תנ"ך - פלס
מעגל
רגלך
וכל־דרכיך
יכנו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
פַּ֭לֵּס
מַעְגַּ֣ל
רַגְלֶ֑ךָ
וְֽכָל־דְּרָכֶ֥יךָ
יִכֹּֽנוּ:
(משלי פרק ד פסוק כו)
פַּלֵּס
מַעְגַּל
רַגְלֶךָ
וְכָל־דְּרָכֶיךָ
יִכֹּנוּ:
(משלי פרק ד פסוק כו)
פלס
מעגל
רגלך
וכל־דרכיך
יכנו:
(משלי פרק ד פסוק כו)
פלס
מעגל
רגלך
וכל־דרכיך
יכנו:
(משלי פרק ד פסוק כו)
פלס
מעגל
רגלך
-
שקול
דרכך:
הפסד
מצוה
כנגד
שכרה
,
ושכר
עבירה
כנגד
הפסדה
(ראה
משנה
אבות
ב
,
א)
,
ואז
כל
דרכיך
יכונו.
עיניך
לנכח
יביטו
-
פירושו:
קודם
שתעשה
הדבר
,
תביט
בעין
שכלך
מה
יוכל
לבא
בעבורו
,
ואחר
כן
תבחון
בדעתך
הדבר
שהוא
נכון
וישר
,
ובו
תפעל.
יישרו
-
כמו
'יביטו'
,
מן
"אשורנו
ולא
קרוב"
(במ'
כד
,
יז);
כלומר:
יסתכלו
על
היושר
,
ואז
יבואו
דרכיך
על
הנכונה.
ואל
תרדוף
אחרי
תאותך
,
כי
אין
שונא
לאדם
כמו
תאותו
,
ועל
כן
הבט
למה
שהוא
כנגד
תאותך.
ויש
מי
שפירש
(ראה
רש"י):
כשתחשוב
לעשות
דבר
,
תסתכל
בתועלת
שבו
ובהיזק
שיוכל
לבא
ממנו;
כמו
שאמרו
ז"ל
(משנה
אבות
ב
,
ו):
הוי
מחשב
הפסד
מצוה
וגו'
,
ותבחר
במה
שהוא
יותר
טוב
,
ואז
דרכיך
יכונו.
פלס
מעגל
רגלך
-
ישר
מעגל
רגלך
לקחת
הסדרים
והדרכים
המוליכים
אל
הדרוש
אשר
תחקור
בו
,
וזה
יהיה
סבה
שיכונו
כל
דרכיך
בעיון.
פלס
מעגל
רגלך
-
הרצון
בו:
יושר
הדרך.
פלס
מעגל
רגלך
-
זהו
שאמרו
רבותינו
ז"ל
(שבת
לא
,
א):
דעלך
סני
לחברך
לא
תעביד;
ואז
יכונו
כל
דרכיך.
פלס
-
במאזני
המחשבה
,
ומעגליך
אשר
תדרוך
עליו
רגלך
,
וראה
איזה
דרך
טוב.
וכל
דרכיך
יכונו
-
כאשר
תפלסם.
פרשה
תשיעית
,
והיא
כוללת
שמונה
פסוקים
,
והם
אלו:
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
כ
-
כז).
והכוונה
בה
גם
כן
להזהיר
על
שלימות
החכמה
והמדות.
אמר:
בני
לדברי
הקשיבה
-
והוא
חסר
מלת
'אוזן'
,
כלומר:
הטה
אזנך
להיות
קשבת:
וכן
בכל
מקום
שתמצא
לשון
זה
,
ואב
לכולם
"להקשיב
לחכמה
אזנך"
(מש'
ב
,
ב).
וכפל
הענין
באמרו:
לאמרי
הט
אזנך.
אל
יליזו
הוא
מבנין
ה'פעיל'
,
והוא
מענין
נטיה
,
וחסר
מלת
התועים
או
המליזים;
כלומר:
אל
תתן
כח
למסיתים
שיהו
מטים
אמרי
ותוכחותי
מנגד
עיניך
,
אבל
יהיו
תמיד
לנגד
עיניך;
והמשל
-
על
עיני
השכל;
ופירש
הענין
ואמר:
שמרם
בתוך
לבבך.
כי
חיים
הם
למוצאיהם
-
וראוי
לאדם
לשמור
מה
שהוא
חיים
,
וכן
הם
לכל
בשרו
מרפא;
ובשרו
שב
אל
המוצא.
ונראה
כי
חיים
הם
למוצאיהם
רומז
אל
שלימות
החכמה
אשר
החיים
הנצחיים
ממנה
,
ולכל
בשרו
מרפא
-
רומז
אל
שלימות
המדות.
ואמר
אחר
כן:
מכל
משמר
נצור
לבך
-
וכבר
ידעת
,
שמלת
'לב'
תֵאָמר
לפעמים
על
שכל
האדם
,
ופירוש
הדבר:
יותר
מכל
דבר
נשמר
נצור
שכלך
שלא
יטה
מן
הדרך
אשר
הוריתיך
ימין
ושמאל
(ע"פ
דב'
יז
,
יא).
ולי
נראה
משמר
-
ענין
בלבול
,
מלשון
'שמרים';
ובלעז
'אנברק';
כלומר:
נצור
שכלך
מכל
בלבול
,
כלומר
,
שלא
תבלבלהו
בעסקי
העולם.
או
לדרך
נסתר:
שלא
תבלבלהו
בהטעאה
ובמופת
כוזב
,
כי
ממנו
תוצאות
חיים
,
וראוי
לך
להזהר
בו;
וכל
זה
על
שלימות
החכמה.
