תנ"ך - ויאמר
ה'
אל־השטן
השמת
לבך
אל־עבדי
איוב
כי
אין
כמהו
בארץ
איש
תם
וישר
ירא
אלהים
וסר
מרע
ועדנו
מחזיק
בתמתו
ותסיתני
בו
לבלעו
חנם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֨אמֶר
יְהוָ֜ה
אֶל־הַשָּׂטָ֗ן
הֲשַׂ֣מְתָּ
לִבְּךָ֘
אֶל־עַבְדִּ֣י
אִיּוֹב֒
כִּי֩
אֵ֨ין
כָּמֹ֜הוּ
בָּאָ֗רֶץ
אִ֣ישׁ
תָּ֧ם
וְיָשָׁ֛ר
יְרֵ֥א
אֱלֹהִ֖ים
וְסָ֣ר
מֵרָ֑ע
וְעֹדֶ֙נּוּ֙
מַחֲזִ֣יק
בְּתֻמָּת֔וֹ
וַתְּסִיתֵ֥נִי
ב֖וֹ
לְבַלְּע֥וֹ
חִנָּֽם:
(איוב פרק ב פסוק ג)
וַיֹּאמֶר
יְהוָה
אֶל־הַשָּׂטָן
הֲשַׂמְתָּ
לִבְּךָ
אֶל־עַבְדִּי
אִיּוֹב
כִּי
אֵין
כָּמֹהוּ
בָּאָרֶץ
אִישׁ
תָּם
וְיָשָׁר
יְרֵא
אֱלֹהִים
וְסָר
מֵרָע
וְעֹדֶנּוּ
מַחֲזִיק
בְּתֻמָּתוֹ
וַתְּסִיתֵנִי
בוֹ
לְבַלְּעוֹ
חִנָּם:
(איוב פרק ב פסוק ג)
ויאמר
ה'
אל־השטן
השמת
לבך
אל־עבדי
איוב
כי
אין
כמהו
בארץ
איש
תם
וישר
ירא
אלהים
וסר
מרע
ועדנו
מחזיק
בתמתו
ותסיתני
בו
לבלעו
חנם:
(איוב פרק ב פסוק ג)
ויאמר
יהוה
אל־השטן
השמת
לבך
אל־עבדי
איוב
כי
אין
כמהו
בארץ
איש
תם
וישר
ירא
אלהים
וסר
מרע
ועדנו
מחזיק
בתמתו
ותסיתני
בו
לבלעו
חנם:
(איוב פרק ב פסוק ג)
השמת
-
ב':
איוב
א
,
ח;
ב
,
ג.
ירא
אלהים
-
ד':
בר'
כב
,
יב;
איוב
א
,
ח;
ב
,
ג;
קה'
ז
,
יח.
ירא
אלהים
-
ד'
זוגין
מן
ג'
ג'
בחד
עינין
,
קדמיה
נסיב
ו"ו
ותינינה
ותליתאה
לא
נסיב
ו"ו:
מ"א
ז
,
יח
,
כד
,
מב.
-
יר'
ה
,
ט
,
כט;
ט
,
ח.
-
איוב
א
,
א
,
ח;
ב
,
ג.
-
איוב
לח
,
ג;
מ
,
ז;
מב
,
ד.
וסר
מרע
-
ה':
ראה
איוב
א
,
א.
ועדנו
-
ב'
,
חד
חסר
וחד
מלא:
יר'
מ
,
ה;
איוב
ב
,
ג.
ועדנו
-
ב'
חסר
(בלישנא):
איוב
ב
,
ג;
ח
,
יב.
השמת
-
ב';
ירא
אלהים
-
ד';
ועדנו
-
ב'
חד
חס'
וחד
מל';
ותסיתני
-
ל'.
מחזיק
-
אוחז
,
כמו
"וישלח
ידו
ויחזק
בו"
(שמ'
ד
,
ד);
"מחזיק
באזני
כלב"
(מש'
כו
,
יז).
ותסיתני
בו
-
הסיתני
לבולעו.
כל
לשון
'הסתה'
אינו
אלא
לשון
המשכה;
שממשיך
את
האדם
לעצתו.
