תנ"ך - תחת־עבד
כי
ימלוך
ונבל
כי
ישבע־לחם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
תַּֽחַת־עֶ֭בֶד
כִּ֣י
יִמְל֑וֹךְ
וְ֝נָבָ֗ל
כִּ֣י
יִֽשְׂבַּֽע־לָֽחֶם:
(משלי פרק ל פסוק כב)
תַּחַת־עֶבֶד
כִּי
יִמְלוֹךְ
וְנָבָל
כִּי
יִשְׂבַּע־לָחֶם:
(משלי פרק ל פסוק כב)
תחת־עבד
כי
ימלוך
ונבל
כי
ישבע־לחם:
(משלי פרק ל פסוק כב)
תחת־עבד
כי
ימלוך
ונבל
כי
ישבע־לחם:
(משלי פרק ל פסוק כב)
ימלוך
-
ג'
מלא
(בלישנא):
ש"א
כד
,
כ;
יח'
כ
,
לג;
מש'
ל
,
כב.
ואמר
עוד
,
ממשל
על
מי
שיכנס
שוא
וכזב
בעיונו
,
כי
תחת
שלש
רגזה
ארץ
וחרדה
,
ותחת
ארבע
לא
תוכל
לסבול.
האחד
הוא
תחת
עבד
כי
ימלוך
,
כי
אינו
ראוי
למלוך
,
כמו
שאין
ראוי
למלוך
הכזב
והשוא
ויגיע
אל
השכל
,
אך
ראוי
שידחה
ויוסר
,
ויגיע
אל
השכל
האמת
לבדו.
והנה
השקר
הוא
כמו
עבד
ומשרת
למצא
האמת.
והשני
הוא
תחת
האיש
הנבל
המרדף
חברת
הרקים
,
כי
ישבע
לחם
,
ואינו
ראוי
לכך
,
כי
דרכו
זאת
ראוי
שתביאהו
אל
הדלות
והעוני
,
עד
שיחסר
לו
לחם
ושמלה
,
כאמרו
"ומרדף
רקים
ישבע
ריש"
(מש'
כח
,
יט)
,
מפני
שאינו
עוסק
בישובו
של
עולם.
וכן
הענין
בשוא
ודבר
כזב
,
שאינם
מישובו
של
עולם
,
אבל
הם
דברים
בלתי
נמצאים.
והשלישי
-
תחת
שנואה
כי
תבעל
,
כי
אין
ראוי
שיתחבר
האדם
אל
האשה
שהיא
שנואה
לו;
וכן
הענין
בחבור
שוא
ודבר
כזב
אל
השכל
,
כי
הם
שנואים
אל
השכל.
והרביעי
-
תחת
שפחה
כי
תירש
גבירתה
,
ותשוב
הגברת
משרתת
לה;
כן
הענין
בשוא
ודבר
כזב
עם
השכל
,
כי
הדעת
הכוזבת
היא
כמו
שפחה
ומשרתת
אל
האמתית
,
כמו
שזכרנו
,
והיה
ראוי
שינחל
השכל
הדעת
האמתית
,
ושפחתה
-
תוציאנה
מהחברה
עם
השכל.
ובכאן
הפסד
אחר
לשכל
בשוא
ודבר
כזב
,
ועליו
ידמה
גם
כן
שאמר:
ושפחה
כי
תירש
גבירתה
,
והוא
,
שכבר
ביארנו
בראשון
מספר
מלחמות
יי'
,
שההצלחה
תהיה
לשכל
במושכלות
הרבות
אשר
השיג
מהצד
שהם
בו
אחת
ויקרה
,
מהתערב
המושכל
הכוזב
במושכלות
האמתיות
,
שתהיה
צורת
האחדות
המגעת
מכללות
המושכלות
דבר
שאינו
כן
,
ויפסיד
בזה
זאת
ההצלחה
הנפלאה
המגעת
לו
מהמושכלות
במה
שהם
אחת.
וזה
עיון
נפלא
מאד
ועמוק
,
והוא
מבואר
מאד
ממה
שביארנו
מאלו
העמוקות
בראשון
מספר
מלחמות
יי'.
וזכר
ארבעה
אחרים
שלא
תוכל
הארץ
שאתם
,
מפני
גאותם
יותר
מדאי.
תחת
שלש;
תחת
עבד;
תחת
שנואה
-
שלשה
דבקים.
תחת
כמו
'בעבור'.
