תנ"ך - הוכח
בדבר
לא
יסכון
ומלים
לא־יועיל
בם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הוֹכֵ֣חַ
בְּ֭דָבָר
לֹ֣א
יִסְכּ֑וֹן
וּ֝מִלִּ֗ים
לֹא־יוֹעִ֥יל
בָּֽם:
(איוב פרק טו פסוק ג)
הוֹכֵחַ
בְּדָבָר
לֹא
יִסְכּוֹן
וּמִלִּים
לֹא־יוֹעִיל
בָּם:
(איוב פרק טו פסוק ג)
הוכח
בדבר
לא
יסכון
ומלים
לא־יועיל
בם:
(איוב פרק טו פסוק ג)
הוכח
בדבר
לא
יסכון
ומלים
לא־יועיל
בם:
(איוב פרק טו פסוק ג)
הוכח
-
ה':
ראה
איוב
ו
,
כה.
ומלים
-
י'
(בלישנא):
ראה
איוב
ו
,
כו.
יסכון
-
ל'
מל';
ומלים
-
י'.
הוכח
בדבר
לא
יסכון
-
להתווכח
בדבר
,
שלא
תהא
לו
מהן
הנאה
,
כמו
"ותהי
לו
סוכנת"
(מ"א
א
,
ב)
,
וכמו
"יסכן
בם"
(קה'
י
,
ט)
-
יהנה
בם.
לא
יסכן
(בנוסחנו:
סכן)
-
לא
ילמוד
,
כמו
"המסוכן
תרומה"
(יש'
מ
,
כ):
אינו
מלומד
החכם
להתווכח
בדברים.
ומלים
לא
יועיל
בם
-
מלה
כפולה
,
שאינו
רוצה
להרבות
מלים.
הוכח
בדבר
מוסב
על
דעת
רוח
,
ומלים
לא
יועיל
בם
מוסב
על
וימלא
קדים
בטנו.
ובכך
ובכיוצא
בהן
תיקון
מלת
המקרא
,
להיות
דבר
דבור
על
אופניו
(ע"פ
מש'
כה
,
יא).
החכם
יענה
דעת
רוח
-
משל
בני
אדם
הוא
זה
,
שאמר:
הרבה
פעמים
תמצא
אדם
חכם
שמבקש
לענות
דעת
,
ועונה
רוח
וממלא
קדים
בטנו
ומתווכח
בדבר
לא
יסכון
ומלים
לא
יועיל
בם.
אף
אתה
תפר
יראה
-
אף
אתה
חכם
,
והיה
לך
לדבר
אמרי
דעת
,
ואתה
תפר
יראת
יי'
בדברים
יתירים
שתדבר.
יסכון
-
כמו
'יכון'
,
וחבירו:
"הסכן
נא
עמו
ושלם"
(איוב
כב
,
כא)
,
שפתרונו:
הכן
עצמך
והשלם
עמו;
וכן
"לא
יסכון
גבר"
(איוב
לד
,
ט)
,
שפתרונו:
לא
יכון
גבר
ברצותו
עם
אלהים.
וכשם
שהרבה
פעמים
מבקש
החכם
לענות
דעת
ועונה
דברי
רוח
,
אף
אתה
תפר
יראה
-
מיפר
יראת
הקדוש
ברוך
הוא
בדברים
יתירין
שאתה
מדבר
,
אע"פ
שחכם
אתה.
ותגרע
שיחה
לפני
אל
-
ותחדל
לדבר
דברים
האילו
שאתה
מדבר
לפני
אל.
יסכון
-
יועיל;
כמו
"לא
יסכן
גבר"
(איוב
לד
,
ט).
ויש
אומרים:
יסכון
-
ילמד.
ויען
אליפז.
תפר
יראה
-
שיאמר
כל
האדם
"זך
לקחי"
(איוב
יא
,
ד)
,
ולא
ישוב
בתשובה
,
ותגרע
שיחה
-
והיה
לך
לגרע
שיחתך
לפני
אל.
ויש
מפרשים
(ראה
רש"י):
'עיקר'
ו'עיקור'
(ראה
פירושו
לאיוב
ג
,
ח)
,
כמו
"כי
יגרע
נטפי
מים"
(איוב
לו
,
כז)
,
'דוישמרמיר'
בלעז.
הוכח
בדבר
לא
יסכון
-
אמר
,
שאין
מענהו
כמתווכח
עם
חבירו
דרך
חכמה
,
שאע"פ
שמחשבתו
טובה
,
אומר:
למה
יהיה
כך?
כי
אין
הוכח
לחכם
בדבר
שלא
יהנה
,
ובמלים
שלא
יועיל
בם
,
רק
יזיקו
לחשוד
אותו
ולהיות
תקלה
לאחרים.
ויען
אליפז
התימני
ויאמר.
יסכון
-
יועיל.
היתכן
לחכם
שיטעון
טענות
כוזבות
אשר
הם
דברי
רוח
והבל
,
אם
מֵחוֹק
החכם
שיתווכח
בדברים
וטענות
בלתי
מועילות
בהאמתת
מה
שירצה
האמתתו?!
הנה
לא
תוכל
להנצל
שלא
תעשה
עול
גדול
באלו
הדברים!
הוכח
בדבר
ובמילין
בלא
ראיה
-
לא
יועיל
בהם.
הוכח
בדבר
לא
יסכן
-
לשון
הצלחה
,
וכמו
"וכל
דרכיי
הסכנת"
(תה'
קלט
,
ג).