תנ"ך - כי
לא
לעולם
חסן
ואם־נזר
לדור
דור
ודור:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֤י
לֹ֣א
לְעוֹלָ֣ם
חֹ֑סֶן
וְאִם־נֵ֝זֶר
לְד֣וֹר
דֽוֹר
וָדֽוֹר:
(משלי פרק כז פסוק כד)
כִּי
לֹא
לְעוֹלָם
חֹסֶן
וְאִם־נֵזֶר
לְדוֹר
דוֹר
וָדוֹר:
(משלי פרק כז פסוק כד)
כי
לא
לעולם
חסן
ואם־נזר
לדור
דור
ודור:
(משלי פרק כז פסוק כד)
כי
לא
לעולם
חסן
ואם־נזר
לדור
דור
ודור:
(משלי פרק כז פסוק כד)
ודור
(קרי;
דור
כתיב):
י"ב
חסר
ו"ו
בראש
תיבה
וקרי:
ראה
מש'
כג
,
כד.
כי
לא
לעולם
חוסן
-
שאם
אתה
עשיר
בכסף
ובזהב
,
שמא
לא
יתקיים
לעולם
,
לכך
אל
תבזה
דברים
קטנים
שלך.
כי
לא
לעולם
חוסן
-
וראוי
שתזדרז
בקנין
המוחשות
בזה
האופן
,
כי
לא
יתמיד
לאדם
לעולם
חוסן
ותוקף
וכח
,
להשתדל
באלו
ההשגות
ולקנותם
,
כי
במות
האדם
יסור
ממנו
זה
הכח
אשר
לו
מצד
החומר.
ואע"פ
שהנזר
והמלכות
שיהיה
לשכל
במה
שקנה
מהמושכלות
הוא
מתמיד
לו
לדור
ודור
,
כי
השכל
הנקנה
הוא
נצחי
,
והוא
ידוע
כי
המוחשות
יגיעו
תחלה
לחושים;
ואחר
יגיע
באמצעותם
אל
החוש
המשותף
,
ומדרגתם
בו
קרובה
אל
המדרגה
שהיתה
להם
בחוש
חוש
,
אלא
שלא
יתפעל
החוש
המשותף
מהם
באופן
הפעלות
החושים
ממוחשיהם.
ואחר
זה
יתקרבו
אלו
ההשגות
אל
הרוחניות
,
ויוסרו
מהם
הרבה
מהקליפות
בהגיעם
אל
הזוכר
והשומר
והדמיון
,
כמו
שנתבאר
בספר
החוש
והמוחש.
כי
לא
לעולם
חוסן
-
אמר
,
כי
העשבים
אינן
נראין
בכל
שעה
לרעות
לצאנו;
בימי
החורף
ובימי
השלג
לא
יוכלו
לצאת
למרעה.
ועל
זה
סמך
לו
פתרונו:
ידע
תדע;
כי
לא;
גלה
חציר;
כבשים;
ודי
חלב
-
חמשה
דבקים.
חסן
-
אוצר.
נזר
-
עטרה.
עשבות
-
רב
השמות
ישתנו
,
כי
אין
המלה
מגזרת
'עשב';
וכן
"ודם
ענב"
(דב'
לב
,
יד)
,
"ענבי
נזיריך"
(וי'
כה
,
טו)
,
"ענבים"
(בר'
מ
,
י)
-
שלשתם
משתנים
זה
מזה.
ומחיר
-
טעמו:
חלוף.
כי
כן
התרגום
(ראה
ת"א
דב'
כג
,
יט).
ולפי
דעתי
מזה
נאמר
'מחר'
,
וטעמו:
חלף
ותמורה
מן
היום
שכבר
עבר.
וכן
הפירוש:
פני
צאנך
אשר
שמו
פניהם
ללכת
שם
,
שית
לבך
שלא
תשכחם.
ואל
תשית
לבך
אל
מעלה
גדולה
,
כי
לא
לעולם
קימים
האוצר
והמלוכה.
נראו
הדשאים
והעשבים
ויאספו
עמך
,
ויהיו
מאכל
לצאנך
,
והכבשים
יהיו
בעבור
מלבושך
,
והעתודים
יהיו
חלף
ותמורת
שדה
כאשר
תקנהו
,
והחלב
בעבור
מאכלך
ובעבור
מאכל
בני
ביתך
והחיים
שתחיינה
בו
נערותיך.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
כג
-
כז).
לפי
הנגלה
-
הערה
להיות
האדם
זריז
בעסקיו
,
ולא
יחשוב
שהנכסים
ישמרו
עצמם;
אבל
כמו
שצריך
השתדלות
בקניינם
,
כן
צריך
השתדלות
בקיומם
ובהעמדתם.
