תנ"ך - ואם־ככה׀
את־עשה
לי
הרגני
נא
הרג
אם־מצאתי
חן
בעיניך
ואל־אראה
ברעתי:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִם־כָּ֣כָה׀
אַתְּ־עֹ֣שֶׂה
לִּ֗י
הָרְגֵ֤נִי
נָא֙
הָרֹ֔ג
אִם־מָצָ֥אתִי
חֵ֖ן
בְּעֵינֶ֑יךָ
וְאַל־אֶרְאֶ֖ה
בְּרָעָתִֽי:
פ
(במדבר פרק יא פסוק טו)
וְאִם־כָּכָה׀
אַתְּ־עֹשֶׂה
לִּי
הָרְגֵנִי
נָא
הָרֹג
אִם־מָצָאתִי
חֵן
בְּעֵינֶיךָ
וְאַל־אֶרְאֶה
בְּרָעָתִי:
פ
(במדבר פרק יא פסוק טו)
ואם־ככה׀
את־עשה
לי
הרגני
נא
הרג
אם־מצאתי
חן
בעיניך
ואל־אראה
ברעתי:
פ
(במדבר פרק יא פסוק טו)
ואם־ככה׀
את־עשה
לי
הרגני
נא
הרג
אם־מצאתי
חן
בעיניך
ואל־אראה
ברעתי:
פ
(במדבר פרק יא פסוק טו)
וְאִם
כְּדֵין
אַתּ
עָבֵיד
לִי
קְטוֹלנִי
כְעַן
מִקטָל
אִם
אַשׁכַּחִית
רַחֲמִין
בְּעֵינָך
וְלָא
אֶחזֵי
בְּבִשׁתִּי
:
ואם
-
ג'
פסוקים
'ואם
אם':
וי'
כז
,
ז;
במ'
יא
,
טו;
יר'
מח
,
כז.
את
-
ג'
בלשון
זכר:
*במ'
יא
,
טו;
דב'
ה
,
כד;
יח'
כח
,
יד.
הרג
-
ג':
*במ'
יא
,
טו;
דב'
יג
,
י;
יש'
כב
,
יג.
את
ג'
בלשון
זכר
ואם
ככה
את
עשה
לי
ואת
תדבר
אלינו
את
כרוב
ממשח
הסוכך.
הרג
ג'
ואם
ככה
את
עשה
לי
הרגני
נא
כי
הרג
תהרגנו
והנה
ששון
ושמחה
הרג
בקר.
את
-
ג'
בלש'
זכר;
הרג
-
ג';
ואל
-
אראה
-
ל'.
אם
ככה
את
עושה
לי
-
תשש
כחו
של
משה
כנקבה
,
שהראהו
הקב"ה
פורענות
שהוא
עתיד
להביא
עליהם;
על
זאת
אמר
לפניו:
אם
כן
,
הרגני
תחלה
(ראה
ספ"ב
צא).
ואל
אראה
[ברעתי]
-
"ברעתם"
היה
לִיכָּתֵב
,
אלא
שֶכּינה
הכתוב
(ראה
מכיל'
בשלח
שירה
ו);
וזה
אחד
מתיקוני
סופרים
בתורה
לכינוי
,
לתיקון
לשון.
[(תר"ש:)
את
עושה
לי
-
עושה
אתה
לי
כעין
'את'
-
נקבה
ותש
כח.
רבי.]
הרגני
-
כמו
"המיתני"
(ש"א
כ
,
ח);
זה
עשה
לי
בצדקתך
,
ובעבור
פיוסי.
וזה
טעם
ואם
(בנוסחנו:
אם)
מצאתי
חן
בעיניך.
ואל
אראה
-
עוד
ברעה
שאני
בה.
ואין
צורך
לתקון
סופרים
(ראה
תנח'
בשלח
טז;
רש"י).
ואל
אראה
ברעתי
-
כי
מוטב
לי
למות
בידך
ולא
להיות
מתנונה
והולך
בידם.
ואם
ככה
את
עושה
לי
-
תשש
כחו
של
משה
כנקבה
,
שהראהו
הקדוש
ברוך
הוא
פורענות
שהוא
עתיד
להביא
עליהם
על
זאת;
אמר
לפניו:
אם
כן
הרגני
נא
הרוג.
לשון
רבנו
שלמה.
ולא
הבינותי
זה
,
שכנוי
את
-
כלפי
מעלה
הוא!
ועל
דרך
הפשט
,
נוהג
הלשון
הוא
גם
בזכר:
"אַת
כרוב
ממשח"
(יח'
כח
,
יד).
ועל
דרך
האמת:
אם
ככה
את
-
במדת
הדין
ידבר
,
כאשר
אמר
"ויחר
אף
יי'
מאד"
(לעיל
,
י);
וכן
"ואת
תדבר
אלינו"
(דב'
ה
,
כד)
-
כנוי
לאש
הגדולה
שתדבר
אלינו
דברי
השם
אלקינו
,
ושמענו
מפיך
ועשינו
(ראה
שם);
וכן
"את
כרוב
ממשח"
(יח'
כח
,
יד)
-
בכרוב
השני
ירמוז.
והמשכיל
יבין.
וטעם
הרגני
נא
הרג
-
שתשלח
עלי
הורגים
בחרב;
כי
טוב
מותי
(ע"פ
יונה
ד
,
ג)
,
אפילו
בחרב
אדם
,
מחיי
בצער
הזה.
ויתכן
שהוא
כמו
'הֲמיתֵני'
,
וכן
"ואנשיהם
יהיו
הרוגי
מות
בחוריהם
מֻכּי
חרב
במלחמה"
(יר'
יח
,
כא)
,
וכן
"ופחי
בהרוגים
האלה"
(יח'
לז
,
ט).