ואמר
על
שלימות
המדות:
הסר
ממך
עקשות
פה
-
פירוש:
עוות
המאמר;
כי
פה
יאמר
לפעמים
בענין
מאמר:
"פיך
ענה
בך"
(ש"ב
א
,
טז);
"ירשיעך
פיך"
(איוב
טו
,
ו);
"על
פי
יי'"
(במ'
ט
,
יח);
כלומר:
השמר
שלא
יוכל
שום
אדם
ליחס
לך
מאמר
מעוות.
ויפורש
זה
על
שלימות
המדות
באיזה
דבר
נאמר
שלא
כראוי
,
או
על
שלימות
חכמה
בשום
דבר
יפול
תחת
השגיאה
וההטעאה.
וענין
ולזות
שפתים
הרחק
ממך.
ולזות
-
פירשוהו
לשון
נטייה
,
מענין
"אל
יליזו
מעיניך"
(לעיל
,
כא);
והשפתים
גם
כן
לשון
דבור:
"שפה
אחת
ודברים
אחדים"
(בר'
יא
,
א);
"ושפתי
רננות
יהלל
פי"
(תה'
סג
,
ו)
-
כלומר:
דברי
רננות;
ופירושו:
נטיית
הדבור
,
כלומר:
דבור
נוטה
מן
האמת.
ויש
לפרש
לזות
הפוך
,
מענין
"כל
מכבדיה
הזילוה"
(איכה
א
,
ח);
"כרום
זלות"
(תה'
יב
,
ט);
כלומר:
מאמר
נבזה.
או
פירושו:
לזות
שפתי
האחרים
,
שלא
ידברו
עליך
דברי
בזיון.
ובדרך
נסתר
תפרש
'עקשות
פה'
'ולזות
שפה'
על
מאמרים
נדחים
והקדמות
כוזבות.
ויש
מפרשים
לשון
עקשות
בכל
מקום
ההתעצל
וההתעכב
על
ענין
אחד
והעמדת
דעתו
על
ענין
אחר
על
כרח
גדוליו
ויועציו.
ואמר
אחר
כן
עיניך
לנכח
יביטו
ועפעפיך
יישירו
נגדך
-
כלומר
,
שלא
יתעוותו
להביט
הנה
והנה
,
אבל
שתהיה
הבטתם
בקו
ישר.
והוא
משל
על
עיני
השכל:
אם
על
המדות
,
והוא
ללכת
בדרך
הממוצעת
,
ושלא
יטה
אחר
הקצוות;
ואם
על
שלימות
השכל
-
שלא
יעקל
שכלו
בהטעאות.
והוא
בעצמו
ענין
ועפעפיך
יישירו
נגדך;
ועפעפיך
-
יש
מפרשים
שהוא
אישון
העין
,
וכן
תרגם
יונתן
"ועפעפינו
יזלו
מים"
(יר'
ט
,
יז);
"וגלגלי
עינוהי
יגרון
מיא".
ויהיה
הביאור
הנה
,
שאישונך
יישירו
הבטתם
נגדך
,
כלומר:
בקו
ישר.
ויש
מפרשים
שהם
הדלתים
אשר
סביב
העין
,
אשר
הם
נסגרות
ונפתחות
תמיד
,
ויושאלו
הנה
על
העינים
עצמם
,
להיות
פתיחתם
התחלת
הראות.
ועיקר
הלשון
הוא
ענין
'נוגה':
"בעפעפי
שחר"
(איוב
ג
,
ט)
-
שפירושו:
נוגה
השחר
ואורו
,
נגזר
מענין
"תעופה
כבקר
תהיה"
(שם
יא
,
יז).
הוא
גם
ענין
פלס
מעגל
רגליך
וכל
דרכיך
יכונו
-
כלומר
שבפלסך
אורחותיך
יכונו
כל
דרכיך
,
אם
לנגלה
ואם
לנסתר.
והוא
ענין
אל
תט
ימין
ושמאל
הסר
רגלך
מרע
-
אם
לשלימות
המדות
,
כי
כל
קצה
,
אם
איננו
על
דרך
רפואה
הוא
רע
,
ואם
על
שלימות
השכל
,
כל
שכן
שהוא
רע
והעדר
האמת.
ויש
מפרשים
לענין
נסתר:
פלס
מעגל
רגליך
-
שישקול
כל
דרכיו
ויתבונן
כי
הוא
מורכב
מגוף
ונפש
,
ויתן
לכל
אחד
חקו
הראוי
לו
במשקל
,
ובזה
ישיג
המכוון;
והוא
ענין
וכל
דרכיך
יכונו.
וזהו
ביאור
הפרשה
לנגלה
ולנסתר.
פלס
-
מגזרת
"בפלס"
(יש'
מ
,
יב);
וטעמו
,
שיעשה
כל
פעולותיו
במדה
במשקל.
כמו
שדרשו
ז"ל
(ראה
מו"ק
ה
,
א):
"ושם
דרך"
(תה'
נ
,
כג).
וכל
דרכיך
יכונו
-
גם
זה
צווי
לא
אמר
גזר.
פלס
מעגל
רגלך
-
לשון
"ושקל
בפלס
הרים"
(יש'
מ
,
יב);
כלומר:
תשקול
מעגלותיך
שלא
תלך
במקום
שיגיע
לך
עון
ומכשול
וחטא.
ואז
כל
דרכיך
יכונו
-
מן
השמים.