לבלעו
-
לשון
השחתה
,
'דשפיירא'
בלעז
,
כמו
"נבלעם
כשאול
חיים"
(מש'
א
,
יב);
"בלע
יי'
(בנוסחנו:
אדני)
ולא
חמל"
(איכה
ב
,
ב);
"כבלע
את
הקדש"
(במ'
ד
,
כ).
מחזיק
-
אוחז;
ובמקומות
הרבה
הוא
לשון
אחיזה:
"וישלח
ידו
ויחזק
בו"
(שמ'
ד
,
ד)
-
שפתרונו:
ויאחז
בו;
וכן
"מחזיק
באזני
כלב"
(משלי
כו
,
יז).
לבלעו
-
לשון
השחתה
,
כמו
"בלע
יי'
ולא
חמל"
(איכה
ב
,
ב)
,
וכן
"אם
אמר
איש
כי
יבולע"
(איוב
לז
,
כ)
,
שפתרונו:
כי
יישחת.
ותסיתני
-
דברה
תורה
כלשון
בני
אדם
(ע"פ
ברכות
לא
,
ב).
והעניין
,
שיחשבו
אנשים
שאין
להם
דעת
,
שיכולת
להסית
אותי.
לבלעו
-
משקל
חזק;
'דייפיראלוי'
בלעז;
כעין
אכילה;
כמו
"נבלעם
כשאול
חיים"
(מש'
א
,
יב)
-
כעין
בליעה
בתוך
הגוף
כך
בליעת
שאול.
ותסיתני
בו
לבלעו
חנם
-
כדרך
מלך
עם
עבדיו
וכלשון
בני
אדם;
רק
הענין
,
כי
עמד
איוב
בנסיונו
והגיע
מעלתו
במעלת
העובדים
מאהבה
והעומדים
בנסיונות
האל.
והשטן
השיב
כי
אין
הנסיון
רק
בגוף
האדם.
והענין
,
להורות
כי
אין
שכר
העובד
את
בוראו
מתוך
בריאות
גופו
עם
רש
ועוני
ומיתת
הבנים
,
כשכר
העובד
מתוך
חלאים
רעים
ונאמנים
(ע"פ
דב'
כח
,
נט).
ואחר
כך
התחיל
בסיפור
המין
האחר
מן
הרעות
אשר
התחלתו
במקבל
,
כמו
העצה
והמזג
,
וקרא
התחלת
זה
הרע
גם
כן
שטן
,
להיותו
מטה
מהדרך
הראוי.
ואמר
בו
להתיצב
על
יי'
מה
שלא
אמר
כן
בראשון
(ראה
איוב
א
,
ו)
,
לפי
שזה
החלק
מהנפש
אשר
בו
תהיה
העצה
הוא
מכוון
בעצמו
,
לעבוד
השכל
האנושי
ולהגיע
לו
שלימותו;
וזה
מבואר
למי
שיעיין
בספר
הנפש
,
וידע
כחות
הנפש
האנושית
,
לאי
זה
תכלית
נמצאו
באדם.
אלא
שכבר
יקרה
בקצת
העתים
שיהיה
מה
שישפטהו
זה
החלק
מהנפש
-
בלתי
ישר
ובלתי
נאות
,
עד
שיתחדשו
מזה
חלאים
ומכאובים
מצד
רוע
ההנהגה.
ויאמר.
ועודנו
-
כבר
פירשתי
(איוב
א
,
טז)
,
כי
זאת
המלה
בהיותה
עם
הכינויים
,
תורה
על
זמן
עובר
ובינוני.
מחזיק
בתומתו
-
בידי
שכלו.
ותסיתני
-
עניין
פתוי;
והכתוב
ידבר
כפי
מחשבת
השומעים.
וטעם
ותסיתני
-
יחשבו
הפתאים
שתוכל
לפתות
אותי.
לבלעו
-
מן
"בלע
יי'"
(איכה
ב
,
ב)
,
כטעם
השחתה.
חנם
-
על
לא
חמס
בכפיו
(ע"פ
איוב
טז
,
יז).