תנ"ך - אף
כי־נתעב
ונאלח
איש־שתה
כמים
עולה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַ֭ף
כִּי־נִתְעָ֥ב
וְֽנֶאֱלָ֑ח
אִישׁ־שֹׁתֶ֖ה
כַמַּ֣יִם
עַוְלָֽה:
(איוב פרק טו פסוק טז)
אַף
כִּי־נִתְעָב
וְנֶאֱלָח
אִישׁ־שֹׁתֶה
כַמַּיִם
עַוְלָה:
(איוב פרק טו פסוק טז)
אף
כי־נתעב
ונאלח
איש־שתה
כמים
עולה:
(איוב פרק טו פסוק טז)
אף
כי־נתעב
ונאלח
איש־שתה
כמים
עולה:
(איוב פרק טו פסוק טז)
נתעב
-
ג'
(ב'
בקמץ
ואחד
בפתח):
יש'
יד
,
יט;
איוב
טו
,
טז;
דה"א
כא
,
ו.
אף
-
כל
שכן.
ונאלח
-
נתעב
ומעורבב;
וכן
"כולו
סג
יחדיו
נאלחו"
(תה'
נג
,
ד).
הן
בקדושיו
לא
יאמין
-
קל
וחומר
הוא
זה;
שאינו
מאמין
הקדוש
ברוך
הוא
אפילו
בקדושיו
,
כל
שכן
אנוש
שהוא
נתעב
ונאלח.
וכן:
היאך
אתה
סבור
להיות
זך
,
שאמרתה
"תם
אני
לא
אדע
נפשי"
(איוב
ט
,
כא)
,
ושמים
לא
זכו
בעיניו
-
שנאמר
"שמים
כעשן
נמלחו"
(יש'
נא
,
ו)?!
ונאלח
-
פתרונו
לפי
עניינו
,
כפל
מלה
על
נתעב.
שותה
כמים
עוולה
-
דוגמת
"מי
גבר
כאיוב
ישתה
לעג
כמים"
(איוב
לד
,
ז).
אף
כי
נתעב
ונאלח
איש
שותה
כמים
עוולה
-
בתימיה.
נאלח
-
מגואל
בחט;
לפי
עניינו.
מה
אנוש
כי
יזכה
אף
כי
נתעב
ונאלח
וגו'
-
יחזיר
אליפז
זאת
הטענה
בפסוקים
האלה
,
וכבר
פירשתי
דבריו
במענהו
הראשון
(איוב
ד
,
יז
-
יט).
ושמים
לא
זכו
בעיניו
-
רמז
לצבא
השמים
,
כאשר
אמר
בראשון
"ובמלאכיו
ישים
תהלה"
(שם
,
יח).
והתרגום
אמר:
"הא
בקדישי
עילאי
לא
יהמין
ואנגלי
מרומא
לא
זכאין
קדמוי"
(תרגום
איוב).
ובהיות
הענין
כן
,
איך
חשבת
עצמך
נקי
מהחסרון
,
עם
היותך
נתעב
ונמאס
ושותה
כמים
עולה?!
כי
האדם
-
זה
דרכו
,
ולזה
אין
לך
להתרעם
על
השם
יתברך
על
זה
העונש
,
כי
בלי
ספק
אי
אפשר
מזולת
שמָרִיתָ
,
ואם
אינך
משער
בזה.
כי
יתכן
שחטאת
בדברים
רבים
,
הם
חטא
אצל
השם
יתברך
מצד
שלמותו
,
ואינך
חושב
בהם
שיהיו
חטא.
ונאלח
-
נסרח;
וכן
"יחדו
נאלחו"
(תה'
יד
,
ג).
נתעב
-
שיתעבהו
השם.
ונאלח
-
כי
מעשיו
הרעים
נבאשים
,
כאשר
ישתה
כמים
העולה;
ושתיית
העולה
-
כטעם
לימוד.
אף
כי
נתעב
ונאלח
-
לשון
ליכלוך
,
כמו
"חלאתה
בה"
(יח'
כד
,
ו);
והיא
מלה
הפוכה
,
כמו
"שלמה"
(שמ'
כב
,
ח)
-
"שמלה"
(בר'
ט
,
כג).