תנ"ך - ששים
המה
מלכות
ושמנים
פילגשים
ועלמות
אין
מספר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
שִׁשִּׁ֥ים
הֵ֙מָּה֙
מְלָכ֔וֹת
וּשְׁמֹנִ֖ים
פִּֽילַגְשִׁ֑ים
וַעֲלָמ֖וֹת
אֵ֥ין
מִסְפָּֽר:
(שיר השירים פרק ו פסוק ח)
שִׁשִּׁים
הֵמָּה
מְלָכוֹת
וּשְׁמֹנִים
פִּילַגְשִׁים
וַעֲלָמוֹת
אֵין
מִסְפָּר:
(שיר השירים פרק ו פסוק ח)
ששים
המה
מלכות
ושמנים
פילגשים
ועלמות
אין
מספר:
(שיר השירים פרק ו פסוק ח)
ששים
המה
מלכות
ושמנים
פילגשים
ועלמות
אין
מספר:
(שיר השירים פרק ו פסוק ח)
בֵּאדַיִן
קָמוּ
יַונָאֵי
וּכנַשׁוּ
שִׁתִּין
מַלכִין
מִבְּנֵי
עֵשָׂו
מְלוּבָּשִׁין
שִׁריוֹנִין
רְכִיבֵי
עַל
סוּסָוָן
וּפָרָשִׁין
וּתמָנַן
רוֹכְבִין
מִבְּנֵי
יִשׁמָעֵאל
רְכִיבִין
עַל
פִּילַיָא
בָּר
מִן
שְׁאָר
עַמְמַיָא
וְלִישָׁנַיָיא
דְלֵית
לְהוֹן
מִניָן
וּמַנִיאוּ
אֲלַכסַנדְּרוּס
רַשִׁיעָא
עֲלֵיהוֹן
וַאֲתָא
לְאָגָחָא
קְרָבָא
עַל
יְרוּשׁלֶם
:
ושמנים
-
ב'
חסר
בכתיבייא:
*שה"ש
ו
,
ח;
דה"ב
ב
,
יז.
וכל
קריא
דכותיה
בר
מן
ו'
מלא:
בר'
ה
,
כו;
שו'
ג
,
ל;
מ"א
ו
,
א;
מ"ב
יט
,
לה;
תה'
צ
,
י;
אס'
א
,
ד.
(וכל
דברי
הימים
כותהון
בר
מן
א':
דה"ב
ב
,
יז).
פילגשים
-
ב'
מלא
(בלישנא):
בר'
כה
,
ו;
וכל
כתובים
(שה"ש
ו
,
ח
,
ט;
אס'
ב
,
יד;
דה"א
ג
,
ט;
דה"ב
יא
,
כא
-
נמנים
כאחד).
ושמנים
ב'
חס'
בכתיבי'
ויעש
מהם
ששים
המה.
וכל
קריה
דכותהון
ב'
מ'
ו'
מל'
.
ושמנים
-
ב'
חס';
ועלמות
-
ל'.
ששים
המה
מלכות
-
אברהם
ויוצאי
ירכו:
בני
קטורה
שש
עשרה
(ראה
בר'
כה
,
א
-
ד)
,
ישמעאל
ובניו
שלש
עשרה
(ראה
שם
,
יב
-
טז)
,
יצחק
ובניו
שלשה
(ראה
שם
,
יט
-
כו)
,
בני
יעקב
שנים
עשר
(ראה
בר'
לה
,
כב)
,
בני
עשו
שש
עשרה
-
בדברי
הימים
(דה"א
א
,
לה
-
לז);
הרי
ששים.
ואם
תאמר:
צא
מהם
תמנע
,
שהיא
אשה
-
אברהם
מן
המיניין.
ושמנים
פילגשים
-
נח
ובניו
עד
אברהם
,
כל
תולדות
יוצאי
התיבה
,
שמֹנים
תמצאם
(ראה
שה"ז
ו
,
ח).
