תנ"ך - רחב־נפש
יגרה
מדון
ובטח
על־ה'
ידשן:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
רְחַב־נֶ֭פֶשׁ
יְגָרֶ֣ה
מָד֑וֹן
וּבֹטֵ֖חַ
עַל־יְהוָ֣ה
יְדֻשָּֽׁן:
(משלי פרק כח פסוק כה)
רְחַב־נֶפֶשׁ
יְגָרֶה
מָדוֹן
וּבֹטֵחַ
עַל־יְהוָה
יְדֻשָּׁן:
(משלי פרק כח פסוק כה)
רחב־נפש
יגרה
מדון
ובטח
על־ה'
ידשן:
(משלי פרק כח פסוק כה)
רחב־נפש
יגרה
מדון
ובטח
על־יהוה
ידשן:
(משלי פרק כח פסוק כה)
ובטח
-
ה'
חסר
בכתיבייא
(בלישנא):
תה'
כא
,
ח;
פד
,
יג;
קטו
,
ח;
קלה
,
יח;
מש'
כח
,
כה.
(וכל
נביאים
דכותהון
בר
מן
ב'
(מלא):
יש'
לז
,
י;
יר'
יב
,
ה).
על
-
יי'
-
ל"א:
*שמ'
טז
,
ז
,
ח;
*במ'
טז
,
יא;
כו
,
ט;
כז
,
ג;
דב'
יג
,
ו;
ש"א
א
,
י;
מ"ב
יז
,
ט;
יש'
י
,
כ;
נו
,
ו;
נח
,
יד;
יר'
כט
,
לב;
מח
,
כו
,
מב;
נח'
א
,
יא;
תה'
ב
,
ב;
יח
,
מב;
לז
,
ד
,
ה;
נה
,
כג;
קמו
,
ה;
מש'
כח
,
כה;
איוב
א
,
ו;
ב
,
א
(פעמיים);
דה"ב
יג
,
יח;
טו
,
ד;
טז
,
ז
,
ח;
ל
,
ט;
לב
,
טז.
ובטח
-
ה'
חס'
בכתיב';
(על
-
יי')
-
ל"א.
רחב
נפש
-
להשיג
כל
תאותו.
יגרה
מדון
-
מגרה
עליו
מדת
הדין.
רחב
נפש
-
מי
שהוא
רחב
נפש
ותאוה
,
יסבב
לו
חוזק
רדיפתו
התאוות
שיגרה
מדון
כנגדו
,
כי
לא
ימָצאו
לו
,
ויצטרך
ברדפו
השגתם
שיעשה
כנגד
האנשים
,
מה
שיגרה
בו
מדון
כנגדו.
אמנם
מי
שהוא
בוטח
על
יי'
ושם
מפני
זה
כל
תאוותיו
נגדו
,
הוא
ידושן
בהגעת
חפציו.
ואיפשר
שירצה
בזה
,
כי
מי
שהוא
רחב
נפש
לפזר
ולתת
לאנשים
כדי
שיאהבוהו
,
יביאהו
זה
אל
שיגרה
מדון
כנגדו
,
כי
יאבד
הונו
בזאת
התכונה
,
ויצטרך
לעשוק
האנשים
,
עם
שהוא
בוטח
בזה
באוהביו
אשר
קנה
לפי
מחשבתו
בפיזורו
להם
,
עם
שכבר
יגרה
גם
כן
מדון
כנגדו
מהאנשים
אשר
פזר
להם
תחלה
,
כי
הם
ידמו
תמיד
לקחת
תועלת
ממנו;
וכאשר
יראו
שיסור
תועלתו
מהם
בהתמוטט
ידו
,
תשוב
ביניהם
האהבה
-
שנאה
,
כי
יחשבו
שסרה
אהבתו
מהם
,
ולזה
משך
ידו
מהם.
הנה
בטחונו
באנשים
,
שיהיו
זרועו
,
סבב
לו
ההפך;
אך
מי
שישים
מבטחו
בשם
יתברך
לבד
,
ישיג
חפציו
ויהיה
נחת
שלחנו
מלא
דשן
(ע"פ
איוב
לו
,
טז)
,
בהפך
הענין
ברחב
נפש.
רחב
נפש;
בוטח
בלבו
-
שנים
דבקים.
רחב
נפש
-
יקרא
כן
בעבור
שנפשו
רחבה
,
ואיננה
מפחדת
מהשם
,
יגרה
מדון.
ובוטח
על
יי'
ידושן
-
ישבע
דשן
,
ובוטח
בלבו
הוא
כסיל.
והולך
בדרך
חכמה
לבטוח
בשם
,
ימלט
מצרה.
רחב
נפש
יגרה
מדון
ובטח
על
יי'
ידשן.
רחב
נפש
-
יקרא
מי
שאינו
מסתפק
בשלו
,
אבל
נפשו
רחבה
והומה
למלאתה
תמיד.
ואמר
,
שבעל
המדה
הזאת
יגרה
מדון
,
רוצה
לומר:
ישסה
או
יבעיר
או
יערב
מדון
ותגרה
בעולם
,
כי
הוא
הומה
להון
וירבה
ויתקצף
על
זה
עם
זולתו
תמיד.
ובוטח
ביי'
-
השמח
בחלקו
,
הוא
ידושן
בשלו
,
ולא
יצטרך
לגרות
מדון.
ובדרך
נסתר
תפרשהו
על
בקשת
המותרות
והתענוגים.
ואולי
נפרש
נפש
-
במקום
תאווה
וגירוי
המדון
,
רוצה
לומר:
על
נפשו.
ובוטח
על
יי'
-
רוצה
לומר
,
שלבו
לאל
יתעלה
,
ואינו
משקיע
מחשבותיו
במה
שימנעהו
מן
השלימות
,
הוא
ידושן;
כענין
"ירויון
מדשן
ביתך
ונחל
עדניך
תשקם"
(תה'
לו
,
י).
רחב
נפש
-
אינה
המשכלת;
והוא
כמו
"רום
עינים
ורחב
לבב"
(מש'
כא
,
ד).
רחב
נפש
-
הוא
בהסכמת
העברי
לגנאי
,
והוא
הגס
רוח.
רחב
נפש
יגרה
מדון
-
מי
שנפשו
רחבה
לקבץ
ממון
,
יגרה
מדון
,
לפי
שמדקדק
ב'שוה
פרוטה'
(ראה
משנה
ב"מ
ד
,
ז).