תנ"ך - בפשע
ארץ
רבים
שריה
ובאדם
מבין
ידע
כן
יאריך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּפֶ֣שַֽׁע
אֶ֭רֶץ
רַבִּ֣ים
שָׂרֶ֑יהָ
וּבְאָדָ֥ם
מֵבִ֥ין
יֹ֝דֵ֗עַ
כֵּ֣ן
יַאֲרִֽיךְ:
(משלי פרק כח פסוק ב)
בְּפֶשַׁע
אֶרֶץ
רַבִּים
שָׂרֶיהָ
וּבְאָדָם
מֵבִין
יֹדֵעַ
כֵּן
יַאֲרִיךְ:
(משלי פרק כח פסוק ב)
בפשע
ארץ
רבים
שריה
ובאדם
מבין
ידע
כן
יאריך:
(משלי פרק כח פסוק ב)
בפשע
ארץ
רבים
שריה
ובאדם
מבין
ידע
כן
יאריך:
(משלי פרק כח פסוק ב)
ידע
-
ב'
חסר
בסיפרא:
מש'
כח
,
ב;
כט
,
ז.
ידע
ב'
חס'
בסיפ'
ובאדם
מבין
ידע
ידע
צדיק
דין
דלים.
ושאר'
סיפ'
מל'.
ובאדם
-
ל';
ידע
-
ב'
חס'
בסיפ'.
בפשע
ארץ
רבים
שריה
-
שזהו
פורענות
לארץ
,
בהיות
קציניה
רבים
הרודפים
רק
אחר
בצעם.
ובאדם
מבין
-
ובשביל
אדם
מבין
יתארך
הפורענות
מלבוא.
בפשע
ארץ
-
הנה
בעבור
פשע
הארץ
והיות
העם
אשר
בו
מחוייבים
כליה
,
רבים
שריה
,
וזה
יהיה
כלי
להשחיתם
בקלות.
וכמו
שרבוי
השרים
-
כלי
להשחיתה
בקלות
,
כן
יאריך
קיומה
ועמדתה
בעבור
אדם
מבין
יודע
,
כי
בזכותו
יהיו
מושגחים;
כאמרו:
"ימלט
אי
נקי"
(איוב
כב
,
ל).
בפשע
ארץ
רבים
שריה
-
כי
כל
אחד
ואחד
מושך
ומורט.
ובאדם
מבין
יודע
כן
יאריך
-
ובְשָׂר
אחד
שיהיה
מבין
ויודע
כן
ויושר
ואמת
,
ויכיר
דין
דלים
,
יאריך
שלומם
וטובם.
ובהפך
,
כאשר
יש
להם
שרים
רבים.
בפשע
ארץ
-
ארץ
חסר
,
והראוי:
עם
ארץ;
וכמהו
"וכל
הארץ
באו
מצרימה"
(בר'
מא
,
נז).
וכן
הפירוש:
בעבור
פשע
עם
ארץ
יש
להם
רבים
שרים
להשחיתם
,
ובעבור
אדם
מבין
יודע
דעת
שישיבם
מפשעיהם
,
כן
יאריך
העם.
בפשע
ארץ
רבים
שריה
ובאדם
מבין
ידע
כן
יאריך.
כלומר:
בפשיעת
אנשי
הארץ
ובחסרון
דעתם
יִקרֵם
להיות
שריה
רבים.
וידוע
שזה
סבת
הריסת
כל
מצב
,
מצד
שכל
אחד
דורש
לעצמו
ומושך
הלבבות
לחפצו
,
זה
בכה
וזה
בכה
(ע"פ
מ"א
כב
,
כ)
,
ובזה
יתחלפו
הדעות
וירבו
המחלוקות.
ובאדם
מבין
יודע
-
כלומר:
יודע
להמשיך
הלבבות
אליו
להדריכם
להיות
נשמעים
לאחד
או
למעט
,
ובעלי
עצה
והנהגה.
כן
יאריך
-
כמו
באמת
הוא
יאריך
שלותם
והצלחתם.
ויש
מפרשים
יאריך
-
מענין
"ארוכה"
(יר'
ל
,
יז);
רוצה
לומר
,
שהוא
ימשוך
הלבבות
אליו
,
וירפא
שברם
בהסכימו
את
כולם
לדעת
אחת.
והוא
הענין
בכל
הנהגה
,
הן
בצבור
הן
במלכות.
וכבר
ידעת
כמה
האריכו
רבותינו
ז"ל
(ראה
יל"ש
מש'
תתקס"א)
בענין
'עיר
שכולה
ראשים'.
וזה
ענין
"יפקוד
ה'
אלהי
הרוחות
לכל
בשר
איש
על
העדה
,
אשר
יצא
לפניהם"
וגו'
(במ'
כז
,
טז
-
יז);
כלומר:
אתה
יי'
,
עם
היותך
"אלהי
הרוחות"
,
רוצה
לומר:
רוחות
בני
האדם
ודעותיהם
המשונים
זה
מזה
,
תן
להם
מנהיג
שיקרב
דעותיהם
ויסכימם
לדעת
אחת.
ובדרך
נסתר
-
בא
הנה
ארץ
-
כענין
"עיר
קטנה"
(קה'
ט
,
יד)
,
ורבים
שריה
-
כענין
"בני
אמי
נחרו
בי"
(שה"ש
א
,
ו);
ואדם
מבין
-
הוא
הילד
המסכן
הממלט
את
העיר
בחכמתו
(ראה
קה'
ד
,
יג
,
טו).
בפשע.
כן
יאריך
-
הטעם:
כמו
שישחיתנה
רבוי
השרים
,
כן
יאריכנה
המשכיל.
בפשע
ארץ
רבים
שריה
-
הנה
רבים
שריה
-
סבה
לפשע
הארץ.
ובאדם
מבין
יודע
כן
יאריך
-
הטעם:
באדם
יחיד
שישור
עליה
,
כן
יאריך
הארץ
,
הפך
בפשע
ארץ.
והנה
מלת
כן
נכונה
מאד
למי
שיודע
טבע
הלשון
והציור.
בפשע
ארץ
-
בפשע
הדור
הבורא
מעמיד
עליהם
מלכים
הרבה
,
שישחיתו
אותם
ויאכלום
בכל
פה
(ע"פ
יש'
ט
,
יא).
ובאדם
מבין
-
והמלך
מבין
,
יודע
לעשות
כן;
כמו
"כן
בנות
צלפחד"
(במ'
כז
,
ז).
יאריך
-
כל
העולם
מבקשים
עליו
שימלוך
ויאריך
ימים.