תנ"ך - מה־אנוש
כי־יזכה
וכי־יצדק
ילוד
אשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מָה־אֱנ֥וֹשׁ
כִּֽי־יִזְכֶּ֑ה
וְכִי־יִ֝צְדַּ֗ק
יְל֣וּד
אִשָּֽׁה:
(איוב פרק טו פסוק יד)
מָה־אֱנוֹשׁ
כִּי־יִזְכֶּה
וְכִי־יִצְדַּק
יְלוּד
אִשָּׁה:
(איוב פרק טו פסוק יד)
מה־אנוש
כי־יזכה
וכי־יצדק
ילוד
אשה:
(איוב פרק טו פסוק יד)
מה־אנוש
כי־יזכה
וכי־יצדק
ילוד
אשה:
(איוב פרק טו פסוק יד)
מה
אנוש
כי
יזכה
-
מה
כחו
,
שיוכל
להיות
זכאי
נגד
הקדוש
ברוך
הוא.
מה
אנוש
-
לפי
שהוא
מדבר
בגנות
האדם
,
קוראו
אנוש
,
לשון
אנישה
(ראה
איוב
יד
,
יח
-
יט).
כי
יזכה
-
שהוא
סבור
להיות
זך
וצדיק.
ילוד
אשה
-
שהוא
מגואל
ומגועל
,
ובא
ממקום
מנוול
ומגונה.
כי
תשיב
אל
אל
רוחך
-
אמרת
באזני:
"הנה
נא
ערכתי
משפט
,
ידעתי
כי
אני
אצדק
"(איוב
יג
,
יח)
,
תשובה
לדבריך:
מה
אנוש
כי
יזכה
וכי
יצדק
ילוד
אשה.
מה
אנוש
כי
יזכה
אף
כי
נתעב
ונאלח
וגו'
-
יחזיר
אליפז
זאת
הטענה
בפסוקים
האלה
,
וכבר
פירשתי
דבריו
במענהו
הראשון
(איוב
ד
,
יז
-
יט).
ושמים
לא
זכו
בעיניו
-
רמז
לצבא
השמים
,
כאשר
אמר
בראשון
"ובמלאכיו
ישים
תהלה"
(שם
,
יח).
והתרגום
אמר:
"הא
בקדישי
עילאי
לא
יהמין
ואנגלי
מרומא
לא
זכאין
קדמוי"
(תרגום
איוב).
איך
לקחך
לבך
ואיך
רמזו
עיניך
להשיב
אל
אל
רוחך
,
והוצאת
מפיך
מלין
כנגדו?!
איך
תחשוב
שתהיה
נקי
וצדיק
עד
שלא
יתכן
שיגיעך
עונש?
הנה
אי
אפשר
באדם
,
לחסרונו
,
שיהיה
נקי
וצדיק
,
ואיך
תחשוב
שתהיה
נמלט
מהחסרון?!
הלא
בעיני
השם
יתברך
אין
נמלט
מהחסרון
,
כי
גם
המלאכים
והגלגלים
ישיגם
חסרון
מה
,
לפי
מה
שמציאותם
יצטרך
אל
מציאות
אחר
ישפע
ממנו!
ועוד
בהם
חסרון
נפלא
ביחס
אל
השם
יתברך
,
כמו
שביארנו
בחמישי
מספר
מלחמות
יי';
ולזה
לא
ימצא
השלימות
כי
אם
בשם
יתברך.
יזכה
וזכו
-
שנים
שרשים
בעניין
אחד.
ומה
האנוש
כי
יזכה?
ילוד
אשה
-
פירשתיו
(פירוש
המענה
איוב
יד
,
א):
הנוצר
מטנף
,
איך
יזכה?