תנ"ך - מפנק
מנער
עבדו
ואחריתו
יהיה
מנון:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מְפַנֵּ֣ק
מִנֹּ֣עַר
עַבְדּ֑וֹ
וְ֝אַחֲרִית֗וֹ
יִהְיֶ֥ה
מָנֽוֹן:
(משלי פרק כט פסוק כא)
מְפַנֵּק
מִנֹּעַר
עַבְדּוֹ
וְאַחֲרִיתוֹ
יִהְיֶה
מָנוֹן:
(משלי פרק כט פסוק כא)
מפנק
מנער
עבדו
ואחריתו
יהיה
מנון:
(משלי פרק כט פסוק כא)
מפנק
מנער
עבדו
ואחריתו
יהיה
מנון:
(משלי פרק כט פסוק כא)
מנער
-
ג':
תה'
פח
,
טז;
מש'
כט
,
כא;
איוב
לג
,
כה.
מפנק
-
ל';
מנער
-
ג';
מנון
-
ל'.
מפנק
מנער
עבדו
-
יצר
הרע.
מנון
-
שליט
,
וכן
"לפני
שמש
ינון
שמו"
(תה'
עב
,
יז);
וכן
כל
'נין'
שבמקרא
,
שהנין
קם
תחת
אביו
לשלוט
בנכסיו.
מפנק
מנער
עבדו
-
אשר
יתן
לעבדו
תענוג
בקטנו
,
הנה
לא
יקוה
שישרתהו
,
אך
יהיה
אדון
לו.
וזה
הערה
,
שלא
יתן
האדם
תענוגיו
בעת
הקוטן
לכח
המתעורר
אל
התאוות
הגופיות
אשר
הוא
ראוי
שיהיה
עבד
לשכל
האנושי;
כי
אם
יעשה
הענין
כן
,
הנה
הוא
ישיב
המלכות
והשררה
אליו
באחרית
,
ויהיה
השכל
עבדו
תחת
היותו
ראוי
להיות
מושל
עליו.
מפנק
מנוער
עבדו
-
במאכל
ובמשתה
ותפנוקי
מלבושים
,
ומנשאו
בדבריו
,
באחרית
יתנשא
על
אדוניו
ועל
ביתו
כאלו
הוא
בנו.
ומנון
-
מן
"נין
ונכד"
(יש'
יד
,
כב);
כמו
'מלון'
מן
'לין'.
ויש
מפרשו
(ראה
מחברת:
'נ')
מן
"לא
תונו"
(וי'
כה
,
יז);
כי
מפנק
עבדו
מנוער
הוא
יונה
את
עצמו.
מפנק
-
תרגום
"מעדני
מלך"
(בר'
מט
,
כ)
"בתפנוקי
מלכין"
(ת"א);
וטעמו:
יש
מענג
ומעדן
עבדו
מנערותו
,
ואחריתו
-
שהוא
מפונק
,
יחפץ
להיות
כבן;
כי
מנון
-
שם
התאר
על
משקל
'מרום';
וחברו:
"נין
ונכד"
(יש'
יד
,
כב).
ונמצא
פועל
מזה
השם
,
והוא
"ינון
שמו"
(תה'
עב
,
יז)
,
ופירושו:
יקרא
שמו
'נין'
,
כענין
"יי'
אמר
אלי
בני
אתה"
(תה'
ב
,
ז).
מפנק
מנער
עבדו
ואחריתו
יהיה
מנון.
מפנק
-
פירושו:
מעדן
ומענג;
תרגום
"מעדני
מלך"
(בר'
מט
,
כ):
"תפנוקי
מלכין"
(ת"א).
והוא
הערה
שלא
לגדלו
על
פי
דרכו
,
כי
אם
ישליטהו
כל
כך
,
סופו
שימשול
על
בני
ביתו
,
ומנון
-
כמו
'מושל'
,
מענין
"ינון
שמו"
(תה'
עב
,
יז)
,
שפירושו:
יתגדל
באדנות.
ובלעז
'שידא
אשיטריט'.
ויש
מפרשים
אותו
(ראה
השרשים:
'נין';
ראב"ע;
ריק"ם)
כמו
'בן'
,
מלשון
"נין
ונכד"
(יש'
יד
,
כב);
וכן
לדעתם
"ינון
שמו"
(תה'
עב
,
יז)
-
יקרא
בן
,
כענין
"יי'
אמר
אלי
בני
אתה"
(תה'
ב
,
ז);
ובלעז
'שיראפילט'.
ויהיה
ענין
ואחריתו
יהיה
מנון
-
כלומר:
יהיה
כבן
בית
וישתרר
על
הבנים.
ועיקר
הדברים
בפסוק
זה
הוא
הנסתר
-
והוא
הערה
להזהר
בגידול
החומר
,
שלא
להשקיעו
במה
שיביאהו
טבעו
לבקש;
כי
אם
יעשה
כן
,
אחריתו
להיות
הוא
המושל.
מפנק
-
מטעם
ענג;
מתרגום;
"מעדני
מלך"
(בר'
מט
,
כ).
ואחריתו
-
הו"ו
הראשונה
בו
ללא
טעם.
מנון
-
שֵם
,
כמו
"נין"
(יש'
יד
,
כב);
והוא
בן.
והטעם
,
כי
אחריתו
יהיה
כבן
,
לכן
ראוי
להנהיגו
בהכנעה.
ואחריתו
יהיה
מנון
-
מטעם
"ולניני
ולנכדי"
(בר'
כא
,
כג);
וזה
כטעם
מה
שנאמר
לפנים:
"ובתוך
אחים
יחלק
נחלה"
(מש'
יז
,
ב).
והטעם
,
כי
אין
ראוי
שיגדיל
השפלים
הבזויים
כמו
העבדים
,
אבל
ינהיגם
בשפלות
ובהכנעה
ובזיון
,
כי
כן
ראוי
להם.
ואם
הוא
יעשה
הפך
זה
,
עד
שהוא
מענג
עבדו
מנערותו
ומרגילו
בביתו
עם
בניו
ושאר
בני
ביתו
דרך
גדלה
,
הנה
אחריתו
יהיה
נין
,
וישתוה
עם
יתר
בניו
ויחלוק
עמם
נחלתו;
וזה
יהיה
ענשו.
מפנק
מנוער
עבדו
-
מי
שמרגיל
עבדו
בנערותו
מתפנוקים
,
אחריתו
יהיה
מנון
-
על
משקל
'מקום'
,
'מלון'
,
מן
'קום'
ומן
'לון';
ופירושו
כמו
"לניני
ולנכדי"
(בר'
כא
,
כג)
-
נין
ונכד.
כלומר:
אחריתו
-
יתגעגע
עליו
כאילו
היה
בנו.
ויש
מפרשים
(ראה
מחברת
פיל':
'נ';
שלשה
ס"ד:
'ינה')
מלשון
"לא
תונו"
(וי'
כה
,
יז).
וצריך
אתה
לומר
שהיא
מלה
הפוכה
,
כמו
"כבש"
(וי'
ד
,
לב)
,
"כשב"
(וי'
ג
,
ז)
,
"שלמה"
(שמ'
כב
,
ח)
,
"שמלה"
(יש'
ג
,
ז);
כלומר
,
שיונה
את
בעליו
וימרה
את
פיו
ולא
ישמע
לו.