תנ"ך - אולם
שלח־נא
ידך
וגע
אל־עצמו
ואל־בשרו
אם־לא
אל־פניך
יברכך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אוּלָם֙
שְֽׁלַֽח־נָ֣א
יָֽדְךָ֔
וְגַ֥ע
אֶל־עַצְמ֖וֹ
וְאֶל־בְּשָׂר֑וֹ
אִם־לֹ֥א
אֶל־פָּנֶ֖יךָ
יְבָרֲכֶֽךָּ:
(איוב פרק ב פסוק ה)
אוּלָם
שְׁלַח־נָא
יָדְךָ
וְגַע
אֶל־עַצְמוֹ
וְאֶל־בְּשָׂרוֹ
אִם־לֹא
אֶל־פָּנֶיךָ
יְבָרֲכֶךָּ:
(איוב פרק ב פסוק ה)
אולם
שלח־נא
ידך
וגע
אל־עצמו
ואל־בשרו
אם־לא
אל־פניך
יברכך:
(איוב פרק ב פסוק ה)
אולם
שלח־נא
ידך
וגע
אל־עצמו
ואל־בשרו
אם־לא
אל־פניך
יברכך:
(איוב פרק ב פסוק ה)
אולם
-
ג'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
איוב
ב
,
ה;
ה
,
ח;
יג
,
ג.
וכל
קרייה
דכותהון
בר
מן
ה'
'ואולם':
שמ'
ט
,
טז;
במ'
יד
,
כא;
ש"א
כה
,
לד;
מ"א
ז
,
ז;
מי'
ג
,
ח.
אל
-
עצמו
-
ב':
יח'
לז
,
ז;
איוב
ב
,
ה.
אולם
ג'
ראש'
פסוק'
בסיפ'
אולם
שלח
נא
תינינה
אולם
אני
אדרש
אולם
אני
אל
שדי.
וכל
קרייה
דכותהון
בר
מן
ה'
ואולם
.
אולם
-
ג'
רא'
פס'
בסיפ';
אל
-
עצמו
-
ב'.
אולם
-
אבל.
אם
לא
-
תראה
בו
מיד
,
שעל
(בנוסחנו:
אל)
פניך
יברכך.
ואולם
(בנוסחנו:
אולם)
-
כל
'ואולם'
הוא
לשון
'אלא'
שבתלמוד.
אל
עצמו
-
שיבחר
מות
מחיים:
אם
לא
על
(בנוסחנו:
אל)
פניך
יברכך
-
אז
אין
כמו
הוא
בארץ
,
כי
אין
אדם
שיעמיד
עצמו
בזה
חוץ
ממנו.
וכל
'אם'
שבלשון
קיום
כך
חסירים
,
כמו
"אם
יראו
את
הארץ"
(במ'
יד
,
כג);
"אם
יראו
האנשים"
(במ'
לב
,
יא).
וזכר
על
צד
המשל
שזה
השטן
השתדל
בכל
אופני
ההשתדלות
להזיק
איוב
בגופו
,
ושהשם
יתברך
נתן
הכל
ברשותו
זולת
נפשו
,
כי
הוא
אשר
לא
נתן
לשטן
ממשלה
עליה;
אבל
הוא
הענין
בהפך
,
רוצה
לומר
,
שהיא
תמשול
עליו
ותנהיגהו
כאשר
תרצה.
ויחס
עם
זה
המסרו
ביד
זה
השטן
לסבת
היותו
בלתי
שלם
ביראת
השם
,
עד
שלא
יעמוד
באמונתו
כאשר
ינוסה
,
וזהו
אומרו
ואולם
שלח
נא
ידך
וגע
אל
עצמו
ואל
בשרו
אם
לא
על
פניך
יברכך.
וכן
היה
הענין
על
דרך
האמת
,
כי
איוב
,
להיותו
נבוך
ומבולבל
בענין
ההשגחה
האלהית
והיות
אמונתו
בזה
בלתי
שלימה
,
העתיקוהו
אלו
הרעות
הנופלות
אל
שיחליט
המאמר
שאין
השם
יתברך
משגיח
בתחתונים
,
רוצה
לומר:
באישיהם
,
ואילו
היה
מצוייר
אליו
האמת
בזה
לא
היה
נעתק
בשום
פנים
אל
ההאמנה
בחלופו.
והנה
סבת
היותו
נבוך
זה
השיעור
מהמבוכה
בזה
הדרוש
,
היתה
חסרונו
בהשגות
העיוניות
,
אשר
השלימות
בהם
סבת
השמר
האדם
מאלו
הרעות
המדומות.
ואולם
(בנוסחנו:
אולם).
אל
עצמו
-
כי
בכאב
העצם
יכאב
הבשר
,
והנפש
סובלת
כאב
שניהם.
על
כן
אמר
אחרי
כן
"רק
(בנוסחנו:
אך)
את
נפשו
שמור"
(להלן
,
ו).
אם
לא
-
מפורש
למעלה
(איוב
א
,
יא).