תנ"ך - כי־אמר
לא
יסכן־גבר
ברצתו
עם־אלהים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּֽי־אָ֭מַר
לֹ֣א
יִסְכָּן־גָּ֑בֶר
בִּ֝רְצֹת֗וֹ
עִם־אֱלֹהִֽים:
(איוב פרק לד פסוק ט)
כִּי־אָמַר
לֹא
יִסְכָּן־גָּבֶר
בִּרְצֹתוֹ
עִם־אֱלֹהִים:
(איוב פרק לד פסוק ט)
כי־אמר
לא
יסכן־גבר
ברצתו
עם־אלהים:
(איוב פרק לד פסוק ט)
כי־אמר
לא
יסכן־גבר
ברצתו
עם־אלהים:
(איוב פרק לד פסוק ט)
ברצתו
-
ט'
זוגין
מן
ב'
מיחדין
,
אחד
ו"ו
ואחד
יו"ד
(זוגות
של
שתי
מלים
יחידאיות;
הראשונה
מסתיימת
באות
ו"ו
והשניה
באות
יו"ד):
יהו'
כד
,
כג;
תה'
מה
,
יא.
-
מ"ב
כג
,
לה;
תה'
נה
,
יד.
-
יש'
נג
,
ח;
לח
,
יב.
-
מש'
ז
,
כג;
איכה
ב
,
יא.
-
מש'
לא
,
כג;
ש"ב
טו
,
ח.
-
איוב
לד
,
ט;
דה"א
כט
,
ג.
-
אס'
א
,
ד;
תה'
עא
,
כא.
-
דה"ב
ו
,
כט;
תה'
לח
,
יח.
-
דה"ב
ז
,
יא;
יש'
ג
,
ז.
עם
-
אלהים
-
ג':
*בר'
לב
,
כט;
ש"א
יד
,
מה;
איוב
לד
,
ט.
וחד:
ועם
האלהים
-
דה"ב
כד
,
טז.
עם
אלהים
ג'
כי
שרית
עם
אלהים
כי
עם
אלהים
עשה
ברצתו.
וחד
ועם
האלהים
וביתו
.
ברצתו
-
ל';
עם
-
אלהים
-
ג'.
לא
יסכן
גבר
-
לא
יהנה
אדם
,
אם
תמים
דרכיו.
לא
יסכן
גבר
-
לא
ייהנה
לאדם
אם
הוא
מתרצה
עם
הקדוש
ברוך;
וכן
אמר
איוב:
"תם
ורשע
הוא
מכלה"
(ט
,
כב).
כי
אמר
לא
יסכן
גבר
-
פתרון:
לא
יתקן
גבר
מעשיו
,
ברצותו
מעשיו
עם
אלהים.
יסכן
-
לשון
תקנה
,
כמו
"הסכן
נא
עמו
ושלם"
(איוב
כב
,
כא)
,
שפתרונו:
התקן
מעשיך
עמו
והיה
בשלום;
אף
כאן
-
לא
יתקן
ולא
יהנה
במעשיו
הטובים
כל
גבר
ברצותו
מעשיו
עם
אלהים.
לא
יסכן
גבר
-
לא
יועיל;
כמו
"הוכח
בדבר
לא
יסכון"
(איוב
טו
,
ג).
ברצותו
-
כאשר
יעשה
רצון
אלהים.
וארח
לחברה
-
וכי
אורח
להתחברה
ולהיות
חבר
עם
פועלי
און
וארח
לחברה
מוסב
על
"כי
אמר
איוב"
(לעיל
,
ה).
ועוד
אמר
איוב:
לא
יסכון
גבר
ברצותו
-
לא
יעשה
חכמה
בעשותו
רצון
בוראו;
אך
דרך
נשים
[צ"ל:
רשעים]
צלחה
(ע"פ
יר'
יב
,
א).
כי
אמר
-
איוב:
לא
יסכן
גבר
-
כי
לפי
דבריו
לא
יסכן
גבר
ולא
יועיל
לו
כשיעשה
רצון
אלהים.
כי
אחרי
אשר
הוא
אנוש
חצו
בלי
פשע
(ראה
לעיל
,
ו)
,
מה
שדי
כי
יעבדנו
,
ומה
יועיל
כי
יפגע
בו?
וזה
ענין
הסרת
ההשגחה
,
שהיה
איוב
מתרעם
עליה
בעבור
מקרה.
כי
יאמר
שלא
יועיל
לאדם
ברצותו
הדרך
שהוא
עם
אלהים
,
והוא
הדרך
הישר.
ואולם
אמר
זה
,
כי
מי
שילך
בדרך
הישרה
יאמרו
בו
שהלך
עם
אלהים
,
כאומרו
"את
האלהים
התהלך
נח"
(בר'
ו
,
ט).
יסכן
-
יועיל.
ברצותו
-
מן
'רצון'.
ויש
אומרים:
מן
"ותרץ
עמו"
(תה'
נ
,
יח)
,
כטעם
'מרוצָה'.
כי
אמר
שלא
יועיל
גבר
לעצמו
בלכתו
ברצון
עם
אלהים.
ויש
אומרים:
ברוצו
לעשות
מצותיו.
כי
אמר
לא
יסכן
גבר
-
לא
יצליח
,
כמו
"וכל
דרכי
הסכנת"
(תה'
קלט
,
ג).
ברצותו
עם
אלהים
-
לשון
הליכה
הוא
,
כמו
"אם
ראית
גנב
ותרץ
עמו"
(תה'
נ
,
יח);
"והחיות
רצוא
ושוב"
(יח'
א
,
יד).
ואל"ף
במקום
ה"א.
ופתרונו:
בהתהלכו.