תנ"ך - איש
אמונות
רב־ברכות
ואץ
להעשיר
לא
ינקה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אִ֣ישׁ
אֱ֭מוּנוֹת
רַב־בְּרָכ֑וֹת
וְאָ֥ץ
לְ֝הַעֲשִׁ֗יר
לֹ֣א
יִנָּקֶֽה:
(משלי פרק כח פסוק כ)
אִישׁ
אֱמוּנוֹת
רַב־בְּרָכוֹת
וְאָץ
לְהַעֲשִׁיר
לֹא
יִנָּקֶה:
(משלי פרק כח פסוק כ)
איש
אמונות
רב־ברכות
ואץ
להעשיר
לא
ינקה:
(משלי פרק כח פסוק כ)
איש
אמונות
רב־ברכות
ואץ
להעשיר
לא
ינקה:
(משלי פרק כח פסוק כ)
ברכות
-
ד':
תה'
כא
,
ז;
פד
,
ז;
מש'
י
,
ו;
כח
,
כ.
ואץ
-
ו'
(בלישנא):
ראה
מש'
יט
,
ב.
איש
אמונות
-
הנותן
מעשרותיו
באמונה
,
שאין
עֵד
בדבר
אלא
הקדוש
ברוך
הוא
,
רואה
ומרבה
לו
ברכה.
ואץ
להעשיר
-
דוחק
השעה
להתעשר
בשל
עניים.
איש
אמונות
-
איש
שמתעסק
באמונה
במדיניות
ובדעות
הוא
רב
ברכות
,
כי
מצד
יושרו
יצליח
בחפצו
ומצד
דבקו
בשם
יתברך;
ומי
שאינו
מתעסק
באמונה
,
לא
במדות
ולא
בדעות
,
אך
הוא
מתעסק
בעול
בעסק
הממון
כדי
שיתעשר
במהירות
,
ולא
ידקדק
בדעותיו
,
כדי
שיעבור
בכל
הדרושים
במעט
זמן
,
הנה
הוא
לא
ינקה
מרע.
וזה
מבואר
מאד.
איש
-
שיעשה
אמונות
,
הוא
רב
ברכות;
וטעמו
,
שיברכוהו
אחרים.
או
השם
יברכהו;
והוא
הנכון.
וסוף
הפסוק
לעד.
ואץ
-
ממהר
להעשיר
ברמאות
,
לא
יהיה
נקי
מן
השבר.
איש
אמונות
רב
ברכות
ואץ
להעשיר
לא
ינקה.
בנגלה
הכוונה
במלת
אמונות
-
היותו
נאמן
,
הן
במלאכתו
הן
במה
שיפקידהו
זולתו
אליו
,
הן
בכל
עסק
שיש
לזולתו
עמו.
ואמר
שהעושה
מלאכתו
ועסקיו
בנאמנות
,
הוא
רב
ברכות
,
כלומר:
יוסיפו
ברכותיו
והצלחותיו
יום
יום
,
כאמרם
ז"ל
(ראה
נידה
ע
,
ב):
הרוצה
להתעשר
יתעסק
בנאמנות.
ואמרו
גם
כן
(ראה
ביצה
טו
,
ב):
הרוצה
שיתקיימו
נכסיו
,
יטע
בהם
אדר;
והוא
רמז
ליושר
והדר
,
או
מפני
שהוא
עשב
משתרש
ביושר
באין
נטייה
הנה
והנה.
והוא
הערה
להיות
הוא
מתנהג
גם
בעסקיו
כן
,
וחכמי
המוסר
אמרו:
היושר
הכנת
העושר.
ואמר
אחר
כך:
ואץ
להעשיר
לא
ינקה
-
הכוונה
בו
הפך
איש
אמונות;
כלומר
,
שהוא
משקר
ומרמה
ומעוות
המשפט
לכל
אשר
לו
עסק
עמו.
ולקח
לשון
נקיה
,
רוצה
לומר:
אץ
להעשיר
,
כלומר
,
שאינו
מקבץ
ממונו
בנאמנות
,
כמו
שיצטרך
לו
לקבץ
מעט
מעט
,
אלא
שהוא
אץ
להעשיר
ונבהל
להון
לקבצו
מהר
,
ואין
זה
מצוי
בזולת
שקרים
ומרמות.
וייעד
לו
שלא
ינקה
מעונש
,
אם
עונש
תוריי
מצד
האל
יתעלה
,
אם
עונש
מדיניי
מצד
בני
אדם.
ובדרך
נסתר
-
תאמר
מלת
אמונות
על
אמונת
הדברים
אשר
לא
ישיגם
עיון
המחקר
,
אבל
שישען
המאמין
בהם
על
הקבלה
הנביאית.
ואץ
להעשיר
-
רוצה
לומר:
המתחכם
יותר
מדאי
בבלתי
סדר
ומתון
,
אבל
בקפיצה
ובבלבול.
ואמר
שלא
ינקה
מהתיילד
לו
מבוכות
אשר
יביאוהו
לפקפק
בקצת
אמונות.
איש.
ואץ
-
כמו
"נמהר"
(חב'
א
,
ו);
ואין
זה
טוב
בשום
פנים
,
כי
לא
יעשה
בחכמה
וביושר.
ואץ
להעשיר
-
זה
יעשה
הפך
אמונות.
איש
אמונות
ישמע
רב
ברכות
-
שכל
העולם
מברכים
אותו.
ומי
שהוא
אץ
להעשיר
,
לא
ינקה
-
מן
העוונות;
שמתוך
שהוא
בהול
על
הממון
,
אי
אפשר
שלא
יעשה
נבל
ויגזול.