תנ"ך - נסו
ואין־רדף
רשע
וצדיקים
ככפיר
יבטח:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
נָ֣סוּ
וְאֵין־רֹדֵ֣ף
רָשָׁ֑ע
וְ֝צַדִּיקִ֗ים
כִּכְפִ֥יר
יִבְטָֽח:
(משלי פרק כח פסוק א)
נָסוּ
וְאֵין־רֹדֵף
רָשָׁע
וְצַדִּיקִים
כִּכְפִיר
יִבְטָח:
(משלי פרק כח פסוק א)
נסו
ואין־רדף
רשע
וצדיקים
ככפיר
יבטח:
(משלי פרק כח פסוק א)
נסו
ואין־רדף
רשע
וצדיקים
ככפיר
יבטח:
(משלי פרק כח פסוק א)
וצדיקים
-
ד':
הו'
יד
,
י;
תה'
סח
,
ד;
מש'
כח
,
א;
כט
,
טז.
נסו
ואין
רודף
רשע
-
נסו
הרשעים
כשיבא
אידם
ויפלו
בדבר
קל
מאין
רודף.
וצדיק
-
אמיץ
לבו
(ע"פ
עמ'
ד
,
טז)
בהקדוש
ברוך
הוא
ככפיר
אשר
יבטח
בגבורתו.
נסו
ואין
רודף
-
אך
הרשע
בדעותיו
ובמדותיו
,
כבר
ימצאו
מהם
רבים
שכל
אחד
מהם
הוא
נעזב
ומשולח
(ע"פ
יש'
כז
,
י)
אל
המקרים
,
ולזה
יפחד
תמיד
שיבואהו
רע
וינוס
,
אע"פ
שאין
רודף
לו.
אמנם
כל
אחד
מהצדיקים
יהיה
ביתו
שלום
מפחד
,
ויבטח
ככפיר
,
שאין
פחד
שום
דבר
לנגד
עיניו.
נסו
-
מלה
מחוברת
מן
היחידים;
והטעם:
הרשעים
ינוסו
ואין
רודף.
או:
נסו
נָסים
ואין
רשע
רודף
אותם
זה
,
אבל
רדף
אותם
קול
עלה
נדף
(ע"פ
וי'
כו
,
לו).
והוא
הנכון.
וצדיקים
ככפיר
-
שישב
לבטח
,
כן
הם
בוטחים
ואינם
נסים.
נסו
ואין
רדף
רשע
וצדיקים
ככפיר
יבטח.
הערה
תוריית
מייעדת
בגמול
ועונש.
יאמר
,
כי
הרשע
יקרהו
שינוס
באין
רודף
,
רוצה
לומר:
אף
קודם
הצרה;
והצדיק
יעמוד
בטוח
אף
בשעת
הצרה
,
ורוצה
לומר:
ככפיר
יבטח
-
ככפיר
בעת
יראה
קבוץ
שאר
הבהמות
כנגדו
,
שלא
יפחד
מהם
כלל.
ואמרו
נסו
-
בלשון
רבים
,
ורשע
בלשון
יחיד
,
וכן
צדיקים
בלשון
רבים
ויבטח
בלשון
יחיד
-
רומז
על
כל
אחד
ואחד
מהם.
ובדרך
נסתר
-
הוא
הערה
,
שהנמשך
אחר
התאוות
והנשקע
בהם
,
אף
כשלא
נשתמש
בהם
,
לבו
פונה
להם
,
ונס
ממערכת
השכל.
והצדיק
יבטח
גם
בעת
השתמשו
בהם
,
רק
כפי
הצורך
וההכרח.
נסו
-
בעבור
היות
עוזרי
הרשע
רבים
,
והצדיק
יחיד
,
אחד
מאלף
,
בא
הפעל
בפשע
בלשון
רבים
,
ובצדיק
-
בהפך.
נסו
ואין
רודף
רשע
וגו'
-
פירוש
זה:
הנה
הרשע
נס
ואין
רודף
אותו
,
והצדיק
יבטח
בכפיר.
והנה
בזה
הפסוק
שני
חלופים
,
כי
אמר:
נסו
-
לשון
רבים
,
על
הרשע
שהיא
לשון
יחיד;
ואמר:
יבטח
,
שהוא
לשון
יחיד
,
על
צדיקים
שהוא
לשון
רבים.
וזה
לזכרון
לנו
,
כי
שני
הפנים
נכונים
,
והענין
בזה
לפי
דעת;
כי
ידוע
כי
השם
הכללי
הנה
הוא
בכח
אישים
,
כי
תחתיו
אישים;
ולכן
רשע
הוא
שם
כלל
,
אם
סוג
אם
מין;
לכן
נכון
לומר
עליו:
נס
,
מצד
היותו
בפעל
שם
כלל
,
ונכון
לומר:
נסו
,
כי
הוא
בכח
אישים
רבים.
וכן
על
שם
רבים
נכון
לומר
עליו
לשון
רבים
ולשון
יחיד
,
כי
נכון
לומר
על
שם
הצדיקים
יבטחו
,
כי
הוא
בפעל
לשון
רבים
,
ונכון
לומר
עליהם
יבטח
,
כי
הוא
בכח
שם
כלל
,
סוג
או
מין;
כי
מקובצם
יתהוה
כלל
מה.
והקש
על
זה
בכל
המקרא.
נסו
ואין
רודף
-
הרשעים
,
יביאם
הבורא
באותו
הזמן
שיהיו
כל
כך
חלשים
,
שינוסו
ואין
מי
שירדוף
אותם.
וצדיקים
ככפיר
-
שהוא
מלך
על
כל
החיות
,
יבטח
-
כל
אחד
מהם.