תנ"ך - אשת־חיל
מי
ימצא
ורחק
מפנינים
מכרה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֵֽשֶׁת־חַ֭יִל
מִ֣י
יִמְצָ֑א
וְרָחֹ֖ק
מִפְּנִינִ֣ים
מִכְרָֽהּ:
(משלי פרק לא פסוק י)
אֵשֶׁת־חַיִל
מִי
יִמְצָא
וְרָחֹק
מִפְּנִינִים
מִכְרָהּ:
(משלי פרק לא פסוק י)
אשת־חיל
מי
ימצא
ורחק
מפנינים
מכרה:
(משלי פרק לא פסוק י)
אשת־חיל
מי
ימצא
ורחק
מפנינים
מכרה:
(משלי פרק לא פסוק י)
ורחק
-
ד'
חסר
בכתיבייא
(בלישנא):
תה'
לח
,
יב;
קג
,
יב;
מש'
לא
,
י;
קה'
ג
,
ה.
ורחק
-
ד'
חס'
בכת';
מכרה
-
ל'.
אשת
חיל
-
הנה
חתם
זה
הספר
בתואר
החומר
המשרת
אל
השכל
שרות
שלם
,
באופן
שיגיע
לו
קנין
שלמותו.
ותאר
אותו
בנקבה
כמנהגו;
וקראה
אשת
חיל
מצד
שלמות
כחה
להגיע
אל
השכל
מה
שיצטרך
לו
ממנה
מהצורות
המוחשות.
ואמר
שהוא
קשה
ההמצא
ורחוק
מכרה
וערכה
מערך
הפנינים
,
כי
אין
להם
יחס
עמה.
אשת
חיל.
מכרה
-
קניינה.
אין
המ"ם
שרש.
אשת
חיל
-
ממון;
וטעמו:
אשת
שתקנה
החיל
והממון
בחכמתה
,
מי
יוכל
למצא.
מכרה
-
מן
"מים
תכרו
מאתם"
(דב'
ב
,
ו);
"ונתתי
מכרם"
(במ'
כ
,
יט)
-
פירושו:
ערכם.
אשת
חיל
מי
ימצא
ורחק
מפנינים
מכרה.
כלומר:
לא
שמציאותה
נמנע
,
אבל
שמעטים
הם
המוצאים
אותה.
או
פירושו:
מי
הוא
שיזכה
לכך;
כלומר:
אשריו
ואשרי
חלקו.
ורחוק
מפנינים
מכרה
-
רוצה
לומר:
מחיר.
כלומר
,
שאין
לה
ערך
עם
שום
דבר.
אם
על
הנגלה
-
ידוע
כי
מציאות
שלימות
מדות
באשה
רחוק
,
ואם
על
שאר
הכוונות
-
הוא
כאמרו
"ואשה
בכל
אלה
לא
מצאתי"
(קה'
ז
,
כח).
וכן
אמרם
ז"ל
(ראה
סוכה
מה
,
ב):
ראיתי
בני
עלייה
והם
מועטים.
אשת
חיל
מי
ימצא
-
הנה
על
צד
מליצה
שיריית
הפליג
בספור
פרטים
מזאת
האשה
הנאמנת
,
כמו
שהפליג
לפנים
בספור
פרטים
מהאשה
הזונה.
והענינים
מבוארים
,
אין
צורך
לפרוש
כי
אם
במעט.
וזה
כי
אמרו:
אשת
חיל
מי
ימצא
-
בא
לשבח
האשה
טובה.
ורחוק
מפנינים
מכרה
-
דמיה
ושויה;
תרגום
"ונתתי
מכרם"
(במ'
כ
,
יט):
"ואתן
דמיהון"
(ת"א);
כלומר:
רחוק
הוא
מכרה
ושויה
מפנינים
,
כי
הוא
יותר
יקר.