תנ"ך - ויקח
גשור־וארם
את־חות
יאיר
מאתם
את־קנת
ואת־בנתיה
ששים
עיר
כל־אלה
בני
מכיר
אבי־גלעד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּקַּ֣ח
גְּשֽׁוּר־וַ֠אֲרָם
אֶת־חַוֹּ֨ת
יָאִ֧יר
מֵאִתָּ֛ם
אֶת־קְנָ֥ת
וְאֶת־בְּנֹתֶ֖יהָ
שִׁשִּׁ֣ים
עִ֑יר
כָּל־אֵ֕לֶּה
בְּנֵ֖י
מָכִ֥יר
אֲבִֽי־גִלְעָֽד:
(דברי הימים א פרק ב פסוק כג)
וַיִּקַּח
גְּשׁוּר־וַאֲרָם
אֶת־חַוֹּת
יָאִיר
מֵאִתָּם
אֶת־קְנָת
וְאֶת־בְּנֹתֶיהָ
שִׁשִּׁים
עִיר
כָּל־אֵלֶּה
בְּנֵי
מָכִיר
אֲבִי־גִלְעָד:
(דברי הימים א פרק ב פסוק כג)
ויקח
גשור־וארם
את־חות
יאיר
מאתם
את־קנת
ואת־בנתיה
ששים
עיר
כל־אלה
בני
מכיר
אבי־גלעד:
(דברי הימים א פרק ב פסוק כג)
ויקח
גשור־וארם
את־חות
יאיר
מאתם
את־קנת
ואת־בנתיה
ששים
עיר
כל־אלה
בני
מכיר
אבי־גלעד:
(דברי הימים א פרק ב פסוק כג)
ויקח
גשור
וארם
-
גשור
הוא
"גשורי
והמעכתי"
(דב'
ג
,
יד).
לפי
שהיו
קרובים
לארמים
שהיו
יושבים
במזרחה
של
ארץ
ישראל
―
וארם
היו
יושבים
במזרח
,
דכתיב
"ארם
מקדם
ופלשתים
מאחור"
(יש'
ט
,
יא)
―
ובימי
השופטים
כשחטאו
ישראל
מסרם
ביד
אויב
,
ביד
ארם
,
ואז
הלכו
ולקחום
מהם;
וכשבא
דוד
החזירן
,
ולפי
שהחזירן
כתבן
כאן.
ויקח
גשור
וארם
-
הודיע
,
כי
אלה
הערים
אשר
לקחם
יאיר
,
לקחוּ
מיד
בני
בניו
גשור
וארם
,
שהיו
מהאֻמות
שהיו
שכיניהם
,
כמו
שכתוב
"עד
גבול
הגשורי
והמעכתי"
(דב'
ג
,
יד).
כל
אלה
בני
מכיר
אבי
גלעד
-
פירושו:
כל
אלה
הערים
היו
לבני
מכיר
אבי
גלעד
,
כלומר:
לבני
בת
מכיר
,
והוא
חסר
למ"ד
השימוש;
וכן
"ושני
שרי
גדודים
היו
בן
שאול"
(ש"ב
ד
,
ב)
-
כמו
'לבן
שאול';
ורבים
כמוהו
חסרים
למ"ד
השמוש.
ומכאן
ראו
רבותינו
ז"ל
(יבמות
סב
,
ב):
בני
בנים
הרי
הם
כבנים.
ואפילו
בני
בנות.
ואינו
עומד
בדבר
זה
לענין
הדין.
והם
פירשו
בני
-
כמשמעו
,
לא
כמו
שאנו
מפרשים
אותו
שהוא
כמו
'לבני'.
והנכון
כמו
שפירשנו;
כי
אם
היה
אומר
על
הבנים
,
מהו
כל
אלה
,
והוא
לא
זכר
אלא
"שגוב"
(לעיל
,
כא)?
אלא
על
הערים
אמר
,
ששים
עיר
שזכר.
ואפשר
כי
מה
שזכר
"עשרים
ושלוש
ערים
בארץ
הגלעד"
(לעיל
,
כב)
,
הם
בכלל
ששים
עיר
שזכר
,
שגם
אלה
ששים
עיר
בארץ
הגלעד
הם.
ובאמרו
"עשרים
ושלש"
-
הערים
הגדולות
,
ואמרוֹ
ששים
-
עם
בנותיהן.
כל
אלה
בני
מכיר
אבי
גלעד
-
רוצה
לומר
,
שאלו
הבנים
היו
לכלב
בן
חצרון
ממכיר
אבי
גלעד
,
כי
מבתו
היו;
והיה
זה
אחר
שלקח
אפרת
,
כמו
שקדם
(ראה
פס'
יט).