תנ"ך - הכר־פנים
לא־טוב
ועל־פת־לחם
יפשע־גבר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַֽכֵּר־פָּנִ֥ים
לֹא־ט֑וֹב
וְעַל־פַּת־לֶ֝חֶם
יִפְשַׁע־גָּֽבֶר:
(משלי פרק כח פסוק כא)
הַכֵּר־פָּנִים
לֹא־טוֹב
וְעַל־פַּת־לֶחֶם
יִפְשַׁע־גָּבֶר:
(משלי פרק כח פסוק כא)
הכר־פנים
לא־טוב
ועל־פת־לחם
יפשע־גבר:
(משלי פרק כח פסוק כא)
הכר־פנים
לא־טוב
ועל־פת־לחם
יפשע־גבר:
(משלי פרק כח פסוק כא)
הכר
פנים
במשפט
הוא
דבר
לא
טוב
,
כי
כשיכבד
השופט
האחד
מבעלי
הדין
,
יהיה
זה
סבה
שיסתתמו
טענות
בעל
דינו
,
לחשבו
שדעת
הדיין
קרובה
אצל
שכנגדו.
ובסבת
מעט
שחד
שיקח
השופט
,
יפשע
ויטה
הדין
,
כי
לאהבתו
האיש
אשר
לקח
ממנו
שחד
לא
יוכל
לראות
לו
חובה
,
ויעלים
ממנו
אמתת
הדין.
הכר
-
כענין
"לא
תכירו
פנים"
(דב'
א
,
יז).
לא
טוב
-
דבק
בפסוק
פנים
ואחור;
וכן
הוא
הפירוש:
ובעבור
פת
לחם
שיפשע
וימרד
-
לא
טוב.
הכר
פנים
לא
טוב
ועל
פת
לחם
יפשע
גבר.
הערה
תוריית
לרדוף
אחר
צדק
ויושר
במשפט
,
ולא
להטות
ולהכיר
פנים.
ורמז
בענין
פת
לחם
על
לקיחת
השוחד;
כלומר
,
שאפילו
במעט
שוחד
יפשע
בדין
,
"כי
השוחד
יעוור"
וגו'
(שמ'
כג
,
ח).
ובדרך
נסתר
-
רומז
על
הכרת
פנים
ליצר
הרע
להכנע
תחתיו
,
כי
אם
לפי
הראוי.
ופת
לחם
-
רמז
על
התאוות
הגופניות
,
כי
הלחם
יאמר
על
כלל
המאכל
,
ופת
לחם
נגזר
מן
"ובפתותי
לחם"
(יח'
יג
,
יט)
,
או
עניינו
כמו
שפירשנו
בנגלה
,
שלא
יקל
ברדיפת
ההנאות
אפילו
הנאה
מועטת
,
לומר:
הלא
מצער
היא
(ע"פ
בר'
יט
,
כ);
שאפילו
על
פת
לחם
הלקוח
ביתר
מן
הצורך
ההכרחי
יפשע
גבר
,
ואף
כי
המועט
תופס
את
המרובה
,
ומושכו
מעט
מעט.
ועל
פת
לחם
יפשע
גבר
-
כלומר:
על
דבר
מועט
כמו
חתיכת
לחם
יהיה
פשע
לגבר
,
אם
יגזלה
או
יגנבה.
וטעם
גבר
-
אע"פ
שהוא
אדם
גדול;
ואם
ירצה
הדיין
להכיר
פנים
לו
בעבור
היות
החטא
על
דבר
קטן
וקל
,
הנה
לא
יהיה
זה
טוב
,
כי
עוות
הדין
-
אחד
,
אם
לגדול
אם
לפחוּת
,
ואם
על
משוא
לחם
,
ואם
על
פת
לחם.
רצוני:
אם
דבר
רב
אם
מעט.
הכר
פנים
-
במשפט
,
לא
טוב.
ועל
פת
לחם
-
שהוא
דין
נקל
,
יפשע
גבר
-
אם
יכיר
פנים;
וכל
שכן
על
דין
גדול.