תנ"ך - בקום
רשעים
יסתר
אדם
ובאבדם
ירבו
צדיקים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּק֣וּם
רְ֭שָׁעִים
יִסָּתֵ֣ר
אָדָ֑ם
וּ֝בְאָבְדָ֗ם
יִרְבּ֥וּ
צַדִּיקִֽים:
(משלי פרק כח פסוק כח)
בְּקוּם
רְשָׁעִים
יִסָּתֵר
אָדָם
וּבְאָבְדָם
יִרְבּוּ
צַדִּיקִים:
(משלי פרק כח פסוק כח)
בקום
רשעים
יסתר
אדם
ובאבדם
ירבו
צדיקים:
(משלי פרק כח פסוק כח)
בקום
רשעים
יסתר
אדם
ובאבדם
ירבו
צדיקים:
(משלי פרק כח פסוק כח)
בקום
רשעים
-
בהיות
שררה
וממשלה
לרשעים
יסתר
אדם
במה
שהוא
אדם
,
והוא
האיש
הטוב
,
וזה
לשתי
סבות:
האחת
,
כי
כל
האנשים
הטובים
יברחו
להמלט
מן
הרשעים;
והשנית
,
כי
מפני
מה
שיראו
האנשים
מהצלחת
הרשע
,
יהיה
נבחר
להם
הרשע
מהצדיק
,
מצורף
לזה
כי
הרשע
המושל
בהם
ינהיגם
בהנהגתו
,
כי
כל
האנשים
הטובים
יברחו
להמלט
מיד
הרשעים.
ובאבוד
הרשעים
אז
ירבו
צדיקים
בארץ
,
לשתי
סבות:
האחד
,
כי
כשיאבדו
אלו
המושלים
,
ישובו
אשר
ברחו
מהם
,
והשני
,
כי
באבוד
הרשעים
אי
זה
שיהיו
,
יוכר
לאנשים
מום
הרשע
,
ויחזיקו
מפני
זה
בצדק.
בקום.
יסתר
אדם
-
הם
עושי
משפט
,
שיסתרו
מפני
הרשעים;
וסוף
הפסוק
לעד.
בקום
רשעים
יסתר
אדם
ובאבדם
ירבו
צדיקים.
הערה
להתרחק
ממקומות
שהרשעים
מנהיגיהם
ויועציהם.
ואמר:
בקום
רשעים
יסתר
אדם
-
רוצה
לומר:
בהיות
להם
תקומה
והצלחה
,
יסתר
אדם;
ואדם
-
רמז
על
הצדיק.
ויסתר
פירושו
,
שלא
יוכל
לעשות
מעשה
הצדק
והיושר
רק
בסתר.
או
פירושו
לדעתי:
יסתר
-
מעלים
ענינו
מצד
העדר
משם
מכירי
מעלתו.
ובאבדם
-
רוצה
לומר:
באבוד
רשעים
,
ירבו
הצדיקים;
רוצה
לומר:
יתחשבו
וינתן
להם
ערכם
הראוי
להם;
מענין
"כל
רב
ביתו"
(אס'
א
,
ח);
וכן
"ורבי
המלך"
(יר'
מא
,
א).
או
נפרש
גם
כן
בלשון
ריבוי
מנין
,
כי
הראות
מעלתם
תסבב
ההשתדלות
בכך
מכל
אחד
מהם.
ובדרך
נסתר
-
הוא
נמשך
לענין
מה
שביארנו
ברוב
הפרשה;
ויקרא
השכל
אדם
והמתנגדים
יקראו
רשעים.
בקום
רשעים
יסתר
כל
אדם
-
מפניהם.