תנ"ך - שמן
וקטרת
ישמח־לב
ומתק
רעהו
מעצת־נפש:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
שֶׁ֣מֶן
וּ֭קְטֹרֶת
יְשַׂמַּֽח־לֵ֑ב
וּמֶ֥תֶק
רֵ֝עֵ֗הוּ
מֵעֲצַת־נָֽפֶשׁ:
(משלי פרק כז פסוק ט)
שֶׁמֶן
וּקְטֹרֶת
יְשַׂמַּח־לֵב
וּמֶתֶק
רֵעֵהוּ
מֵעֲצַת־נָפֶשׁ:
(משלי פרק כז פסוק ט)
שמן
וקטרת
ישמח־לב
ומתק
רעהו
מעצת־נפש:
(משלי פרק כז פסוק ט)
שמן
וקטרת
ישמח־לב
ומתק
רעהו
מעצת־נפש:
(משלי פרק כז פסוק ט)
שמן
וקטרת
-
ריח
שמן
אפרסמון
וריח
קטרת
משמחין
לב.
ומתק
רעהו
מעצת
נפש
-
מי
שחברו
מקרבו
וממתק
לו
בדבריו
,
הוא
טוב
ממה
שנפשו
יועצתו.
דבר
אחר:
ומתק
רעהו
-
המכשיר
מעשיו
,
שהן
מתוקין
להקדוש
ברוך
הוא
,
טוב
לו
ממה
שהוא
ממלא
תאות
לבו.
שמן
וקטרת
-
הנה
הסיכה
בשמן
והרחת
הקטור
טוב
הריח
ישמח
הנפש
,
והם
דברים
באים
מחוץ
,
כן
מתק
סוד
האדם
עם
רעהו
ללקיחת
העצה
,
טוב
מהעצה
שיקח
האדם
בנפשו
בלי
עזר
אחר.
שמן
וקטרת
ישמח
לב
-
שמן
המור
,
שלו
ריח
טוב
,
וכן
הקטרת
-
שמחת
הלב;
והגוף
-
שמחת
המאכלים.
ומתק
רעהו
מעצת
נפש
-
מעצה
שיתן
לו
שתועיל
לנפשו.
שמן.
ישמח
-
דבק
בפסוק
פנים
ואחור;
וכן
הפירוש:
שמן
למשוח
או
קטרת
להריח
נותן
שמחה
ללב;
וכן
ישמח
לב
מתק
רעהו
מעצת
נפשו;
ורצונו
לומר
,
שייעצהו
מתק
סודו
כאשר
ייעץ
לנפשו
,
המתק
ישמחהו;
וכמהו
"אשר
יחדו
נמתיק
סוד"
(תה'
נה
,
טו)
,
וטעמו:
נתיעץ
מתק
סוד.
שמן
וקטרת
ישמח
לב
ומתק
רעהו
מעצת
נפש.
הערה
להיות
הנדרש
נותן
עצה
הגונה
ונאותה
לשואל
,
ולהדריכו
בשאלתו
בעצה
נכונה
בכל
לבבו
ובכל
נפשו.
והוא
אמרו:
שמן
וקטרת
ישמח
לב
-
רוצה
לומר:
בריחו.
ושמן
-
רוצה
לומר:
שמן
אפרסמון
וכיוצא
בו
,
שמשמח
את
הלב
בריחו
,
וכן
ישמח
הלב
במתק
רעהו
כשהוא
מעצת
נפש.
והמ"ם
שבמלת
מעצת
-
אין
פירושה
'יותר'
,
אבל
פירושה:
מתק
רעהו
כשהוא
מעצת
נפש;
רוצה
לומר:
בכל
לבו
ובכל
נפשו.
ובלעז
'קושילדקור'.
ומתק
-
פירושו
מענין
"נמתיק
סוד"
(תה'
נה
,
טו).
ונקרא
כן
,
רוצה
לומר:
לשון
מתיקות
,
מענין
הטעמה
והתישבות
העצה
בתוך
הלב.
וכן
הֵנָה
ומתק
רעהו
-
מה
שיטעים
האוהב
בלבו
,
ויתישב
בעצמו
להשיב
לאוהבו
עצה
על
מה
ששואלו.
ובנסתר
-
דמה
השגת
מציאותו
יתעלה
,
המושגת
מצד
פעולותיו
,
לענין
ריח
,
שהוא
המושג
אע"פ
שאינו
נראה
,
כענין
"לריח
שמניך
טובים"
(שה"ש
א
,
ג).
וקראה
באחדות
שכלו
עם
מושכלו
מתק
רעהו
הבא
מתוך
עצת
נפשו.
או
נפרש
,
שכמו
שהשמן
והקטורת
ישמח
לב
,
כן
כשהילד
המסכן
ממתק
רעהו
מעצת
שכלו
,
הוא
שמחת
הלב.
ויש
עוד
לפרש
ומתק
רעהו
-
כלומר:
כמו
שהלב
שמח
מריח
הקטורת
,
כך
מתיקות
החברה
היא
כשבאה
מצד
הנפש
,
רוצה
לומר:
מצד
מעלת
החכמה.
והיא
אהבת
מעלה
,
שהיא
הנכבדת
מכל
מיני
אהבה
,
שהם
הרבה
מינים:
אהבת
קורבה
,
ואהבת
תועלת
,
ואהבת
הנאה
,
ואהבת
בטחון
,
ואהבת
מעלה
-
כמו
שהתבארו
פרטיהם
בספרי
החכמים.
ורעהו
-
שם
,
כמו
'חברתו'.
שמן.
ומתק
רעהו
מעצת
נפש
-
הטעם:
כי
כן
ישמח
האדם
במתק
שיגיע
לו
מרעהו
מעצת
נפש.
ומתק
רעהו
מעצת
נפש
-
כי
המתיקות
שישיג
האדם
ברעהו
מעצתו
,
הנה
הוא
ישמח
לב
כשמן
הטוב
(ע"פ
תה'
קלג
,
ב)
,
הוא
שמן
המשחה
וקטרת
הסמים
(ע"פ
שמ'
לא
,
יא).
שמן
וקטרת
-
השמן
הטוב
והקטרת
-
ישמח
כל
אחד
מהם
לב
האדם
,
כשמריחו.
ומתק
רעהו
-
מהו?
מעצת
נפש
-
כלומר:
העצה
שנותן
לו
בכל
לב
ומעיקר
הנפש.