תנ"ך - מוכיח
אדם
אחרי
חן
ימצא
ממחליק
לשון:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מ֮וֹכִ֤יחַ
אָדָ֣ם
אַ֭חֲרַי
חֵ֣ן
יִמְצָ֑א
מִֽמַּחֲלִ֥יק
לָשֽׁוֹן:
(משלי פרק כח פסוק כג)
מוֹכִיחַ
אָדָם
אַחֲרַי
חֵן
יִמְצָא
מִמַּחֲלִיק
לָשׁוֹן:
(משלי פרק כח פסוק כג)
מוכיח
אדם
אחרי
חן
ימצא
ממחליק
לשון:
(משלי פרק כח פסוק כג)
מוכיח
אדם
אחרי
חן
ימצא
ממחליק
לשון:
(משלי פרק כח פסוק כג)
לשון
-
י"ז
(בקמץ):
ראה
מש'
ו
,
כד.
מוכיח
אדם
וגו'
-
על
עבירות
שבידו
ומפרישו
מהם.
אחרי
חן
-
לאחר
זמן
חן
ימצא
בעיניו
יותר
ממחליק
לשון.
מצינו
בבראשית
רבה
(ב"ר
מד
,
ה):
כל
מקום
שנאמר
'אחרי'
-
אינו
אלא
מופלג
,
'אחר'
-
סמוך.
בתנחומא
(תנ"ב
הוספה
לפרשת
דברים
ב)
על
"אלה
הדברים"
(דב'
א
,
א):
מוכיח
אדם
אחרי
-
זה
משה
שהוכיח
את
ישראל
אחר
הקדוש
ברוך
הוא
,
שנקראו
'אדם'
,
שנאמר
"אדם
אתם"
(יח'
לד
,
לא)
,
ונאמר
בו
"כי
מצאת
חן
בעיני"
(שמ'
לג
,
יז);
ממחליק
לשון
-
זה
בלעם
,
האומר
לישראל
דברים
מתוקנים
"מה
טובו
אהליך
יעקב"
(במ'
כד
,
ה).
משה
מכריז:
"השמרו
לכם
פן
יפתה"
(דב'
יא
,
טז)
,
ובלעם
מכריז
ומחניף:
עשו
תאותכם
ואינו
מקפיד!
"לא
איש
אל
ויכזב"
(במ'
כג
,
יט)
-
באומות
,
אבל
בכם
אומר
ולא
יעשה
(ראה
שם).
ושלמה
צוח
על
שניהם:
"נאמנים
פצעי
אוהב
ונעתרות
נשיקות
שונא"
(מש'
כז
,
ו).
מוכיח
אדם
-
וילך
בתוכחות
אחרי
שיודיע
לו
היזק
שיקרה
לו
בסוף
אם
לא
יסור
מהתכונה
ההיא
,
כמו
שעשיתי
אני
בזה
הפסוק
הקודם
-
הנה
ימצא
חן
בעיני
האיש
ההוא
יותר
ממי
שמחליק
לו
לשון
ומשבח
לו
תכונתו
הפחותה.
וכאילו
הישיר
בזה
אל
דרך
התוכחת
,
איך
יהיה
האופן
שיקבל
בו
תועלת;
כי
צריך
שיהיה
ממשיכת
הלבבות
מה
שאפשר
,
בדרך
שירגיש
הנוכח
כי
לתועלתו
ולכבודו
אמר
לו
המוכיח
זה
התוכחת.
או
תהיה
היו"ד
באחרי
-
נוספת
,
והרצון
בו
,
כי
מי
שמוכיח
האדם
,
הנה
אחר
שיתבאר
לַנוכַח
הרע
שקרה
לו
על
שלא
שמע
תוכחתו
,
ירגיש
ויאמר:
בודאי
אם
שמעתי
לעצת
פלוני
הייתי
נמלט
מזה!
וימצא
לזאת
הסבה
חן
בעיני
המוכח
יותר
ממחליק
לשון;
כי
הוא
היה
סבת
נפלו
ברע
,
ולזה
ישנאהו
בסוף.
מוכיח
אדם
אחרי
חן.
אחרי
-
שם
התאר
,
ואין
היו"ד
כנוי
המדבר
,
כיו"ד
"לכו
אחרי"
(מ"ב
ו
,
יט).
ופירושו:
אדם
שהוא
אחרי
-
אחור;
כמו
"נסוגו
אחור"
(יש'
מב
,
יז).
וכיו"ד
זה
מרגילין
בלשון
חכמים:
'אשמאי'
(ראה
קידושין
לב
,
ב);
'זכאי'
(ראה
שבת
לב
,
א).