רגזה
ארץ
-
רמז
לעם
הארץ;
וכן
הפירוש:
תחת
עבד
-
שהמליכוֹ
השם
עליהם
בעבור
עונם
,
ואינו
מרחם
על
מושליו
,
ירגז
העם;
ונבל
-
בהיותו
שבע
ומושל
בעם
בעבור
פשעם;
ותחת
שנואה
-
כאשר
היא
בעולה
,
כי
אז
תשנא
את
שונאיה
שנאת
מות
,
ולא
יכילוה
,
על
כן
ירגזו
ויפחדו;
ויתכן
שנבעלה
בעבור
עון
שונאיה.
ושפחה
-
שהיא
יורשת
גברתה
ומושלת
עליה
בגלל
פשע
הגברת.
על
כן
ראוי
לאדם
להשמר
מן
העון
,
ולא
ימשלו
הנבזים
על
הנכבדים.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
כא
-
כד).
הפרשה
הששית
כוללת
שלשה
פסוקים
,
והם
אלו:
והיא
נמשכת
גם
כן
לענין
שהזכרנו
,
לרמוז
שכל
הרעות
המגיעות
בעולם
אשר
הארץ
רוגזת
עליהם
,
רוצה
לומר
,
שעליהם
תולד
מבוכה
בלבבות
,
הם
מצד
ממשלת
החומר.
וקראו
עבד
ונבל
ושנואה
ושפחה;
והוא
אמרו:
תחת
עבד
כי
ימלוך
-
להכניע
הישרים
תחתיו.
ונבל
כי
ישבע
לחם
-
כלומר
,
שישיג
ריבוי
ההנאות
אשר
הוא
מבקש
תמיד.
תחת
שנואה
כי
תבעל
-
והאהובה
תמאס;
רוצה
לומר
,
שתמשוך
הנפש
המתאווה
הכל
לעצמה
,
והמשכלת
תֵעָזב
עזיבה
מוחלטת.
והנה
נמצא
בזה
שהראויה
להיות
שפחה
תירש
גבירתה
,
ותמשיכה
אליה
עד
שובה
עֲפָרִית
כמוה
,
כמו
שפירשנו
באמרו
"הלא
נסע
יתרם
בם
ימותו
ולא
בחכמה"
(איוב
ד
,
כא);
רוצה
לומר
,
שהדבר
הראוי
להשאר
מהם
-
אבד
באבדם
,
כאשר
ימותו
ולא
בחכמה;
ועל
זה
ירגז
לב
האדם
ולא
יוכל
עמוד.
ונמצא
בכאן
מספר
הארבעה
רומז
על
אחד
,
וחלקם
לארבע
דרך
צחות
והִמָשך
הלשונות
שהזכרנו.
ויש
מפרשים
תחת
שלש
רגזה
ארץ
-
מדמה
ומרגיש
ומתעורר;
והרביעי
הוא
המשכיל
,
כשהוא
משועבד
להם.
וקרא
האיש
עבד
שההרגש
מלך
עליו;
ודמה
המדמה
לשנואה
כי
תבעל
,
שהוא
מרכיב
הדברים
המוחשים.
ובדרש
(ראה
פסחים
קיג
,
ב)
-
על
הגאוה
הבלתי
ראויה
ושאר
הדברים
שנאמר
עליהם
בהגדה
,
שאין
הדעת
סובלתן.
והם
דל
גאה
,
והוא
בכאן
שפחה
כי
תירש
גבירתה;
רוצה
לומר
,
שסבור
למשול
על
התקיף
ממנו.
ועשיר
מכחש
,
והוא
ענין
ונבל
כי
ישבע
לחם;
וזקן
מנאף
,
והוא
ענין
שנואה
כי
תבעל
,
רוצה
לומר
,
שהוא
ענין
שנאוי
ומשוקץ;
ופרנס
המתגאה
על
הציבור
בחנם
,
והוא
ענין
עבד
כי
ימלוך.
וכן
הערה
מוסריית
לכל
הדומה
לזה.
תחת
עבד
כי
ימלוך
-
אותו
המקום
נרגז
ונרעד
,
בעבור
שיש
לו
גסות
הרבה
,
ואינו
יודע
להנהיגו
בשביל
שלא
היה
רגיל
בכבוד
זה.
וכמו
כן
נבל
-
שלא
היה
רגיל
בעושר
,
ועתה
נתעשר.