תנ"ך - ויען
השטן
את־ה'
ויאמר
עור
בעד־עור
וכל
אשר
לאיש
יתן
בעד
נפשו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּ֧עַן
הַשָּׂטָ֛ן
אֶת־יְהוָ֖ה
וַיֹּאמַ֑ר
ע֣וֹר
בְּעַד־ע֗וֹר
וְכֹל֙
אֲשֶׁ֣ר
לָאִ֔ישׁ
יִתֵּ֖ן
בְּעַ֥ד
נַפְשֽׁוֹ:
(איוב פרק ב פסוק ד)
וַיַּעַן
הַשָּׂטָן
אֶת־יְהוָה
וַיֹּאמַר
עוֹר
בְּעַד־עוֹר
וְכֹל
אֲשֶׁר
לָאִישׁ
יִתֵּן
בְּעַד
נַפְשׁוֹ:
(איוב פרק ב פסוק ד)
ויען
השטן
את־ה'
ויאמר
עור
בעד־עור
וכל
אשר
לאיש
יתן
בעד
נפשו:
(איוב פרק ב פסוק ד)
ויען
השטן
את־יהוה
ויאמר
עור
בעד־עור
וכל
אשר
לאיש
יתן
בעד
נפשו:
(איוב פרק ב פסוק ד)
לאיש
-
ל"ב:
*בר'
מג
,
ו
,
יא;
מה
,
כב;
וי'
יז
,
ד;
כה
,
כז;
במ'
ה
,
ח;
דב'
כב
,
טז;
כה
,
ט;
שו'
טז
,
יט;
ש"א
ב
,
טו;
ט
,
ז;
יז
,
כו
,
כז;
כו
,
כג;
ש"ב
יב
,
ד;
יח
,
יא;
מ"א
ח
,
לט;
מ"ב
כב
,
טו;
יר'
כו
,
יא
,
טז;
מל'
ב
,
יב;
מש'
טו
,
כג;
כ
,
ג
,
יז;
כד
,
כט;
איוב
ב
,
ד;
רות
ג
,
ג;
אס'
ו
,
ט
,
יא;
דנ'
יב
,
ו;
דה"ב
ו
,
ל;
לד
,
כג.
(ואחד:
ולאיש
-
שו'
יט
,
כד).
עור
בעד
עור
-
אבר
בפני
אבר.
כן
דרך
בני
אדם:
כשרואה
החרב
באה
על
ראשו
,
מגין
בזרועו
לפניו.
וכל
שכן
-
כל
אשר
לאיש
בממון
,
יתן
בעד
נפשו
-
בפני
נפשו
,
להגין.
לפי
שזה
יודע
בנפשו
שנתחייב
,
לפיכך
אינו
מצטער
על
ממונו.
עור
בעד
עור
-
אבר
כנגד
אבר.
דרך
האדם:
כשהחרב
באה
על
ראשו
,
יגן
בזרועו
בפניו
,
וכל
שכן
,
כל
אשר
לאיש
בממון
יתן
בעד
נפשו
-
בפני
נפשו
למגן.
עור
בעד
עור
-
גוף
בעד
גוף.
ויש
אומר
,
כי
מנהג
האדם
להסתיר
עינו
בידו
אם
יפחד
ממכה
,
בעבור
היותה
נכבדת.
עור
בעד
עור
וכל
אשר
לאיש
-
עור
בניו
בעד
עצמו
וכל
אשר
לו
-
בעד
נפשו.
יתן
האדם
שיודֵיע
כחו;
שאם
יברכך
(ראה
להלן
,
ה)
,
היה
נהרג
בבית
דין
,
לפיכך
מחזיק
בתומתו.
ודרך
הספר
הזה
לקרוא
את
הגוף
'עור'
,
כמו
"יאכל
בדי
עורו"
(איוב
יח
,
יג);
"ואחר
עורי
נקפו
זאת"
(שם
יט
,
כו);
"עורי
רגע
וימאס"
(שם
ז
,
ה)
-
פתרונים:
כמו
גוף
רָגַע.
עור
בעד
עור
-
אבר
בפני
אבר.
כן
דרך
בני
אדם:
כשרואה
חרב
על
ראשו
,
מגין
בזרועו
לפניו;
וכל
שכן
כל
אשר
לאיש
בממון
יתן
בעד
נפשו
,
לפי
שיודע
זה
,
שנתחייב
לו
בנפשו
,
אינו
מצטער
על
ממונו.
כן
פירש
רבינו
שלמה
ז"ל.
והנכון
בעיני
כי
זה
רמז
למיתת
הבנים
,
כי
היא
הרעה
הגדולה
הבאה
אליו.
יאמר
עור
בעד
עור
וכל
אשר
לאיש
-
ממון
או
קנין
-
יתן
בעד
נפשו;
והענין
,
כי
עור
בנו
או
בתו
יתן
אדם
בעד
עורו
,
וכל
אשר
לאיש
יתן
בעד
נפשו.
או
יהיה
יתן
-
נמשך
למעלה;
כל
עור
וכל
אשר
לאיש
,
יתן
תחת
עורו
ובעד
נפשו.
וזכר
על
צד
המשל
שזה
השטן
השתדל
בכל
אופני
ההשתדלות
להזיק
איוב
בגופו
,
ושהשם
יתברך
נתן
הכל
ברשותו
זולת
נפשו
,
כי
הוא
אשר
לא
נתן
לשטן
ממשלה
עליה;
אבל
הוא
הענין
בהפך
,
רוצה
לומר
,
שהיא
תמשול
עליו
ותנהיגהו
כאשר
תרצה.
ויחס
עם
זה
המסרו
ביד
זה
השטן
לסבת
היותו
בלתי
שלם
ביראת
השם
,
עד
שלא
יעמוד
באמונתו
כאשר
ינוסה
,
וזהו
אומרו
ואולם
שלח
נא
ידך
וגע
אל
עצמו
ואל
בשרו
אם
לא
על
פניך
יברכך.
וכן
היה
הענין
על
דרך
האמת
,
כי
איוב
,
להיותו
נבוך
ומבולבל
בענין
ההשגחה
האלהית
והיות
אמונתו
בזה
בלתי
שלימה
,
העתיקוהו
אלו
הרעות
הנופלות
אל
שיחליט
המאמר
שאין
השם
יתברך
משגיח
בתחתונים
,
רוצה
לומר:
באישיהם
,
ואילו
היה
מצוייר
אליו
האמת
בזה
לא
היה
נעתק
בשום
פנים
אל
ההאמנה
בחלופו.
והנה
סבת
היותו
נבוך
זה
השיעור
מהמבוכה
בזה
הדרוש
,
היתה
חסרונו
בהשגות
העיוניות
,
אשר
השלימות
בהם
סבת
השמר
האדם
מאלו
הרעות
המדומות.
ויען.
עור
בעד
עור
-
עור
מקנהו
יתן
תחת
עורו.
וכל
אשר
לאיש
-
מִבָּנים
ומעושר
,
יתן
בעבור
הצלת
נפשו.
ויש
אומרים
(ראה
רש"י):
עור
בעד
עור
-
שיסתיר
בעור
ידו
או
זרועו
עור
נכבד
ממנו
בעצמו
,
להציל
נפשו.
עור
בעד
עור
-
אדם
מגין
ידו
כנגד
פניו
ומקבל
המכה
על
ידו
,
שלא
יכה
בפניו.