תנ"ך - החזק
במוסר
אל־תרף
נצרה
כי־היא
חייך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַחֲזֵ֣ק
בַּמּוּסָ֣ר
אַל־תֶּ֑רֶף
נִ֝צְּרֶ֗הָ
כִּי־הִ֥יא
חַיֶּֽיךָ:
(משלי פרק ד פסוק יג)
הַחֲזֵק
בַּמּוּסָר
אַל־תֶּרֶף
נִצְּרֶהָ
כִּי־הִיא
חַיֶּיךָ:
(משלי פרק ד פסוק יג)
החזק
במוסר
אל־תרף
נצרה
כי־היא
חייך:
(משלי פרק ד פסוק יג)
החזק
במוסר
אל־תרף
נצרה
כי־היא
חייך:
(משלי פרק ד פסוק יג)
תרף
-
ג':
יהו'
י
,
ו;
תה'
קלח
,
ח;
מש'
ד
,
יג.
החזק
במוסר
אל
תרף
-
אחוז
בתורה;
כמו
"והחזיקי
את
ידך
בו"
(בר'
כא
,
יח);
"וישלח
ידו
ויחזק
בו"
(שמ'
ד
,
ד).
החזק
במוסר
-
אחוז
במוסר
ואל
תרפה
ממוסר;
ועוד
,
תשמור
התורה
כי
היא
חייך
,
כי
היא
תשמרך
מעשות
רע
,
ואז
תאריך
ימים
בעולם
הזה
,
ותחיה
נפשך
לעולם
הבא.
החזק
במוסר
התורה
,
אל
תרף
ממנו
,
נצור
התורה
בלבך
כי
היא
בעצמה
היא
חייך
הנצחיים
,
במה
שנכלל
בכוונותיה
מהחכמה
והבינה.
החזק.
אל
תרף
-
אל
תרפה.
נצרה
-
דגשות
הצד"י
אינו
לענין
,
כי
אם
להפריש
הצד"י
מן
הסמ"ך.
ודינו
היה
'נָצרה'
בקמץ
חטף
,
לאשר
היא
מן
"נצור
לשונך
מרע"
(תה'
לד
,
יד);
כמו
'שמור'
-
"שמרה"
(דה"א
כט
,
יח).
החזק.
נצרה
-
מלה
קשה
בדקדוק.
דגשות
הצד"י
בעבור
כי
הוא
צווי
מבנין
'הקל'.
ואם
הוא
מבנין
'הכבד'
,
באה
על
דרך
העובר
,
כדרך
"תאהבו
פתי"
(מש'
א
,
כב);
"נאץ
נאצת"
(ש"ב
יב
,
יד);
"נצרה
על
דל
שפתי"
(תה'
קמא
,
ג);
וזהו
הנכון.
והראוי
בפתח.
והה"א
כנוי
החכמה
הנזכרת
למעלה
בפסוק
"בדרך
חכמה"
(פס'
יא).
וטעמו:
החזק
במוסר
שיסרתיך
,
ללכת
בה.
פרשה
שמינית
,
והיא
כוללת
עשרה
פסוקים
,
והם
אלו:
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
י
-
יט).
והכוונה
בה
גם
כן
באזהרה
על
השתדלות
שלמות
החכמה
והמדות
,
ולהרחיק
מן
החברה
המונעת
זה.
ואמר:
שמע
בני
-
רוצה
לומר:
קבל
דברי
,
ואז
ירבו
לך
שנות
חיים
,
אם
בזה
ואם
בבא
,
על
הדרך
שהתבאר.
בדרך
חכמה
הוריתיך
-
רומז
אל
מה
שהזכיר
משלמות
החכמה;
והדרכתיך
במעגלי
יושר
-
רומז
אל
מה
שהזכיר
משלמות
המדות.
ואחר
שהמשיל
סדר
למודו
והדרכתו
לדרך
,
המשיך
הלשון
ואמר:
בלכתך
לא
יצר
צעדך
-
כלומר:
הדרך
אשר
הכינותי
לך
היא
דרך
ישרה
,
שלא
תמצא
בה
רכסים
ומכשולות
שמצדם
תצטרך
להצר
צעדך
ולקצר
פסיעותיך
,
אבל
תוכל
ללכת
בה
בהרחבה.
וגם
אם
תרוץ
ולא
תכשל
בה
-
המשל
שהוריתיך
-
"אמרת
אלוה
צרופה"
(מש'
ל
,
ה)
מאין
בלבול
ומחשכים
,
אבל
דעת
ברור
,
ירוץ
קורא
בו
(ע"פ
חב'
ב
,
ב)
מאין
ערוב
ספק
וקושיא.
החזק
במוסר
אל
תרף
-
רומז
אל
שלמות
המדות.
נצרה
כי
היא
חייך
-
רומז
אל
החכמה.
ונצרה
-
צווי
מן
ה'קל'
,
והדגש
לתפארת;
וחירק
הנו"ן
זרות
בה
,
וראוי
להיות
קמץ
חטוף
,
כי
הצווי
לזכר
-
'נצוֹר'.
והזהירו
מן
החברה
הרעה
כי
היא
מונעת
כל
שלימות
,
ואמר:
בארח
רשעים
אל
תבא
-
כלומר
,
שאף
במעמדם
אל
תשב.