כאמרם
ז"ל
בפרק
'כל
הבשר'
(חולין
קה
,
א):
דסייר
נכסי
משכח
אסתירי;
כלומר:
כל
שבודק
נכסיו
והופך
ומהפך
בהם
,
מוצא
בהם
תועלת
גדולה
לקיום
נכסיו
והעמדתם.
ועל
זה
אמר:
ידוע
תדע
פני
צאנך;
כלומר
,
שתתבונן
בהם
,
כי
הידיעה
הנה
במקום
התבוננות
,
כדרך
"ועת
ומשפט
ידע
לב
חכם"
(קה'
ח
,
ה).
ואמר:
כי
לא
לעולם
חוסן
-
כלומר:
כי
כח
הממון
הנקנה
אינו
עומד
בעצמו
לעולם
,
אבל
צריך
השתדלות
תמידי
,
כאלו
תרצה
לקנותו
מחדש.
ואם
נזר
-
כלומר:
ולא
נזר.
והוא
בא
בדרך
תימה;
כלומר:
התחשוב
שיהיה
הנזר
והחשיבות
לדור
ודור?
ולכן
צריך
שתתעמל
בהעמדת
הקנין
,
וחוסן
-
פירושו
כח
,
מלשון
"וחסון
הוא
כאלונים"
(עמ'
ב
,
ט);
ונקרא
הממון
כן
,
להיותו
כח
האדם
ותקפו.
ויש
מפרשים
אותו:
אוצר
,
מלשון
"לא
יאצר
ולא
יחסן"
(יש'
כג
,
יח);
והכל
כוונה
אחת.
כן
נזר
נאמר
הנה
על
הממון
,
שהוא
מעטר
האדם
ומכתירו
אצל
ההמון.
וחזר
אחר
כן
לענין
הצאן
,
ואמר:
גלה
חציר
וגו';
כלומר:
הסבות
רבות
עליו:
פעמים
שימצא
מרעה
די
ספקם
,
ויגלה
להם
החציר
,
ונראה
הדשא
בכל
מקום;
ופעמים
שאפילו
עשבות
ההרים
יאספו
,
רוצה
לומר:
יכלו
ויתמו
,
מענין
"אסוף
אסיפם"
(יר'
ח
,
יג).
ולכן
אתה
צריך
להשתדל
ולהתעמל
בצרכי
מחייתם
,
וברוב
ההשתדלות
תפק
רצונך
בהם
,
והוא
,
שמהם
תוציא
לבושך;
והוא
אמרו:
כבשים
ללבושך;
כלומר:
מגיזתם.
וכן
תוציא
מהם
קנין
כבודות
שדות
וקרקעות
,
והוא
ענין
ומחיר
שדה
עתודים;
כלומר:
העתודים
יהיו
לך
מחיר
שדה
-
שתקנה
בהם
שדה
לצורך
תבואה.
ודי
חלב
עזים
-
כלומר:
ודי
סיפוק
מחלב
העזים
ללחמך
ללחם
ביתך
-
רוצה
לומר:
ללפתן
ופרפרת;
כי
הלחם
הוא
כלל
המאכלים.
וחיים
לנערותיך
-
הנמצאות
אתך
בביתך
,
כדי
שלא
יוכלו
לבקש
טרפם
הנה
והנה.
ויש
לפרשו
דרך
הערה
תוריית
,
לרחם
העניים
והדלים
מממונו
,
והם
הם
שקראם
'צאן'
ועדרים.
ואמר:
כי
לא
לעולם
חוסן
-
כלומר
,
שלא
יתקיים
לעולם
וצריך
שיעשה
בו
דבר
קיים
לנצח
,
והוא
אמרו:
ואם
נזר
לדור
ודור;
כלומר:
אף
ע"פ
שהמעלה
הנפשית
היא
נזר
ועטרה
לדור
ודור
,
הממון
בעצמו
בלתי
מתקיים;
ואם
כן
צריך
לעשות
ממנו
נזר
,
שהוא
דבר
המתקיים.
ואמר:
גלה
חציר
ונראה
דשא
-
כלומר:
באחריתך
יגלה
לך
החציר
והדשא
שהמצאת
להם
בשעת
דוחקם
,
ונאספו
עשבות
ההרים
שנתת
בחייך
לעזרתך
ולמסעדתך;
כענין
"והלך
לפניך
צדקך"
(יש'
נח
,
ח).
וכן
בשר
הכבשים
שנתת
להם
,
יהיו
ללבושך
,
והעתודים
יהיו
לך
בחילופם
שדה
,
רוצה
לומר:
דבר
קיים
ומובטח.
ודי
חלב
עזים
ללחמך
וגו'
-
הכל
המשך;
ולקח
עתודים
ועזים
לקצת
השאלה
על
דבר
המתעתד
בעוז
לנצח.
