תנ"ך - ויאמר
לו
משה
המקנא
אתה
לי
ומי
יתן
כל־עם
ה'
נביאים
כי־יתן
ה'
את־רוחו
עליהם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֤אמֶר
לוֹ֙
מֹשֶׁ֔ה
הַֽמֲקַנֵּ֥א
אַתָּ֖ה
לִ֑י
וּמִ֨י
יִתֵּ֜ן
כָּל־עַ֤ם
יְהוָה֙
נְבִיאִ֔ים
כִּי־יִתֵּ֧ן
יְהוָ֛ה
אֶת־רוּח֖וֹ
עֲלֵיהֶֽם:
(במדבר פרק יא פסוק כט)
וַיֹּאמֶר
לוֹ
מֹשֶׁה
הַמֲקַנֵּא
אַתָּה
לִי
וּמִי
יִתֵּן
כָּל־עַם
יְהוָה
נְבִיאִים
כִּי־יִתֵּן
יְהוָה
אֶת־רוּחוֹ
עֲלֵיהֶם:
(במדבר פרק יא פסוק כט)
ויאמר
לו
משה
המקנא
אתה
לי
ומי
יתן
כל־עם
ה'
נביאים
כי־יתן
ה'
את־רוחו
עליהם:
(במדבר פרק יא פסוק כט)
ויאמר
לו
משה
המקנא
אתה
לי
ומי
יתן
כל־עם
יהוה
נביאים
כי־יתן
יהוה
את־רוחו
עליהם:
(במדבר פרק יא פסוק כט)
וַאֲמַר
לֵיהּ
מֹשֶׁה
הֲקִנאֲתִי
אַתּ
מְקַנֵי
רְעֵינָא
פוֹן
דִּיהוֹן
כָּל
עַמֵיהּ
דַּייָ
נְבִיִין
אֲרֵי
יִתֵּין
יְיָ
יָת
רוּחַ
נְבוּאֲתֵיהּ
עֲלֵיהוֹן
:
ומי
יתן
-
ב':
במ'
יא
,
כט;
שו'
ט
,
כט.
המקנא
-
ל';
ומי
יתן
-
ב'
את
העם
הזה.
המקנא
אתה
לי
-
"הקִנאתי
אתה
מקנא
לי"?
[כתרגומו
,
]
כמו
'בשבילי'.
כל
לשון
'קנאה'
-
אדם
הנותן
לב
על
דבר
או
לנקמה
או
לעזור;
'אינפרינמנט'
[בלעז]
,
אוחז
בעובי
המשא.
ונפתחה
ה"א
המקנא
-
והיה
ראוי
להיותו
בשוא
ופתח
-
בעבור
היות
תחת
המ"ם
שוא
נע
,
ושנים
שואים
נעים
לא
יתחברו.
ומי
יתן
-
מלת
שואל
חפץ
בדבר
,
כאומר:
מי
יתן
לי
זאת
השאלה
והחפץ!
אדני
משה
כלאם
-
הטעם
בזה
,
כי
משה
דבר
אל
העם
את
דברי
יי'
,
כי
הוא
יאצל
מן
הרוח
אשר
עליו
ויתן
על
המתיצבים
עמו
באהל
מועד
(ראה
לעיל
,
כה);
והנה
אלה
אשר
לא
יצאו
אל
האהל
(ראה
לעיל
,
כו)
ועושים
עצמם
מכלל
הנאצלים
-
כממרים
בדבריו.
ולכך
אמר
לו:
כלאם
,
כי
אולי
רוח
שקר
הוא
בפיהם
(ע"פ
מ"א
כב
,
כב);
או
רוח
רעה
מבעתם
(ע"פ
ש"א
טז
,
טו)
,
והנה
צריכים
לשׂוּמָם
בבית
כלא
כאיש
משוגע
ומתנבא
(ע"פ
יר'
כט
,
כו).
ומשה
בענוָתו
השיב:
מי
יתן
את
(בנוסחנו
ללא
'את')
כל
עם
יי'
נביאים
כי
יתן
יי'
את
רוחו
עליהם
-
כי
השם
נתן
עליהם
רוחו
מבלתי
אצילות
הרוח
שעלי
,
ומי
יתן
ויהיה
זה
בכל
העם.
