדַ֪עְנ֫וּ
זֶ֥ה
הֲֽלֹא־תֹ֮כֵ֤ן
לִבּ֨וֹת׀
הֽוּא־יָבִ֗ין
וְנֹצֵ֣ר
נַ֭פְשְׁךָ
ה֣וּא
יֵדָ֑ע
וְהֵשִׁ֖יב
לְאָדָ֣ם
כְּפָעֳלֽוֹ:
(משלי פרק כד פסוק יב)
כִּי־תֹאמַר
הֵן
לֹא־יָדַעְנוּ
זֶה
הֲלֹא־תֹכֵן
לִבּוֹת׀
הוּא־יָבִין
וְנֹצֵר
נַפְשְׁךָ
הוּא
יֵדָע
וְהֵשִׁיב
לְאָדָם
כְּפָעֳלוֹ:
(משלי פרק כד פסוק יב)
כי־תאמר
הן
לא־ידענו
זה
הלא־תכן
לבות׀
הוא־יבין
ונצר
נפשך
הוא
ידע
והשיב
לאדם
כפעלו:
(משלי פרק כד פסוק יב)
כי־תאמר
הן
לא־ידענו
זה
הלא־תכן
לבות׀
הוא־יבין
ונצר
נפשך
הוא
ידע
והשיב
לאדם
כפעלו:
(משלי פרק כד פסוק יב)
ידע
-
י"ט:
יהו'
כב
,
כב;
ש"א
כ
,
ג;
כא
,
ג;
יש'
ז
,
טז;
ח
,
ד;
נב
,
ו;
יר'
לו
,
יט;
לח
,
כד;
מ
,
טו;
תה'
לה
,
ח;
לט
,
ז;
צב
,
ז;
מש'
כד
,
יב;
כח
,
כב;
איוב
יד
,
כא;
קה'
ח
,
ה
(פעמיים);
ט
,
יב;
י
,
יד.
כי
תאמר
-
שמא
תאמר;
וזהו
כי
משמש
בלשון
'דלמא'.
כי
תאמר:
הן
לא
נוכל
לדעת
אלו
המחשבות
אשר
קבוצם
מביא
לקנין
החכמה
,
ותחשב
לך
בזה
התנצלות
וההֵעָצל
מקנין
השלמות
והחכמה;
הלא
השם
יתברך
שהוא
תוכן
הלבבות
ומשלים
אותם
,
והוא
שומר
נפשך
,
הוא
ידע
אם
השתדלת
בזה
הקנין
כאשר
תמצא
ידך
(ע"פ
קה'
ט
,
י)
,
והוא
ישיב
לאדם
גמול
כפעלו.
התרפית;
הצל
לקוחים;
כי
תאמר
-
שלשה
דבקים.
התרפית
ביום
צרה
-
הבאה
על
אחרים
,
אז
יצר
כחך
בבא
צרתך.
הצל
-
שם
הפועל.
והפסוק
דבק
ראשו
עם
סופו
,
וכן
הוא
הפירוש:
ההצל
אם
תחשך
מן
הלקוחים
למות
בבא
צרתם
,
שתאמר:
'לא
היינו
יודעים
עת
נלקחו
למות'.
הלא
תוכן
לבות
-
לעשות
רצונו
,
ונוצר
נפשך
ממות
,
הוא
יבין
וידע
שלא
רצית
להצילם
,
וישיב
לאדם
כמוך
כפעלך;
שתהיה
בצרה
כמהו
,
ולא
תמצא
מציל.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
י
-
יב).
כל
זה
הערה
לעזור
איש
את
אחיו
בעת
צרתו
,
אם
בעניו
אם
בשאר
הצרות
,
וייעד
העונש
לנמנע
מזה.
ואמר:
התרפית
ביום
צרת
אחיך
,
ועשית
עצמך
כלא
רואה
,
הנה
עונשך
שתקצר
ידך
וכחך
,
ולא
תמצא
גם
כן
עוזר.
והצל
-
מקור.
ואם
תחשוך
האמור
בסוף
,
חוזר
לראשו;
כלומר:
אם
תחשוך
ותמנע
מהצל
הלקוחים
למות
והנוטים
להרג
,
ותתנצל
בזה
לומר
לא
ידענו
זה
כלומר:
לא
נודע
לנו
ענינו
,
שאלו
ידענו
השתדלנו
בעבורו
-
הלא
תוכן
לבות
הוא
יבין
-
רוצה
לומר:
האל
שהוא
מביא
הלבבות
לחשבון
הוא
יבין
צפון
לבבך
,
ונוצר
נפשך
הוא
ידע
מטמון
לבך
,
והשיב
לאדם
כפעלו.
ויש
לפרש
הוא
ידע
-
כלומר:
הוא
יעניש
על
זה
ויכרית
העושה
כן.
ובדרך
נסתר
-
חוזר
על
המתרשל
בלימוד
מצד
היות
החכמות
ראמות
בעיניו
(ראה
לעיל
,
ז)
,
ואמר:
התרפית
ביום
צרה
,
כלומר:
יום
התעמלך
בתורה
שהיה
בעיניך
יום
צרה
,
ולכן
צר
כחכה
,
רוצה
לומר:
קצרה
ידיעתך.
וקרא
כחות
הגוף
לקוחים
למות
ומטים
להרג
,
כי
הם
מעותדים
לכך
תמיד.
ואמר
,
שבהמנעך
מלהצילם
מן
המות
,
ותנצל
במאמר
הן
לא
ידענו
,
כלומר:
כבד
הדבר
לא
נוכל
להשיגו
-
הלא
תוכן
לבות
-
כלומר:
האדם
המכין
לבו
לכך
ומשתדל
השתדלות
-
הוא
יבין;
יגעת
ולא
מצאת
אל
תאמין
(ראה
מגילה
ו
,
ב).
והאל
יתעלה
שהוא
נוצר
נפשך
,
כלומר:
מכוין
ורוצה
בשמירתה
ובהצלחתה
,
הוא
יענישך
וישיב
לך
כפעלך
,
והשאירך
רֵק
ונעור
,
ולהיות
נפשך
שוממה
עזובה
בקרב
הארץ
(ע"פ
יש'
ו
,
יב).
כי
-
הטעם:
כי
תחשוב
להצדיק
עצמך
לומר:
לא
ידעתי
צרתו
-
הנה
זה
התנצלות
איפשר
שיאמינו
בו
אנשי
העולם
,
אבל
יי'
יראה
ללבב
וידע
שהיית
יודע
והתעלמת.
כי
תאמר
הן
לא
ידענו
זה
-
שאם
ידענו
היינו
מצילים
אותם
-
הלוא
הבורא
תוכן
לבות
הוא
יבין
,
ונוצר
נפשך
הוא
ידע
-
לבך
,
ולא
תוכל
לכסות
עצמך
ממנו.