וכשם
שהמלכוֹת
,
שהם
נשי
המלך
,
יתירות
בגדוּלה
על
הפילגשים
,
כך
היו
אברהם
ויוצאי
ירכו
חשובים
,
גדולים
ויתירים
בחשיבות
על
הכל;
כאשר
תראה:
הגר
בת
מלכים
היתה
[ונעשת
פלגש
לאברהם]
(ראה
ב"ר
מה
,
א);
תמנע
בת
שלטונים
היתה
,
ונעשית
פילגש
לעשו
(ראה
ב"ר
פד
,
יד);
ואומר
"אל
עמק
שוה"
וגו'
(בר'
יד
,
יז)
-
הושוו
כולם
בעצה
אחת
והמליכוהו
עליהם
(ראה
ב"ר
מב
,
ה).
ועלמות
אין
מספר
-
למשפחות
הרבה
נחלקו
כל
אלה.
יפה
את
רעייתי
-
עכשיו
הוא
מספר
בשבח
אהובתו:
יפה
את
רעייתי
כעיר
תרצה
שהיא
נאה
בביניינה
,
ונאוה
כירושלים
,
איומה
כנדגלות
וחיילות.
הסיבי
והחזירי
עינייך
מראות
לנגדי
,
שהם
הרהיבוני
והגיסו
לבי
ודעתי
עלייך
,
גם
לא
יכולתי
להתאפק
ממך.
שערך
נאה
והגון
כשיער
עדרי
עזים
,
ושינייך
דקות
ומכוונות
ומלובנות
מאד
כעדר
הרחלים
,
ורימוני
פנייך
מאדמים
וזיוותנים
כפלח
הרימון.
ונשים
שהם
מלכות
יש
לי
הרבה
,
ופלגשים
(בנוסחנו:
פילגשים)
מאד
,
ועלמות
בתולות
עד
אין
מספר
להתנהג
עמהן
בחיבה
,
ורעייתי
יפה
ונאוה
מכולן
,
ועל
כולן
לבי
ורוחי
ונפשי
עלייך;
אחת
היא
לאמה.
ראוה
העלמות
ויאשרוה
,
ומלכות
ופלגשים
(בנוסחנו:
פילגשים)
ראוה
ויהללוה
,
כי
כולן
נתקנאו
בה;
ואומרות
עליה:
מי
זאת
הנשקפה
-
שהכל
מביטים
ושוקפים
ומצפים
לה
כמו
שחר
,
שכל
העולם
מחכים
בלילה
מתי
יאיר
היום;
שהיא
יפה
ונאה
וברה
ואיומה.
דימיון
להקדוש
ברוך
הוא
שחשק
ובחר
בכנסת
ישראל
מכל
העמים
,
והם
נתקנאו
בם
על
אשר
הפליא
הקדוש
ברוך
הוא
להם
ניסי
נוראותיו
וגבורות
נפלאותיו.
ואומה
מיוחדת
היתה
כנסת
ישראל
להקדוש
ברוך
הוא
,
ועל
כן
היללוה
ואישרוה
ואמרו
עליה:
מי
היא
זאת
האומה
אשר
הגביר
עליה
חסדו
(ע"פ
תה'
קיז
,
ב)?
(ביאור
לשוני:)
כתרצה
-
עיר
חשובה
ויפה
שבנה
שלמה
המלך.
ואיומה
כנדגלות
-
'אשאוטבלא
קום
קונפיינייאש'
בלעז
(מייראה
כמו
חילות).
ראוה
בנות
-
מוסב
על
ועלמות
אין
מספר.
מלכות
ופלגשים
ויהללוה
-
מוסב
על
ששים
המה
מלכות
ושמונים
פילגשים.
ושאר
דיקדוקי
התיבות
-
כבר
ביארתים
למעלה.
ששים
המה
מלכות
-
מעשה
זה
נתקיים
בשלמה
המלך
(ראה
מ"א
יא
,
א
-
ג)
,
שהיו
לו
נשים
הרבה
ופלגשים
עד
מאד
ועלמות
אין
מספר
לטייל
עמהן.
ודימה
את
מעשהו
נגד
הקדוש
ברוך
הוא
אשר
יצר
בעולמו
אומות
הרבה
ומלכים
עד
מאד
ונשיאים
וראשים
עד
אין
מספר
,
ובכל
אלה
לא
בחר
כי
אם
בישראל
ומלכיהם
ושריהם
וכהניהם
ונביאיהם.
