תנ"ך - ויאמר
משה
שש־מאות
אלף
רגלי
העם
אשר
אנכי
בקרבו
ואתה
אמרת
בשר
אתן
להם
ואכלו
חדש
ימים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּאמֶר֘
מֹשֶׁה֒
שֵׁשׁ־מֵא֥וֹת
אֶ֙לֶף֙
רַגְלִ֔י
הָעָ֕ם
אֲשֶׁ֥ר
אָנֹכִ֖י
בְּקִרְבּ֑וֹ
וְאַתָּ֣ה
אָמַ֗רְתָּ
בָּשָׂר֙
אֶתֵּ֣ן
לָהֶ֔ם
וְאָכְל֖וּ
חֹ֥דֶשׁ
יָמִֽים:
(במדבר פרק יא פסוק כא)
וַיֹּאמֶר
מֹשֶׁה
שֵׁשׁ־מֵאוֹת
אֶלֶף
רַגְלִי
הָעָם
אֲשֶׁר
אָנֹכִי
בְּקִרְבּוֹ
וְאַתָּה
אָמַרְתָּ
בָּשָׂר
אֶתֵּן
לָהֶם
וְאָכְלוּ
חֹדֶשׁ
יָמִים:
(במדבר פרק יא פסוק כא)
ויאמר
משה
שש־מאות
אלף
רגלי
העם
אשר
אנכי
בקרבו
ואתה
אמרת
בשר
אתן
להם
ואכלו
חדש
ימים:
(במדבר פרק יא פסוק כא)
ויאמר
משה
שש־מאות
אלף
רגלי
העם
אשר
אנכי
בקרבו
ואתה
אמרת
בשר
אתן
להם
ואכלו
חדש
ימים:
(במדבר פרק יא פסוק כא)
וַאֲמַר
מֹשֶׁה
שֵׁית
מְאָה
אַלפִין
גֻּברָא
רִגלָאָה
עַמָא
דַּאֲנָא
בֵּינֵיהוֹן
וְאַתּ
אֲמַרתּ
בִּסרָא
אֶתֵּין
לְהוֹן
וְיֵיכְלוּן
יְרַח
יוֹמִין
:
ויאמר
-
ה'
בטעמא
(זרקא)
בתורה
(בראשי
פסוקים):
בר'
ב
,
כג;
לב
,
י;
שמ'
יח
,
י;
במ'
יא
,
כא;
טז
,
כח.
ויאמר
-
י"ב
בטעמא
(זרקא)
בראשי
פסוקים:
בר'
ב
,
כג;
לב
,
י;
שמ'
יח
,
י;
במ'
יא
,
כא;
טז
,
כח;
ש"א
יז
,
לז;
כג
,
י;
מ"א
א
,
כד;
מ"ב
ה
,
יז;
יח'
לז
,
יא;
אס'
ה
,
יב;
דה"ב
ב
,
יא.
שש
מאות
אלף
רגלי
-
לא
חש
למנות
את
הפרט
,
שלשת
אלפים
היְתרים
(ראה
במ'
א
,
מו).
ורבי
משה
הדרשן
מנרבונא
פירש
,
שלא
בכו
אלא
אותן
שיצאו
ממצרים.
ויאמר
משה:
שש
מאות
אלף
וגו'
-
צריך
לפרש
זה
דוגמא
שפירשתי
"לא
יוכל
העם
לעלות
אל
הר
סיני"
(שמ'
יט
,
כג);
אף
כאן
משה
היה
מתיירא
על
מה
שאמר
הקדוש
ברוך
הוא:
ואכלו
חדש
ימים
,
וגם
אמר:
"והיה
לכם
לזרא"
(לעיל
,
כ)
,
ושאל
מן
הקדוש
ברוך
הוא:
אתה
אמרת
שיאכלו
חדש
ימים
,
והלא
שש
מאות
אלף
רגלי
,
לבד
הנשים
והטף
,
והלא
כל
צאנם
וכל
בקרם
לא
יספיק
להם
חדש
ימים
,
והיאך
תקיים
זה
הדבר?
או
תכלה
אותם
וישארו
מעט
ויסתפקו
עד
חדש
,
שהרי
אמרת:
"והיה
לזרא"
,
או
תעשה
להם
ניסים
להביא
להם
בשר
ממקום
אחר.
שש
מאות
אלף
רגלי
-
ואין
צרך
להזכיר
הפחותים.
ורבים
פירשו
זאת
הפרשה
לטעמים
רבים.
יש
אומרים
,
כי
משה
אמר
מה
שאמרו
לו
ישראל
בעת
שישאלו
ממנו
הבשר.
והתשובה
,
כי
אמר
להם:
אין
לכם
צרך
לשאל;
"היד
יי'
תקצר"
(להלן
,
כג)?!
ולא
אדע
למה
הצרה
הזאת.
רק
הדבר
כמשמעו
,
כי
משה
לא
ידע
,
בעבור
שידע
שהשם
לא
יחדש
אות
או
מופת
כי
אם
להצדיק
נביאו
,
כאשר
אפרש
(במ'
כב
,
כח).
ויאמר
משה
שש
מאות
אלף
-
הכי
קאמר:
איזה
בשר
תספיק
להם?
שאם
אמרת
'הנני
ממטיר
לכם
בשר
מן
השמים'
,
כמו
שאמרת
במן
(ראה
שמ'
טז
,
ד)
,
לא
הייתי
תוהא;
אי
אמרת
'אביא
להם
בהמות
וחיות'
-
אינו
תימא
,
כי
ידעתי
כי
כל
תוכל
(ע"פ
איוב
מב
,
ב);
אבל
אתה
אומר:
בשר
אתן
להם
-
משמע
,
שהבשר
כבר
בעולם;
והיכן
הבשר
בעולם
,
שיספיק
להם?!
