תנ"ך - וירד
ה'
׀
בענן
וידבר
אליו
ויאצל
מן־הרוח
אשר
עליו
ויתן
על־שבעים
איש
הזקנים
ויהי
כנוח
עליהם
הרוח
ויתנבאו
ולא
יספו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֵּ֨רֶד
יְהוָ֥ה
׀
בֶּעָנָן֘
וַיְדַבֵּ֣ר
אֵלָיו֒
וַיָּ֗אצֶל
מִן־הָר֙וּחַ֙
אֲשֶׁ֣ר
עָלָ֔יו
וַיִּתֵּ֕ן
עַל־שִׁבְעִ֥ים
אִ֖ישׁ
הַזְּקֵנִ֑ים
וַיְהִ֗י
כְּנ֤וֹחַ
עֲלֵיהֶם֙
הָר֔וּחַ
וַיִּֽתְנַבְּא֖וּ
וְלֹ֥א
יָסָֽפוּ:
(במדבר פרק יא פסוק כה)
וַיֵּרֶד
יְהוָה
׀
בֶּעָנָן
וַיְדַבֵּר
אֵלָיו
וַיָּאצֶל
מִן־הָרוּחַ
אֲשֶׁר
עָלָיו
וַיִּתֵּן
עַל־שִׁבְעִים
אִישׁ
הַזְּקֵנִים
וַיְהִי
כְּנוֹחַ
עֲלֵיהֶם
הָרוּחַ
וַיִּתְנַבְּאוּ
וְלֹא
יָסָפוּ:
(במדבר פרק יא פסוק כה)
וירד
ה'
׀
בענן
וידבר
אליו
ויאצל
מן־הרוח
אשר
עליו
ויתן
על־שבעים
איש
הזקנים
ויהי
כנוח
עליהם
הרוח
ויתנבאו
ולא
יספו:
(במדבר פרק יא פסוק כה)
וירד
יהוה
׀
בענן
וידבר
אליו
ויאצל
מן־הרוח
אשר
עליו
ויתן
על־שבעים
איש
הזקנים
ויהי
כנוח
עליהם
הרוח
ויתנבאו
ולא
יספו:
(במדבר פרק יא פסוק כה)
וְאִתגְּלִי
יְיָ
בַּעֲנָנָא
וּמַלֵיל
עִמֵיהּ
וְרַבִּי
מִן
רוּחָא
דַּעֲלוֹהִי
וִיהַב
עַל
שִׁבעִין
גֻּברָא
סָבַיָא
וַהֲוָה
כַּד
שְׁרָת
עֲלֵיהוֹן
רוּחַ
נְבוּאָה
וּמִתנַבַּן
וְלָא
פָסְקִין
:
כנוח
-
ב':
במ'
יא
,
כה;
יהו'
ג
,
יג.
(ואחד:
וכנוח
-
נחמ'
ט
,
כח).
ולא
יספו
-
לא
נתנבאו
אלא
אותו
היום
לבדו;
כך
מפורש
בספרי
(ספ"ב
צה).
ואונקלוס
תרגם:
"ולא
פסקן"
,
שלא
פסקה
נבואה
מהם.
ויאצל
-
על
דעתי
מהבנין
'הכבד
הנוסף'.
ו"ו
ויתנבאו
-
כפ"ה
רפה
בלשון
ישמעאל.
והם
התנבאו
ולא
יספו
-
פעם
שנית;
וכן
"קול
גדול
ולא
יסף"
(דב'
ה
,
יט);
"ולא
יסף
עוד
לדעתה"
(בר'
לח
,
כו).
ואין
מדקדוק
הלשון
להיותו
מגזרת
"פן
תספו
בכל
חטאתם"
(במ'
טז
,
כו;
ראה
ת"א
לפסוקנו).
אמרו
חכמינו
ז"ל
(ראה
ספ"ב
צה)
שלקח
משה
מכל
שבט
ששה
,
והנם
שנים
ושבעים;
ובעבור
שאמר
לו
השם
"שבעים
איש"
(לעיל
,
טז)
,
הניח
שנים.
וזה
נכון.
ויאסוף
שבעים
איש
מזקני
ישראל
(בנוסחנו:
העם)
וגו'
-
ידמה
ממה
שראינו
מספורי
התורה
שלא
הטילה
קנאה
בין
השבטים
(ראה
פירושו
במ'
ז
,
י;
תועלת
ד
בקובץ
תועלות
לרלב"ג
,
במ'
ח
,
א
-
יב
,
טז)
,
שעלו
ששה
לכל
שבט
ועלה
החשבון
שבעים
ושנים
זקנים
,
כדי
שלא
תהיה
שם
קנאה
,
ולזה
חוייב
שיפילו
הגורל
מי
הם
השנים
שישארו
מזה
המנין.
ולזה
היו
הכתובים
שבעים
ושנים
,
ונשתיירו
מהם
שנים
,
והם
אלדד
ומידד;
כן
אמרו
בסיפרי
(ספ"ב
צה).
ולפי
הפשט
נראה
,
שאלדד
ומידד
היו
מהשבעים
זקנים
,
ונשארו
במחנה
על
צד
הענוה
,
שהיו
בורחים
מן
השררה
(ראה
שם).
ויתנבאו
ולא
יספו
-
רוצה
לומר
,
שלא
יספו
עוד
להתנבא
,
רק
הפעם
ההיא
(ראה
שם).
וכן
ידמה
שיהיה
אמרוֹ
אלדד
ומידד
מתנבאים
במחנה
-
שאז
היו
מתנבאים
,
לפי
שעה.