ואל
תאשר
-
כמו
'לא
תצעד'
,
רוצה
לומר:
לא
תכניס
אשורך
ופעמי
רגלך
בו.
ויש
מפרשים
אל
תאשר
וכו'
-
שלא
תאשרהו
,
רוצה
לומר
,
שלא
תשבחהו
עד
שידמה
הישר
בעיניך.
וגם
כשיזדמן
לך
דרכם
במקרה.
פרעהו
-
רוצה
לומר:
חזור
למפרע
ואל
תעבר
בו
,
וכן
שטה
מעליו
,
רוצה
לומר:
מעל
אותו
הדרך
,
ועבור
ממנו.
ואפשר
לפרש
אורח
רשעים
-
הנהגתם;
כלומר:
לא
יספיקך
שלא
תעשה
העבירות
כמוהם
,
אבל
תקוץ
בכל
מדותיהם
והנהגותיהם.
פרעהו
-
רוצה
לומר
,
שישנה
במדותיו
עד
שיהיו
מופרשות
ממדותיהם.
הכל
משל
לרוב
הרחקה
,
והוא
ענין
מה
שביארתי
בחבור
התשובה
(ע' 37
)
על
אמרו
"לפעולות
אדם
בדבר
שפתיך
אני
שמרתי
ארחות
פריץ"
(תה'
יז
,
ד)
,
כלומר:
מרוב
חפצי
בעזיבת
החטאים
הפלגתי
בתשובתי
עד
שבענין
תשובתי
,
והוא
הרמוז
ב"דבר
שפתיך"
,
שמרתי.
והתבוננתי
בכל
פעולות
האדם
איזה
מהם
תמשיך
לב
האדם
לרע
ולקנין
איזו
מדה
הגונה
,
ודקדקתי
בענייניהם
עד
שמנעתי
מעצמי
כל
ארחות
פריץ
,
אף
בקצת
הפעולות
שאין
התלות
עבירה
בהם.
והוא
אצלי
ענין
שינוי
מעשה
המיועד
עליו
,
שקורע
גזר
דינו
של
אדם
,
רוצה
לומר:
שנוי
הנהגה
אף
בדברים
שאין
בהם
עבירה.
וסיפר
ממדותיהם
צרך
להרחיק
האדם
מהם.
אמר:
כי
לא
ישנו
אם
לא
ירעו.
וישנו
-
חסר
יו"ד
אחת
,
ראוי
להיות
בשני
יודי"ן:
'יישנו';
ושרשו
'ישן'
,
כלומר:
לא
ילכו
לישון
עד
שירעו;
כלומר:
כל
כך
הם
מוטבעים
בפעולות
הרע
,
שלא
ינוח
לבבם
ולא
תתקרר
דעתם
אם
לא
ירעו;
כענין
"לא
ישכב
עד
יאכל
טרף"
(במ'
כג
,
כד).
ונגזלה
שנתם
לגמרי
אם
לא
יכשילו.
כי
לחמו
לחם
רשע
-
רוצה
לומר:
כי
הורגלו
כל
ימיהם
ללחום
לחם
רשע
,
כלומר:
בגזל
וחמס.
ויין
חמסים
ישתו
-
רוצה
לומר
,
שיגזלוהו
ויחמסוהו.
ולפי
הנסתר:
קרא
"אורח
רשעים"
(לעיל
,
יד)
-
חיל
המלך
הזקן
,
אשר
כל
תאותם
לבקש
מה
שהורגלו
והטבעו
בו.
ועל
זה
אמר:
ואורח
צדיקים
כאור
נגה
-
כלומר:
כאור
ברור
,
בקר
לא
עבות
(ע"פ
ש"ב
כג
,
ד);
רוצה
לומר:
בלי
שום
מסך
מבדיל
,
אבל
כאור
הבקר
אשר
הולך
ואור
,
רוצה
לומר:
הולך
ומתוסף
באור
,
עד
נכון
היום
-
רוצה
לומר:
עד
עצם
היום
ההוא.
והוא
חצי
היום.
ולא
דמהו
לאור
כל
היום
,
שמחצי
היום
ואילך
היום
נוטה
להעריב
והאור
מתמעט
,
אבל
זה
האור
מתחזק
עד
אשר
יוסיף
אורו
,
עד
שמגיע
לתכלית
שלימות
האורה.
דרך
רשעים
-
בהפך
והוא
באפילה
(בנוסחנו:
כאפלה)
ובחשכה
עד
שלא
יראו
הרכסים
והמכשולות
ויכשלו
,
ולא
ידעו
קודם
הכשלם
במה
יכשלו
,
כי
לא
ראו
הרכסים
והמכשולות;
וכן
סכלותם
והעדר
ידיעתם
יכשילם.
זהו
ביאור
הפרשה
לפי
הנגלה
,
וכבר
נרמז
מה
שיש
מן
הנסתר
בתוכה.
נצרה
-
רמז
למוסר;
כי
כל
דבר
יתכן
לרמוז
עליו
בלשון
זכר
ובלשון
נקבה
,
כמו
שהודעתיך
בפירושי
בתורה.
החזק
במוסר
-
תתחזק
במוסר
התורה
ולא
תרפה.
נצריה
-
כמו
'נצרָהּ';
ציווי
הוא.
והדגש
לתפארת
,
כמו
"מקדש"
(שמ'
טו
,
יז);
"הצפינו"
(שמ'
ב
,
ג).