תנ"ך - ויהי
העם
כמתאננים
רע
באזני
ה'
וישמע
ה'
ויחר
אפו
ותבער־בם
אש
ה'
ותאכל
בקצה
המחנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְהִ֤י
הָעָם֙
כְּמִתְאֹ֣נְנִ֔ים
רַ֖ע
בְּאָזְנֵ֣י
יְהוָ֑ה
וַיִּשְׁמַ֤ע
יְהוָה֙
וַיִּ֣חַר
אַפּ֔וֹ
וַתִּבְעַר־בָּם֙
אֵ֣שׁ
יְהוָ֔ה
וַתֹּ֖אכַל
בִּקְצֵ֥ה
הַֽמַּחֲנֶֽה:
(במדבר פרק יא פסוק א)
וַיְהִי
הָעָם
כְּמִתְאֹנְנִים
רַע
בְּאָזְנֵי
יְהוָה
וַיִּשְׁמַע
יְהוָה
וַיִּחַר
אַפּוֹ
וַתִּבְעַר־בָּם
אֵשׁ
יְהוָה
וַתֹּאכַל
בִּקְצֵה
הַמַּחֲנֶה:
(במדבר פרק יא פסוק א)
ויהי
העם
כמתאננים
רע
באזני
ה'
וישמע
ה'
ויחר
אפו
ותבער־בם
אש
ה'
ותאכל
בקצה
המחנה:
(במדבר פרק יא פסוק א)
ויהי
העם
כמתאננים
רע
באזני
יהוה
וישמע
יהוה
ויחר
אפו
ותבער־בם
אש
יהוה
ותאכל
בקצה
המחנה:
(במדבר פרק יא פסוק א)
וַהֲוָה
עַמָא
כַּד
מִסתַּקְפִין
בִּישׁ
קֳדָם
יְיָ
וּשׁמִיעַ
קֳדָם
יְיָ
וּתקֵיף
רֻגזֵיהּ
וּדלֵיקַת
בְּהוֹן
אִישָׁתָא
מִן
קֳדָם
יְיָ
וְשֵׁיצִיאַת
בִּסיָפֵי
מַשׁרִיתָא
:
רע
-
ט'
בפתח
(מלים
מוטעמות
,
כולל
'הרע'):
בר'
כד
,
נ;
מא
,
כא;
*וי'
כז
,
י;
במ'
יא
,
א;
יר'
ב
,
יט;
מי'
ז
,
ג;
תה'
ז
,
י;
נד
,
ז;
נחמ'
ב
,
א.
וכל
'אמירה'
ו'יצר'
לשון
ועשייה
(אולי:
ולשון
'עשייה')
ו'עין'
דכותהון
בר
מן
ז'
(בקמץ):
במ'
יא
,
י;
ש"א
כט
,
ז;
מ"ב
כא
,
ט;
מל'
ב
,
יז;
קה'
ד
,
ג;
ח
,
יב;
דה"ב
לג
,
ט
(וכל
אתנח
וסוף
פסוק
דכותהון).
באזני
יי'
-
ג':
במ'
יא
,
א
,
יח;
ש"א
ח
,
כא.
כמתאננים
-
ל';
באזני
יי'
-
ג'.
ויהי
העם
-
אין
'העם'
אלא
רשעים
,
וכן
הוא
אומר:
"מה
אעשה
לעם
הזה"
(שמ'
יז
,
ד)
,
ואומר
"העם
הרע
הזה"
(ראה
יר'
יג
,
י);
וכשהן
כשֵירין
קרויין
'עמי'
,
שנאמר
"שלח
(בנוסחנו
נוסף
'את')
עמי"
(שמ'
ז
,
טז);
"עמי
מה
עשיתי
לך"
(מי'
ו
,
ג).
כמתאוננים
-
אין
'מתאוננים'
אלא
לשון
עלילה:
מבקשין
עלילה
היאך
לפרוש
מאחרי
המקום.
וכן
הוא
אומר
בשמשון:
"כי
תֹאנה
הוא
מבקש"
(שו'
יד
,
ד;
ראה
ספ"ב
פה).
רע
באזני
[יי']
-
תֹאנה
שתהא
רעה
באזניו;
מתכוונים
שתבא
לאזניו
ויקניט
(ראה
ספ"ב
פה).
אומרים:
אוי
לנו
כמה
ליבטנו
בדרך
,
זה
שלשה
ימים
לא
נחנו
מעינוי
הדרך.
ויחר
אפו
-
אני
הייתי
מתכוין
לטובתם
,
שיכנסו
לארץ
מיד
(ראה
מא"ג
במ'
יא
,
א).
בקצה
המחנה
-
במוקצין
שבהם
(ראה
ספ"ב
פה)
לשפלות
,
אילו
ערב
רב.
רבי
שמעון
בן
מנסיא
אומר
(ראה
שם):
בקצינים
שבהם
ובגדולים.
כמתאוננים
-
מצטערים
מטורח
הדרך.
