תנ"ך - חכם
בעיניו
איש
עשיר
ודל
מבין
יחקרנו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
חָכָ֣ם
בְּ֭עֵינָיו
אִ֣ישׁ
עָשִׁ֑יר
וְדַ֖ל
מֵבִ֣ין
יַחְקְרֶֽנּוּ:
(משלי פרק כח פסוק יא)
חָכָם
בְּעֵינָיו
אִישׁ
עָשִׁיר
וְדַל
מֵבִין
יַחְקְרֶנּוּ:
(משלי פרק כח פסוק יא)
חכם
בעיניו
איש
עשיר
ודל
מבין
יחקרנו:
(משלי פרק כח פסוק יא)
חכם
בעיניו
איש
עשיר
ודל
מבין
יחקרנו:
(משלי פרק כח פסוק יא)
ודל
-
י"ב
בפתח
(בלישנא):
ראה
מש'
כב
,
כב.
איש
עשיר
ודל
מבין
-
כנגד
רב
ותלמיד
הוא
מדבר
,
שהתלמיד
חוקר
ועל
ידו
הרב
מתחכם.
חכם
בעיניו
-
האיש
העשיר
הוא
חכם
בעיניו
,
מפני
ראותו
הצלחת
דרכיו
,
ודל
מבין
יחקרנו
מצד
חכמתו
,
ויסבב
שיוציא
העשיר
בפיו
מה
שיתבאר
מומו
וחסרון
מדתו
,
כמו
הענין
בחקירת
העדים
,
שהוא
לעמוד
על
מה
שבדבריהם
מהמומים;
ואז
יתבאר
לעשיר
כי
לא
יוכל
להשמר
מענות
על
הדל
המבין
מה
שהתבאר
בו
מום
שכלו.
ובזה
גם
כן
הערה
להיישיר
היודעים
ללמד
חכמתם
לזולתם.
וזה
האיש
העשיר
בדעות
,
יקרה
לו
למהירות
שכלו
לעמוד
על
הדברים
בקלות
,
וזה
יהיה
סבה
שלא
יעמיק
להפליג
בהם
להתיר
כל
הספקות
הנופלות
בהם
,
וכשיבא
לפניו
תלמיד
קל
ההבנה
יחקרנו
ויספק
לו
ספקות
,
ישתדל
הרב
בהתירם
,
וזה
יהיה
סבה
להשלמת
הידיעה
בזה
הדרוש
,
ללמד
שיהיה
חכם
בעיניו.
חכם
בעיניו
איש
עשיר
ודל
מבין
-
אדם
מבין
,
אף
על
פי
שהוא
דל
,
יחקור
אותו
עשיר
,
אם
חכם
אם
לאו.
חכם.
ודל
מבין
-
יודע
תבונה
יוכל
לחקור
אותו
בדבר
שהוא
חכם
בעיניו.
חכם
בעיניו
איש
עשיר
ודל
מבין
יחקרנו.
הערה
שלא
להיות
חכמת
המסכן
בזוייה
(ע"פ
קה'
ט
,
טז)
מצד
עניו
,
כי
לא
לנבונים
עושר
(ע"פ
קה'
ט
,
יא);
והוא
אמרו:
חכם
בעיניו
איש
עשיר;
כלומר:
כשרואה
עצמו
מצליח
בדרכיו
,
הוא
מדמה
שהכל
יקרהו
בדעתו
ושכלו
,
כענין
"ואמרת
בלבבך
כחי
ועוצם
ידי
עשה
לי
את
החיל
הזה"
וגו'
(דב'
ח
,
יז).
אבל
הדל
המבין
יחקרנו
-
כלומר:
אם
יבוא
לשאת
ולתת
עם
דל
מבין
,
הנה
המבין
יהפכנו
ויחקרנו
עד
שיבלבלהו
,
ולא
יוכל
לעמוד
לפניו
במשא
ומתן.
ויש
מפרשים
שהכל
שב
לעשיר
,
שהוא
באמרו
בלבבו:
בחכמתי
כי
נבונותי
(ע"פ
יש'
י
,
יג)
,
יחשוב
גם
כן
על
הדל
שאין
דלותו
ועניו
אלא
מצד
סכלותו
,
ויחקרנו
בעצמו
,
איך
הוא
פתי
ואיך
הוא
סכל
וכיוצא
בדברים
אלו.
ונמצא
הוא
בוטח
בעושרו
,
ומכזיב
תוחלת
האל
ומייחל
במחשבותיו.
ובדרך
נסתר
-
דרשוהו
רבותינו
ז"ל
על
רב
ותלמיד
,
שהרב
מתחכם
ע"י
התלמיד;
וזו
הערה
על
השפעת
חכמתו
לתלמידים
הגונים
,
ושלא
יקל
לימודם
בעיניו
,
שאף
הוא
מתחזק
בכח
הזכירה
על
ידם
,
וכן
ששכלו
מתבודד
ע"י
שאלותיהם
וחקירותיהם.
ודל
מבין
יחקרנו
-
ומודיע
לו
,
כי
הוא
חכם
יותר
ממנו.