תנ"ך - בדברים
לא־יוסר
עבד
כי־יבין
ואין
מענה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בִּ֭דְבָרִים
לֹא־יִוָּ֣סֶר
עָ֑בֶד
כִּי־יָ֝בִ֗ין
וְאֵ֣ין
מַעֲנֶֽה:
(משלי פרק כט פסוק יט)
בִּדְבָרִים
לֹא־יִוָּסֶר
עָבֶד
כִּי־יָבִין
וְאֵין
מַעֲנֶה:
(משלי פרק כט פסוק יט)
בדברים
לא־יוסר
עבד
כי־יבין
ואין
מענה:
(משלי פרק כט פסוק יט)
בדברים
לא־יוסר
עבד
כי־יבין
ואין
מענה:
(משלי פרק כט פסוק יט)
בדברים
-
ב':
מש'
כט
,
יט;
איוב
לב
,
ד.
כי
יבין
ואין
מענה
-
כיון
שרואהו
שמוכיחו
,
שותק
,
והוא
חוזר
ומקלקל;
לכך
צריך
ליסרו
במכות
ועונשין.
ולא
דבר
על
עבד
ממש
,
אלא
על
כל
הממרים
דברי
השופטים.
בדברים
-
הנה
מי
שהוא
עבד
תאותו
לא
יקנה
המוסר
בדברים
,
אבל
יצטרך
שיכוהו
בשבט
ובמה
שידמה
לו.
ואמנם
כאשר
יבין
האיש
,
הנה
לא
יצטרך
בקנין
המוסר
אפילו
מענה
ודבור
,
כי
יספיק
לו
מעט
רמז
או
גערה
חלושה
,
כאמרו
"תחת
גערה
במבין"
(מש'
יז
,
י).
בדברים
לא
יוסר
עבד
-
אך
במכות.
ואמר
ממלא
השיר:
אם
תהיה
מושל
בנחת
,
ובכבוד
היה
נוהג
נדיבי
עם
,
יטו
כחפצך
,
ועל
פיך
,
כל
מחנם
יהיה
ומסעם.
אכן
נבלים
ואוילי
עם
,
לא
תמשלה
בם
כי
בהכניעם.
בדברים
-
לבד
לא
יוסר
עבד
-
כי
אם
בשבט
ותוכחת
ראוי
ליסרו.
כי
יבין
-
אף
על
פי
שיבין
המוסר
,
לא
יענה
המיסר
לאמר:
כן
אעשה.
בדברים
לא
יוסר
עבד
כי
יבין
ואין
מענה.
הערה
להוכיח
ולהנהיג
בני
האדם
כל
אחד
לפי
מה
שצריך
לו.
ועבד
-
סתמו
מוחלט
בפחיתות
המדות
,
כאמרם
ז"ל
(ראה
גיטין
יג
,
א):
עבדא
זילא
ליה
,
שכיחא
ליה
פריצא
ליה.
ואמר
,
שלא
יוסר
בדברים
,
וצריך
להכנעה
יתירה
,
כי
אין
תקנה
לנבלים
כי
אם
בהכנעה
ובבזיון.
ומענה
-
לשון
הכנעה
,
מלשון
"מאנת
לענות
מפני"
(שמ'
י
,
ג);
כלומר:
כי
לרוב
קשיו
יבין
רוע
הנהגתו
וירגיש
בו
,
כי
לא
יכנע
לבבו
הערל
לשוב
מרוב
השתקעו.
והענין
בעצמו
יפורש
בדרך
נסתר
-
על
יצר
הרע
,
כי
הוא
העבד
המוכר
עצמו
לצמיתות;
אם
ישתקע
במעשיו
הרעים
לא
יגאל
עוד.
בדברים
לא
יוסר
עבד
-
כי
אם
בהכאות.
כי
יבין
ואין
מענה
-
כשמבין
דברי
רבו
ואינו
עונה
לו
לעשות
מצותו
,
אז
צריך
הכאות.