ויהי
העם
-
נסמכה
זאת
הפרשה
,
כי
אחר
שנסע
הארון
מסיני
,
חנו
בקברות
התאוה
(ראה
במ'
לג
,
טז);
והנה
ספר
מה
שאירע
להם
שם.
כמתאוננים
-
מגזרת
"און"
(במ'
כג
,
כא);
וכן
"מחשבות
אונך"
(יר'
ד
,
יד).
וטעם
וישמע
-
שדברו
דברי
און.
ותאכל
-
מלעיל
,
כמו
'ויאמר';
ובמוכרת
מלרע
(ראה
בר'
ג
,
ו;
יד
,
יט)
,
הפך
הלשון.
רק
כן
מצאנו.
כמתאוננים
-
כאוננים
על
מת;
היו
קצרי
רוח
ומתאבלים
,
על
שהיה
רוצה
הקדוש
ברוך
הוא
להכניסם
לארץ
ויבאו
למלחמה;
כי
היו
יריאים
ומקטני
אמנה
(ע"פ
ערכין
טו
,
א).
בקצה
המחנה
-
והיו
יריאים
שמא
תתפשט
על
כל
המחנה.
ויהי
העם
כמתאוננים
-
אמר
רבי
אברהם:
מגזרת
'אָוֶן'
,
וכן
"מחשבות
אונך"
(יר'
ד
,
יד);
שדברו
דברי
אָוֶן.
ואיננו
נכון
,
כי
למה
יכסה
הכתוב
על
חטאם
ולא
יגידנו
כאשר
יעשה
בכל
שאר
המקומות?
והנכון
בעיני
,
כי
כאשר
נתרחקו
מהר
סיני
שהיה
קרוב
לישוב
ובאו
בתוך
המדבר
הגדול
והנורא
(ע"פ
דב'
א
,
יט)
במסע
הראשון
,
היו
מצטערים
בעצמם
לאמר:
מה
נעשה
ואיך
נחיה
במדבר
הזה
,
ומה
נאכל
ומה
נשתה
,
ואיך
נסבול
העמל
והענוי
,
ומתי
נצא
ממנו?!
מלשון
"מה
יתאונן
אדם
חי
גבר
על
חטאיו"
(איכה
ג
,
לט)
-
שהוא
לשון
כואב
ומצטער
על
עצמו;
וכן
"בן
אוני"
(בר'
לה
,
יח)
-
צערי;
"ואנו
הדייגים
ואבלו"
(יש'
יט
,
ח).
וכאשר
אמר
הכתוב
כי
היו
כואבים
ומצטערים
,
כבר
הזכיר
וספר
החטא;
ואמר
כמתאוננים
-
כי
היו
מדברים
במר
נפשם
כאשר
יעשו
הכואבים.
והיה
רע
באזני
יי'
-
שהיה
להם
ללכת
אחריו
בשמחה
ובטוב
לבב
(ע"פ
דב'
כח
,
מז)
מרוב
כל
טובה
אשר
נתן
להם
,
והם
היו
כאנוסים
ומוכרחים
,
מתאוננים
ומתרעמים
על
ענינם;
ולכך
אמר
בשניה
"וישובו
ויבכו
גם
בני
ישראל"
(להלן
,
ד)
-
כי
היה
חטאם
הראשון
להתרעם
על
חסרון
הנאותיהם
במדבר
,
וישובו
עוד
לעשות
כענין
ההוא
,
ולא
לקחו
מוסר
על
אש
יי'
שבערה
בם
(ראה
להלן
,
ג).
ויהי
העם
כמוצאים
תואנה
רעה
על
השם
יתעלה
,
בשהיו
אומרים
שאיננו
שומע
הדברים
אשר
בכאן
ואינו
יודע
אותם
,
וזהו
אמרו
שהיו
מתאוננים
רע
באזני
יי'.
והנה
חרה
אף
השם
יתעלה
בזה
והראה
להם
שהוא
שומע
הדברים
האלו
וידעם
,
וזה
היה
בשהביא
עליהם
אש
גדולה
ואכלה
בקצה
המחנה
,
והם
היותר
רחוקים
ממחנה
שכינה.
וידמה
שבפחותים
שבהם
אכלה
,
והם
היו
אומרים
הרע
בעיני
יי'
(ראה
ספ"ב
פה).
או
יהיה
אמרו
כמתאוננים
רע
באזני
יי'
-
שהיו
חושבים
מחשבות
רעות
בינם
לבין
עצמם
,
ולא
היה
שומע
כי
אם
השם
יתעלה
לבדו;
ולא
נתברר
מה
היו
אלו
הרעות.
וידמה
מהעונש
שהביא
השם
יתעלה
עליהם
,
שיהיו
אלו
התואנות
בעניני
האמונה;
ונראה
זה
גם
כן
ממה
שאמר
בספר
'אלה
הדברים':
"ובתבערה
ובמסה
ובקברות
התאוה...
ממרים
הייתם
עם
יי'"
(דב'
ט
,
כב
-
כד).