ולכך
לא
הקפיד
המקום
,
שהרי
לא
אמר
שלא
יוכל
,
אלא
תמה
,
היכן
הוא
בעולם.
וענה
משה
ואמר:
הנה
העם
הזה
רב
מאד
,
ואיך
תמצא
להם
בשר
לאכול
חדש
ימים?
האם
צאן
ובקר
ישחט
להם
,
היספיק
להם
,
או
אם
כל
דגי
הים
יאסף
להם
,
היספיק
להם
(ראה
ספ"ב
צה)?!
והנה
אמר
בצאן
ובקר
-
'שחיטה'
,
ובדגי
הים
-
'אסיפה'
,
להעיר
שהבהמה
-
תהיה
השחיטה
מתרת
אותה
,
ואולם
הדגים
-
הנה
אסיפתם
היא
המתרת
אותם
,
כי
תכף
שיצאו
מהמים
ימותו.
ולפי
שהעוף
הוא
כמו
ממוצע
בין
הדגים
והבהמה
(ראה
חולין
כז
,
ב)
,
הנה
ענינו
ממוצע
בזה
ביניהם
,
ולזה
למדו
רבותינו
ז"ל
(ראה
שם)
,
שהעוף
הוא
נִתר
בשחיטת
סימן
אחד.
יש
למספק
שיספק
,
איך
לא
גנה
השם
יתעלה
משה
על
זה
המאמר
,
שידמה
ממנו
שיהיה
בלתי
מאמין
במה
שיעד
לו
השם
יתעלה;
ולא
מצאנו
שנחשב
זה
לעון
למשה
,
ומצאנו
שנחשב
לו
לעון
ענין
מי
מריבה
(ראה
במ'
כ
,
יב
-
יג)
,
עם
היותו
-
לפי
מה
שאחשוב
-
למטה
מזה
הענין?
ונאמר
,
שכבר
אמרו
בהיתר
זה
הספק
,
כי
ענין
מי
מריבה
היה
בפרהסיא
,
וזה
המאמר
היה
בין
הקדוש
ברוך
הוא
ובין
משה
לבד
(ראה
תוס'
סוטה
ו
,
ז).
אלא
שזה
גם
כן
לא
יספיק
,
כי
איך
ידעו
העם
שחטא
משה
כאשר
הכה
במטהו
על
הסלע?
אולי
יחשבו
כי
כן
צווה
מהשם
יתעלה?
וכבר
התירו
זה
הספק
באופן
אחר
,
ואמרו
,
שלא
רצה
לומר
משה
שלא
יהיה
כח
בשם
יתעלה
לתת
להם
רבוי
הבשר
הצריך
לזה
,
אבל
רצה
,
כי
מפני
רוע
תכונתם
לא
יתפייסו
בזה
,
וזהו
אמרו
ומצא
להם
(ראה
שם
,
ח);
אלא
שלפי
הפשט
לא
יקָשר
לפי
זאת
הכונה
מה
שאמר
תחלה:
שש
מאות
אלף
רגלי
העם
אשר
אנכי
בקרבו.
והנראה
לנו
בהיתר
זה
הספק
,
שיש
מיעודי
הנבואה
הטובים
אשר
בכחם
תנאי
,
ואם
לא
נזכר;
ולזה
מצאנו
שלא
כעס
השם
יתעלה
על
אברהם
כשאמר
"במה
אדע
כי
אירשנה"
(בר'
טו
,
ח)
,
כי
בזאת
הירושה
היה
תנאי
,
כמו
שבארנו
שם
,
והוא
שיהיו
זרעו
באופן
מהשלמות
שתדבק
בהם
ההשגחה
האלהית
בזה
האופן
הנפלא
,
הצָריך
להם
בענין
ירושת
הארץ;
ולזה
הרהר
אברהם
בזה
,
ולא
נחשב
לו
לעון.
וכן
מצאנו
שהרהר
משה
במה
שאמר
לו
השם
יתעלה
שיהיה
עם
פיו
(ראה
שמ'
ד
,
יב
-
יג)
,
ולא
נענש
בזה
,
לפי
שזה
היעוד
יחוייב
שיהיה
בו
תנאי
,
כמו
שביארנו
בפרשת
'ואלה
שמות'
(בה"מ
שם
,
יג).
וכן
אפשר
שנאמר
בזה
היעוד
,
שיש
בו
תנאי
,
והוא
שיהיה
הנביא
מוכן
אל
שיֵעָשה
על
ידו
מופת
כזה
,
כי
נראה
כי
כל
מה
שהיתה
מעלת
הנביא
יותר
גבוהה
,
אפשר
שיֵעָשו
על
ידו
מופתים
יותר
גבוהים;
ולזה
אמר
"ולא
קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה"
וגו'
"לכל
האותות
והמופתים"
וגו'
(דב'
לד
,
י
-
יא).
ומזה
הצד
היה
אפשר
שיהרהר
משה
בזה
המופת;
עם
ראותו
שמצד
ההשגחה
על
ישראל
לא
יתכן
שיעשה
זה
המופת
,
כי
זאת
השאלה
היתה
מהם
בסבת
מרי
,
כמו
שזכרנו
(לעיל
,
א).
ועוד
,
כי
המופת
יֵעָשה
לתועלת
-
מה
,
וזה
המופת
לא
היה
תכליתו
להועיל
לישראל
,
אבל
היה
הענין
בהפך
באופן
-
מה.
ולאלו
הסבות
כלם
היה
חושב
משה
שהוא
רחוק
שיעשה
על
ידו
כמו
זה
המופת
הנפלא;
וענהו
השם
יתעלה
כי
ידו
לא
תקצר
מעשות
זה
,
ואע"פ
שאין
המקבלים
ראויים.