תנ"ך - ואיש
שכב
ולא־יקום
עד־בלתי
שמים
לא
יקיצו
ולא־יערו
משנתם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִ֥ישׁ
שָׁכַ֗ב
וְֽלֹא־יָ֫ק֥וּם
עַד־בִּלְתִּ֣י
שָׁ֭מַיִם
לֹ֣א
יָקִ֑יצוּ
וְלֹֽא־יֵ֝עֹ֗רוּ
מִשְּׁנָתָֽם:
(איוב פרק יד פסוק יב)
וְאִישׁ
שָׁכַב
וְלֹא־יָקוּם
עַד־בִּלְתִּי
שָׁמַיִם
לֹא
יָקִיצוּ
וְלֹא־יֵעֹרוּ
מִשְּׁנָתָם:
(איוב פרק יד פסוק יב)
ואיש
שכב
ולא־יקום
עד־בלתי
שמים
לא
יקיצו
ולא־יערו
משנתם:
(איוב פרק יד פסוק יב)
ואיש
שכב
ולא־יקום
עד־בלתי
שמים
לא
יקיצו
ולא־יערו
משנתם:
(איוב פרק יד פסוק יב)
ולא
-
ו'
פסוקים
'ולא
לא
ולא':
במ'
יח
,
לב;
ש"א
יב
,
כא;
יר'
ב
,
ו;
יז
,
ח;
תה'
עח
,
ח;
איוב
יד
,
יב.
ולא
-
יקום
-
ד':
יש'
ח
,
י;
איוב
ח
,
טו;
יד
,
יב;
טו
,
כט.
יערו
-
ג'
,
ב'
חסר
וחד
מלא:
יר'
נ
,
מא;
יואל
ד
,
יב;
איוב
יד
,
יב.
יעורו
ג'
ב'
חס'
וחד
מל'
יערו
מירכתי
ארץ
יעורו
ויעלו
הגוים
ולא
יערו
משנתם
.
ולא
-
יקום
-
ד';
יערו
-
ג'.
אזלו
מים
מני
ים
-
ממקום
שנהר
בא
ויוצא
ממקורו
,
הבא
מאליו
מן
הים
,
והנהר
הבא
משם
יחרב
ויבש
לעולם;
כן
איש
שכב
ולא
יקום.
שכב
ולא
יקום
עד
בלתי
שמים
-
הוא
מנהג
האדם
שהוא
ישכב
כל
ימות
עולם
שיתקיימו
שמים
,
לא
יעורו
ולא
יקיצו
וגו'.
ואיש
שכב
ולא
יקום
-
למדת
שלכל
יש
תקוה
,
אפילו
משחלף
והלך
לו
(ע"פ
שה"ש
ב
,
יא)
-
חוץ
מן
האדם.
וגם
רבי
יצחק
ברבי
מאיר
מנרבונא
הפייט
מסייע
לדבריי
,
שייסד
בפזמונו:
'אזלו
מים
מני
ים
,
עוד
ישובון
לקיווים
,
בניי
בארץ
שביים
,
לא
שבו
למאוויים'.
אבל
איש
שכב
ולא
יקום
,
עד
בלתי
שמים
לא
יקיצו
-
חס
ושלום
,
לא
כפר
בתחיית
המתים
,
שכן
מצינו
בנביאים
הראשונים:
"וישנו
שנת
עולם
ולא
יקיצו"
(יר'
נא
,
לט);
אלא
הדברים
כעין
משל
,
כמו
"עד
לב
השמים"
(דב'
ד
,
יא)
,
ורוב
דברי
הבאי
שבתורה.
אזלו
מים
מני
ים
-
המים
הנגרים
מן
הים
לחרבה
,
אשר
לא
יאספו
,
ונהר
יחרב
ויבש
,
כי
יכזב
מקורו
-
כן
איש
שוכב
ולא
יקום
לעולם.
וזה
,
כי
יש
לעץ
תקוה
אחר
הכרתו
או
אחר
זקנתו
או
אחר
מותו
,
ואולם
האדם
כאשר
מת
-
כבר
נכרת
לגמרי
,
אבדה
ממנו
תקוה
שישוב
לחיות
,
ולזה
ראוי
שתעזבהו
וישלים
ימיו.
הנה
כמו
שכאשר
אזלו
המים
מני
ים
והנהר
יחרב
ויבש
,
לא
ישאר
בהם
דבר
מן
המים
ההם
שיהיה
כחיי
אל
שישובו
בו
הים
והנהר
לאיתנם
,
כן
האיש
כאשר
מת
לא
יקום
לעולם
,
כי
לא
ישאר
בו
דבר
שיהיה
כחיי
על
שישובו
בו
החיים
האנושיים
עד
שיפסדו
השמים.
המתים
לא
יקיצו
ולא
יעורו
משנתם
,
רוצה
לומר
,
שלא
יחיו
אחר
המות
,
כמו
שלא
יפסדו
השמים.
אזלו
[מים]
-
כמי
הים
שאין
להם
העמדה
,
או
כנהר
שיחרב
,
כן
האדם
ישכב
בקבר.
לא
יקיצו
-
להיות
בטבע
הראשון.
ואמנם
אמרו:
ואיש
שכב
ולא
יקום
וגו'
,
מדעתי
-
לא
רמז
כלל
לתחיית
המתים
,
כי
בכל
ספר
איוב
אין
שום
רמז
מענין
צדיק
ורשע
,
רק
עניני
העולם
הזה
שאנו
בו.
עד
בלתי
שמים
-
שלא
יהיו
שמים.
לא
יקיצו
-
כי
אם
כשיחדש
הבורא
את
עולמו.