וכן
בשמות:
"נחרי"
(ש"ב
כג
,
לז);
"מהרי"
(שם
,
כח);
"חצרי"
(שם
,
לה);
"פערי"
(שם);
וכמהו
כ"גוב
גבי"
(נח'
ג
,
יז).
מוכיח
-
יו"ד
אחרי
-
למדבר
בעד
עצמו
,
והוא
שלמה.
וכן
הפירוש:
מי
שיוכיח
אדם
אחרי
,
והטעם:
אחר
מותי
,
חן
ימצא
בעיני
כל
רואיו
,
יותר
מן
המדבר
לו
חלקות
בלשונו.
מוכיח
אדם
אחרי
חן
ימצא
ממחליק
לשון.
זה
הערה
כוללת
,
אם
בהמוניות
,
אם
במדות
,
אם
בתוריות
ועיוניות
,
להודיע
שאין
מטכסיס
החכם
,
ואם
ערבות
הדיבור
בחוקו
,
להחליק
לשון
למי
שיראהו
עוזב
דרכי
התורה
והמוסר
,
אבל
שיוכיחהו
וימנעהו
ככל
אשר
יוכל
,
לא
ישא
פני
איש
ולא
יהדר
פני
גדול
(ע"פ
וי'
יט
,
טו).
ואחרי
-
יש
מפרשים
בו
(ראה
רס"ג
משלי)
שהיו"ד
כנוי
למדבר
בעדו
,
והם
דברי
המחבר
כמדבר
בעד
עצמו;
כלומר:
אחר
שגליתי
הטוב
הנכלל
בתוכחת
,
והודעתי
נבלות
האהבה
המסתרת
וחלקת
לשון
המדיח
את
הנואש
בראותו
רוע
המעשים
,
כבר
התפרסם
לדורות
מדברַי
תכלית
אהבת
המוכיח
לנוכח
,
ותכלית
שנאת
המחריש
לעוזבים
ארחות
יושר.
ואחרי
-
רוצה
בו
שיוכיחהו
להמשך
אחרי;
כלומר:
ממה
שהתפרסם
מדברי
יוָדע
לכל
,
כי
כל
מוכיח
אדם
זולתו
להמשך
אחרי
,
חן
ימצא
ממחליק
לשון.
או
פירוש
אחרי
-
אחרי
מותי.
ויש
מפרשים
(ראה
ריק"ם)
אחרי
-
תואר
,
בפלס
'אשמאי'
(ראה
קידושין
לב
,
ב)
,
'זכאי'
(ראה
משנה
סנה'
ג
,
ו);
ופירושו
-
על
הנסוג
אחור;
ובלעז
'ריירופי'.
והוא
הערה
שלא
להתרשל
בתוכחת
לקושי
לב
הנוכח
,
אבל
שיתמיד
לו
בכך;
כמו
שאמרו
רבותינו
ז"ל
(ראה
ב"מ
לא
,
א):
"הוכח
תוכיח
את
עמיתך"
(וי'
יט
,
יז)
-
אפילו
מאה
פעמים.
ואפשר
עוד
לפרש
בענין
החכמה
,
שיקרא
יצר
אדם
אחרי
,
והמוכיחו
הוא
המכניעו
והמשפילו
להגביר
השכל
עליו
,
לא
שיחליק
לו
לשון
,
עד
שישאירהו
שישתקע
במעשיו.
והוא
בעצמו
ענין
"גבר
מחליק
על
רעהו
רשת
פורש
על
פעמיו"
(מש'
כט
,
ה)
-
רוצה
לומר:
כי
הוא
סבת
השתקעו
במעשיו
הרעים
,
שהם
רשת
ומלכודת
לפסיעותיו
,
והרי
הוא
כאלו
הוא
בעצמו
פרש
רשת
לרגליו
(ע"פ
איכה
א
,
יג)
השיבהו
אחור.
וכבר
ידעת
דבריהם
תמיד
(ראה
שבת
נד
,
א):
כל
שיכול
למחות
ואינו
מוחה
,
מעלה
עליו
הכתוב
כאלו
עשהו.
מוכיח.
אחרי
-
תואר
,
כמו
"אחרנו"
(בר'
לב
,
יט).
והוא
הנסוג
אחור
,
בלתי
מקשיב
אזן
למוכיח.
מוכיח
אדם
אחרי
-
תאר
,
כטעם
"נסוג
אחור"
(תה'
מד
,
יט)
-
מן
האמת.
מוכיח
אדם
אחרי
חן
ימצא
-
אומר
שלמה
על
עצמו
,
בעבור
כל
האדם:
האדם
שמוכיח
אותי
אחרי
,
אע"פ
שעושה
רעה
,
כי
היה
לו
להוכיחני
בפני
,
יותר
ימצא
חן
בעיני
ממי
שיחליק
לשונו
לי
ושונא
אותי.