אבל
מדברי
רבותינו
נראה
,
כי
היה
המנהג
בישראל
שלא
יתנבא
אדם
בעתידות
במקום
נביא
גדול
ממנו
,
אבל
הולכים
אחריו
כתלמידיו
,
והם
"בני
הנביאים"
(מ"א
כ
,
לה).
כך
אמרו
בסנהדרין
(יז
,
א):
בשלמא
למאן
דאמר
'משה
מת...
'
,
היינו
דקאמר
יהושע:
אדני
משה
כלאם;
אלא
למאן
דאמר
'על
עסקי
שְׂלָו'
,
אמאי
כלאם!?
-
דהוה
ליה
כמורה
הלכה
בפני
רבו;
וכן
למאן
דאמר:
על
גוג
ומגוג
נתנבאו;
וכך
הזכירו
עוד
בענין
דבורה
במסכת
מגלה
(יד
,
ב).
ומשה
אמר
,
כי
הוא
הרב
שמחל
על
כבודו
(ע"פ
קידושין
לב
,
א)
,
ומתאוה
ושמח
בכך.
[(תוספת
רמב"ן
עצמו:)
ובתרגום
ירושלמי
ראיתי
שאמר
בכלאם:
"מנע
מנהון
רוח
קודשא"
(ראה
ת"י);
עשאו
מלשון
"הנה
שפתי
לא
אכלא"
(תה'
מ
,
י);
"לא
תכלא
רחמיך
ממני"
(שם
,
יב).
וטעם
הענין
,
כי
חשב
יהושע:
מפני
שהם
בכתובים
(ראה
לעיל
,
כו)
הם
מתנבאים
,
כי
נאצל
רוח
משה
על
כל
הכתובים
,
שעל
כולם
נתכון.
ולכן
אמר
לו:
אינו
נכון
שיתנבאו
הם
במחנה
,
שלא
הקימו
דבר
יי':
"ולקחת
אותם
אל
אוהל
מועד
והתיצבו
שם
עמך"
(לעיל
,
טז)
,
והנה
נראה
לשומעים
שאין
נבואת
כולם
מאצילות
הרוח
אשר
עליך;
וראוי
לאדוני
להתכוין
ברוח
האלהים
להשיבו
אליך
,
לבל
יאצל
ממך
,
רק
על
העומדים
לפניך
בדבר
השם;
כי
בעבור
שנתכונת
מתחלה
על
כל
הכתובים
היה
מהודך
עליהם
,
ואם
תתכוין
עתה
להשיבהו
מהם
תנוח
על
העומדים
לפניך
בלבד
כדבר
יי'.
ומשה
אמר
שלא
יקנא
לו
,
כי
הוא
חפץ
שיתנבאו
בפניו
או
שלא
בפניו
,
כיון
שנתן
השם
רוחו
עליהם
ואצילותו
ממשה
או
בלתי
אצילות
ממנו].
אדני
משה
כלאם
-
אמר
זה
יהושע
,
לחשבו
שיהיה
זה
הענין
מהם
אפקרותא
כנגד
משה;
וענה
לו
שזה
ישר
בעיניו
שיהיו
אלו
נביאים
,
כדי
שישאו
עמו
במשא
העם
(ראה
לעיל
,
יז).
וידמה
שבהם
נעזר
משה
עזר
מעט
בזה
המופת
,
ולזה
אמר
"ויאסף
משה
אל
המחנה
הוא
וזקני
ישראל
ורוח
נסע
מאת
יי'"
וגו'
(להלן
,
ל
-
לא).
והנה
היה
תועלת
לישראל
בענין
נבואתם
,
שיכנעו
-
במה
שעתיד
לשמוע
לדבריהם
אשר
יצוום
-
להִמָשך
למה
שירצה
משה
מענין
הנהגתם
,
ובזה
האופן
היה
זה
השפע
הנבואיי
שהגיע
להם
אז
מישיר
אותם
אל
שישאו
את
משה
במשא
העם.