וכן
מצינו
כעיניין
זה
באחשורוש
,
שהיו
לו
נשים
ופלגשים
ונערות
(ראה
אס'
ב)
,
כדוגמא
שפירשתי
למעלה
ב"הנה
מיטתו
של
שלמה"
(בנוסחנו:
שלשלמה;
שה"ש
ג
,
ז).
ואת
החשבון
אשר
כתב
ששים
ושמונים
-
לא
דיקדק
בו
,
כי
אינו
מצומצם.
ששים
המה
מלכות
-
שיש
לו
ששים
נשים
בנות
מלכות
,
ושמנים
פילגשים
,
ומכולם
-
אחת
היא
לי
,
שאין
כמותה
בכלן.
ולא
תאמר:
לי
לבדי
אהובה
ביותר
,
אלא
אחת
היא
לאמה
-
אפילו
לאמה
היתה
אחת
היא
,
אהובה
לה
יותר
משאר
בנותיה.
ברה
היא
-
נאה
ונקייה
,
כמו
"ברה
כחמה"
(להלן
,
י).
על
כן
ראוה
בנות
ויאשרוה
-
שאינן
רואות
יפה
כמוה.
ששים
המה
מלכות
-
הם
אלופים
שהיו
בשעיר
(ראה
בר'
לו).
ושמנים
פילגשים
-
נח
ובניו;
וכן
הם
במספר
(ראה
בר'
י).
ועלמות
-
בני
ישמעאל.
כי
הנה
שלמה
יש
לו
ששים
מלכות
,
אבל
יונתי
-
אחת
היא;
ואפילו
המלכות
יאשרוה
,
ויתמהו
ויאמרו:
מי
זאת
הנשקפה?
כי
אחת
את
בעולם
,
ואין
דומה
לך.
גם
הנה
שלמה
יש
לו
ששים
מלכות
ושמונים
פילגשים
ועלמות
אין
מספר
,
ואין
כמותך
,
כי
אחת
את
לאמך.
ששים
המה
-
מפרשים
(ראה
רש"י)
הוציאו
מספר
ששים
ושמונים
-
בני
נח
ובני
אברהם
עם
בני
עשו
בן
בנו.
ועלמות
אין
מספר
-
שאין
להם
ייחוס.
ששים
המה
מלכות
ושמנים
פילגשים
ועלמות
אין
מספר
-
ראוי
שתדע
,
כי
כחות
הנפש
הם
בכללם
על
שלשה
פנים:
מין
ראשיי
,
ומין
מכין
והוא
ראשיות
-
מה
,
ומין
בלתי
ראשיי
ובלתי
מכין.
והוא
מבואר
,
שמספר
הכחות
הנפשיות
אשר
בבעל
חיים
הם
רבים
מאד
,
עד
שבכל
אבר
פעולה
מיוחדת
,
ולו
עם
זה
תנועות
-
מה
וכח
זן
ומגדל
ומושך
ומחזיק
ודוחה
וזולת
זה
מהכחות
,
אשר
אי
אפשר
לאבר
מהאברים
שימנע
מהם
אם
לא
יהיה
זה
בסבת
חולי
או
חסרון
ביצירה.
וכאשר
נתן
לכל
פעולה
מהם
ולכל
כח
מהכחות
ולכל
תמונה
מהתמונות
כח
נפשיי
תסודר
ממנו
,
יהיו
הכחות
הנפשיות
רבים
בלי
ספק
,
וזה
מבואר
למי
שעיין
בנתוח
עיון
מעט.
וזה
,
כי
העֲצָלים
(השרירים)
רבים
ולכל
אחד
מהם
תנועות
רבות
בליפים
מתחלפים.
ובכלל
,
הנה
לכל
דבר
מאלו
הדברים
כלי
מיוחד
וכח
נפשי
מיוחד
,
לפי
שאין
מלאך
אחד
עושה
שתי
שליחויות
,
רצוני
,
שלא
יסודר
מכלי
אחד
מצד
מה
שהוא
אחד
רק
פעולה
אחת;
שאם
היה
אפשר
זה
היה
לחמר
האחד
יותר
מצורה
אחת
,
וזה
מבואר
הבטול.