ובדרך
נסתר
-
רמז
על
סדר
כלל
הנהגת
האדם.
ואמר:
ידוע
תדע
פני
צאנך
שית
לבך
לעדרים
-
רמז
לגוף
ולכוחותיו
,
שישתדל
בהעמדתו
,
כי
חסנו
וכחו
חלוש
ונקלה
ויכְלֶה
על
נקל;
והנה
הוא
צריך
בקיומו
זמן
להצלחת
הנפש.
ואמר:
גלה
חציר
ונראה
דשא
-
כי
החציר
והדשא
-
כלל
צרכי
החומר
לגדול
הבהמה.
ואחר
כך
רמז
על
שלימות
המדות
,
והוא
ענין
כבשים
ללבושך;
והבגדים
-
שם
מושאל
על
המדות.
ומחיר
שדה
ועתודים
-
רמז
לחכמות
,
שהם
הצעה
ומדרגה
לחכמת
האמת;
ועליה
אמר
אחר
כך:
ודי
חלב
עזים
ללחמך
,
שהוא
עיקר
המזון.
וביתך
-
רמז
על
המדור
הנצחי.
וייעד
אזהרה
חיים
לנערותיו
,
רוצה
לומר:
חיים
נצחיים
לנפשות
הצדיקים.
ויש
לפרשו
הערה
,
להזדרז
על
השפעת
חכמתו
לזולתו.
וקרא
התלמידים
'עדרי
צאן'
,
ומעורר
לשית
לבו
עליהם
בעוד
בחיים
חייתו
(ע"פ
יח'
ז
,
יג)
,
כי
לא
לעולם
חוסן
חייו
,
ואם
נזר
נפשו
נשארת
לנצח.
ודמה
המצאת
חכמתו
והשפעתה
לגלוי
החציר
והראות
הדשא
והתאסף
עשבות
הרים
במקום
אחד
,
להיותם
מוכנים
למאכלים.
וכבשים
-
דרשו
בו
רבותינו
ז"ל
(ראה
חגיגה
יג
,
א):
דברים
שהם
כבשונו
של
עולם
יהיו
תחת
לבושך.
ולדעת
זה
הוא
רמז
להשמר
על
גלוי
הסודות
למי
שאינו
ראוי
להם.
ועתודים
-
משל
לתלמידים
החשובים;
וייעד
להמציא
להם
מחיר
שדה
,
כלומר:
החכמות
שעמידתם
וכוונתם
מצד
עצמם
,
והם
החכמות
האמיתיות.
ודי
חלב
עזים
ללחמך
וללחם
ביתך
וחיים
לנערותיך
-
כל
זה
רמז
לתת
לכל
אחד
מהם
חוקו
הראוי
לו.
וייעד
בחלב
עזים
-
מזון
לו
ולביתו
ולנערותיו
,
כנגד
שלש
מזונות
היוצאים
ממנה:
החלב
בעצמו
,
והחלב
המתקבץ
,
והקום
-
הכל
משל
לתת
לכל
אחד
חוקו:
הראוי
לחצר
-
לחצר
,
הראוי
לגנה
-
לגנה
,
הראוי
לביתן
-
לביתן
(ראה
מגילה
יב
,
א).
כי.
לא
-
משרת
בעבור
אחר;
והיה
ראוי
לא
לדור
ודור.
וזה
מדבר
על
הנבהל.
ידוע
תדע
פני
צאנך
וגו'
-
הנה
מנהגם
לא
היה
עסק
חובות
ומשכונות
כמנהגנו
,
רק
מטוב
הנהגתם
היה
לרעות
צאן:
"רעה
צאן
עבדיך"
(בר'
מז
,
ג).
ואמר
שלמה
,
שאע"פ
שיעלה
האדם
לגדולה
ומלכות
,
והוא
החסן
והנזר
,
לא
יניח
ידו
ממנהגו
מן
העסק
במחיה
ובכלכלה
,
והוא
שישית
לבו
לעדרים
,
כי
זה
האומנות
קיים
,
ויתר
הענינים
לא
יתקיימו
תמיד.
כי
לא
לעולם
חוסן
-
אינם
דבר
הרֶיוַח
שיעמדו
עד
לעולם
בחוסן
ובתקפם
בלא
אכילה
ושתייה.
ואם
נזר
הצאן
,
כלומר:
הריוח
שלהם
וההכנסה
שלהם
לדור
ודור
קיים?
בתימה.
נזר
-
מלשון
"והזרתם
את
בני
ישראל"
(וי'
טו
,
לא)
,
שהוא
לשון
הפרשה.
גם
זה:
מה
שאתה
מפריש
מן
הצאן
,
כמו
החלב
והצמר
והוולדות
וכל
הריוח
שלהם.