תנ"ך - המעט
ממך
תנחומות
אל
ודבר
לאט
עמך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַמְעַ֣ט
מִ֭מְּךָ
תַּנְחוּמ֣וֹת
אֵ֑ל
וְ֝דָבָ֗ר
לָאַ֥ט
עִמָּֽךְ:
(איוב פרק טו פסוק יא)
הַמְעַט
מִמְּךָ
תַּנְחוּמוֹת
אֵל
וְדָבָר
לָאַט
עִמָּךְ:
(איוב פרק טו פסוק יא)
המעט
ממך
תנחומות
אל
ודבר
לאט
עמך:
(איוב פרק טו פסוק יא)
המעט
ממך
תנחומות
אל
ודבר
לאט
עמך:
(איוב פרק טו פסוק יא)
לאט
-
ב'
(בקמץ):
ש"ב
יט
,
ה;
איוב
טו
,
יא.
המעט
ממך
תנחומות
אל
-
אשר
הטיב
לך
הצור
עד
עתה
ימים
רבים
,
ודברו
הטוב
אשר
לאט
עמך
בלאט
ונחת
דשנו.
לאט
-
הנעים.
ולשון
פָּעַל
הוא
,
ולא
שם
דבר;
ולכן
הוא
נקוד
חציו
קמץ
וחציו
פתח.
לאט
-
לשון
'פָּעַל'
,
'אשואדיד'
בלעז.
ולמ"ד
של
לאט
-
יסוד
נופל
,
כמו
למ"ד
של
'לקח';
"ואני
אתנהלה
לאטי"
(בר'
לג
,
יד)
מוכיח
על
הלמ"ד
שהוא
יסוד
נופל
,
כמו
"וישכב
בשק
ויהלך
אט"
(מ"א
כא
,
כז).
המעט
ממך
תנחומות
אל
-
אם
זך
וישר
אתה
(ע"פ
איוב
ח
,
ו)
כמו
שאתה
מדבר
,
המעט
ממך
שעתיד
הקדוש
ברוך
הוא
לנחמך?
שכך
הקדוש
ברוך
הוא
נוהג
עם
הצדיקים
,
מייסרן
במכאוב
כדי
שישובון
מאָוֶן
(ע"פ
איוב
לו
,
י)
,
ואחר
כך
הוא
מנחמן
,
כשם
שהשיבותיך
בתחילת
דברי:
"הנה
אשרי
אנוש
יוכיחנו
אלוה
ומוסר
שדי
אל
תמאס.
כי
הוא
יכאיב
ויחבש
ימחץ
וידיו
תרפינה"
(איוב
ה
,
יז
-
יח);
וכל
העיניין.
ודבר
לאט
עמך
-
כדיי
דבר
זה
שיקל
אותך
מחולייך.
לאט
-
דִבֶּר
בלאט
עמך
,
כמו
בסתר.
תנחומות
אל
-
שלא
היית
מת
עם
בניך.
ודבר
לאט
עמך
-
הניח
עמך
להחיותך.
לאט
-
'פָעַל'.
המעט
ממך
תנחומות
אל
-
כאומר:
וכי
יוכל
האלהים
להביא
עליך
טובות
וניחומים
לנחם
אותך
על
יסוריך
,
כי
דבר
נסתר
עמך
בלבך
לקרוא
עליהם
תגר
,
ולאמר
שהם
חמס
ומשפט
מעוקל
(ע"פ
חב'
א
,
ד)?
וזה
כענין
המוסר
שאמר
לו
במענהו
הראשון
(איוב
ד
-
ה).
תנחומות
אל
-
תנחומות
אלו
האנשים
,
רוצה
לומר:
בלדד
וצופר.
לאט
-
סתר
ולָאט.
המעט
ממך
התנחומות
שנחמוך
בהם
אלו
האנשים
,
רוצה
לומר:
צופר
ובלדד
,
עד
שקראת
להם
"רופאי
אליל"
(איוב
יג
,
ד)?!
האם
מה
שטענו
לקיים
שהשם
יתברך
מבין
את
כל
מעשה
האדם
ושופט
אותו
עליהם
,
הוא
דבר
של
לאט
ושל
סתר
עמך
,
עד
שקראת
אותם
"טופלי'
שקר"
(שם)
,
וקראת
'סתר'
אלו
הטענות
,
והוא
מה
שאמרת
אליהם:
"אם
בסתר
פנים
תשאון"
(שם
,
י)?!
תנחומות
אל
-
השם
יתעלה.
או
רמז
לחביריו
,
כדרך
"האנשים
האל"
(ראה
בר'
יט
,
ח)
,
בחסרון
ה"א
'אלה'.
לאט
-
הלמ"ד
משרת.
המעט
ממך
-
מעצמך
,
שנצלת
,
הוא
מעט
תנחומות
אל?
וכן
"המעט
מכם"
(במ'
טז
,
ט)
-
מעצמכם;
והוסיף
לפרש:
"כי
הבדיל
אלהי
ישראל
אתכם"
(שם).
או
פירוש
אל
-
רמז
לחביריו
שבאו
לנוד
לו
ולנחמו
(ראה
איוב
ב
,
יא);
ועל
זה
עָנָם:
"מנחמי
עמל
כלכם"
(איוב
טז
,
ב).
והראשון
נכון.
לאט
-
למנוחה
דברוֹ
עמך.
או:
בַּלָּט
אנחנו
מדברים
עמך.
המעט
ממך
תנחומות
אל
-
כמו
שהודיעך
במענהו
הראשון
,
שעוד
תשוב
ותשבע
נחת.
ודבר
לאט
עמך
-
הדבר
שנתנהג
עמך
כל
זה
הזמן.