והנה
דמיון
המכין
מאלו
הכחות
הם
כמו
הפה
והאצטומכא
,
שיכינו
אל
הכבד
המזון
,
אשר
אפשר
לו
שישנהו
וישיבהו
דם.
והכבד
הוא
גם
כן
מכין
באופן
-
מה
,
במה
שישלחהו
אל
הלב
מהדם
להשלים
הוייתו
בלב
ולהשתלח
מהלב
אל
שאר
האברים
דרך
העורקים
הדופקים.
וכן
העורקים
הדופקים
והעצבים
והעצלים
,
אשר
ישלם
באמצעותם
זה
הפועל
לפה
ולאצטומכא
ולכבד
,
הם
גם
כן
מכינים
בצד
-
מה
,
כי
הם
דרך
אל
הובלת
הרוח
היסודי
אל
אלו
האיברים
אשר
יגיע
אליהם.
ומשל
הראשיים
באופן
-
מה:
הלב
,
והכבד
במה
שישלחהו
מהדם
אל
האיברים
בזולת
שתשלם
הוייתו
בלב
,
והמוח
,
וחוט
השדרה
,
והעצב.
וזה
,
שאעפ"י
שהראשי
במוחלט
הוא
אחד
לבד
,
והוא
הלב
,
כמו
שהתבאר
ב'ספר
בעלי
חיים'
,
הנה
לאלו
ולמה
שידמה
להם
ראשיות
-
מה.
וכן
הכחות
המשיגות
הם
אם
ראשיות
אם
מכינות.
ובכלל
,
הנה
כל
כח
ישתלשל
ממנו
פועל
לאבר
אחד
זולתי
נושאו
הוא
אם
ראשיי
אם
מכין.
והכחות
האחרונות
אשר
באבר
אבר
,
אשר
לא
יסודר
מהם
פועל
לזולתם
,
אינם
לא
ראשיות
ולא
מכינות.
והוא
מבואר
,
שהכחות
הראשיות
רבות
,
ויותר
מהמה
הכחות
המכינות
,
ויותר
מהמה
הכחות
האחרונות
והם
אשר
אינם
לא
ראשיות
ולא
מכינות.
והנה
המשיל
הכחות
הראשיות
למלכוֹת
,
להיות
להם
ראשיות
-
מה
והם
תחת
ראש
אחד
והוא
המלך;
והכחות
המכינות
-
לפילגשים
,
לפי
שהפילגש
היא
משרתת
ולה
ראשיות
-
מה;
והכחות
שאינם
ראשיות
ולא
מכינות
קרא
'עלמות'
,
כי
אין
לעלמות
ראשיות
באחד
מהאופנים.
והנה
הוא
יאמר
,
שהכחות
אשר
הם
מלכות
הם
מספר
רב
,
והכחות
הפילגשים
הם
מספר
יותר
רב
,
והעלמות
הם
רבוי
מופלג
עד
שיאמר
לו
-
לקושי
המנותו
-
שאין
לו
תכלית.
ששים
המה
מלכות
ושמונים
פלגשים
(בנוסחנו:
פילגשים)
ועלמות
אין
מספר
-
אמרו
מפרשים
בעלי
פרושים
,
שהן
אומות
העולם
ומלכיותיהן
וממשלותיהם;
ועלמות
אין
מספר
-
שאין
מספר
לחוקיהן
ודיניהן
ולשינוי
דתיהם.
ואני
לא
אדע
מה
נאמר
על
ששים
ושמונים
הנזכרים
חוץ
מה
שפרשו
הראשונים.
ששים
המה
מלכות
-
כלומר:
אם
היו
ששים
,
ושמונים
פילגשים
ועלמות
בלי
מספר
,
אחת
היא
יונתי
תמתי
-
החשובה
על
כולם
,
שאין
בכולם
כמותה.
ראוה
בנות
ויאשרוה
-
ומה
אומרות?
מי
זאת
הנשקפה
כמו
שחר
וגו'.
הנשקפה
כלומר:
נראית
כמו
השחר
שהולך
ומתחזק
באורו
ובזוהרו.