תנ"ך - והמן
כזרע־גד
הוא
ועינו
כעין
הבדלח:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהַמָּ֕ן
כִּזְרַע־גַּ֖ד
ה֑וּא
וְעֵינ֖וֹ
כְּעֵ֥ין
הַבְּדֹֽלַח:
(במדבר פרק יא פסוק ז)
וְהַמָּן
כִּזְרַע־גַּד
הוּא
וְעֵינוֹ
כְּעֵין
הַבְּדֹלַח:
(במדבר פרק יא פסוק ז)
והמן
כזרע־גד
הוא
ועינו
כעין
הבדלח:
(במדבר פרק יא פסוק ז)
והמן
כזרע־גד
הוא
ועינו
כעין
הבדלח:
(במדבר פרק יא פסוק ז)
וּמַנָא
כְּבַר
זְרַע
גִּדָּא
הוּא
וְחֶזוֵיהּ
כְּחֵיזוּ
בְדֻלחָא
:
גד
-
ב'
בפתח:
*שמ'
טז
,
לא;
במ'
יא
,
ז.
(ואחד:
לגד
-
יש'
סה
,
יא).
הבדלח
-
ב':
בר'
ב
,
יב;
במ'
יא
,
ז.
כזרע
-
ל';
גד
-
ב';
ועינו
-
ל';
הבדלח
-
ב'.
והמן
כזרע
גד
הוא
-
לא
מי
שאמר
זו
אמר
זו;
ישראל
אומרים:
"בלתי
אל
המן
עינינו"
(לעיל
,
ו)
,
והקדוש
ברוך
הוא
הכתיב
בתורה:
והמן
כזרע
גד
-
כלומר:
רְאוּ
,
באי
עולם
,
על
מה
מתלוננים
בני
,
והמן
כך
וכך
הוא
חשוב
(ראה
ספ"ב
פח)!
כזרע
גד
-
עגול
כגידא;
[זרע]
-
'קויידרי'
[בלעז].
בדולח
-
שם
אבן
טובה
,
'קרישטל'
(בלעז).
והמן
כזרע
גד
הוא
ומראהו
כמראה
הבדולח
-
כלומר:
נראה
קשה
ויבש
,
ולכך
היו
אומרים:
"ונפשנו
יבשה"
(ראה
לעיל
,
ו)
,
כאדם
שאוכל
חיטים
יבשים.
ואם
כן
,
למה
חרה
אפו
של
הקדוש
ברוך
הוא
,
כאמור
לפנינו?
ועתה
(להלן
,
ח)
מפרש
טעם
של
חרון
אף:
שהרי
כש"טחנו
ברחים
או
דכו
במדוכה"
אז
"והיה
טעמו
כטעם
לשד
השמן"
-
אז
מתחלף
טעמו
,
שהיה
מתחילה
מתוק
כצפיחית
בדבש
(ראה
שמ'
טז
,
לא);
כזתים
ואגוזים
קודם
טחינה;
אבל
לאחר
טחינה
או
כתישה
במכתשת
אז
"והיה
טעמו"
-
נעשה
עתה
טעמו
-
כליחלוח
של
שמן
ובשר
שמן
,
כמו
שמן
זתים
ואגוזים
לאחר
טחינה
,
שנתחלף
טעמו.
ולפיכך
"וישמע
יי'
ויחר
אפו"
(לעיל
,
א)
,
שכשרוצים
-
טוחנים
אותם
ונעשה
כשמן
,
ואין
מאכלם
יבש.
כאן
כתוב
"והיה
טעמו"
,
שמתחלף
טעמו
הראשון;
אבל
בפרשת
'בשלח'
כתוב
"וטעמו
כצפיחית
בדבש"
(שמ'
טז
,
לא)
,
שזה
הוא
טעמו
קודם
שיש
בהם
טעם
שמן.
והמן
כזרע
גד
-
ספר
הכתוב
חסרון
דעת
המתאוים
,
כי
המן
היה
כזרע
גד
,
והוא
קל
ללקוט
,
והיה
נראה
כי
הוא
לבן
(ראה
שמ'
טז
,
לא).
ועוד
,
כי
יוכלו
לאוכלו
כאשר
הוא
,
גם
לטחנו
ברחים
ולעשות
עוגות
,
או
לדכותו
ולבשלו
בפרור
(ראה
להלן
,
ח)
,
ויש
לו
טעם
נכבד
כמו
לשד
השמן
(ראה
שם).
ועוד
,
כי
היה
יורד
על
מקום
נקי
אַחַר
שירחץ
הטל
את
המקום.
כזרע
גד
-
סמוך
,
כמו
"נטע
שעשועיו"
(יש'
ה
,
ז).
גד
-
יש
אומרים
(רס"ג
תורה):
כוזברתא
,
ויש
אומרים:
חרדל
,
מגזרת
'גידין'.
ואנכי
לא
ידעתי
(ע"פ
בר'
כח
,
טז).
ואמר
,
להורות
על
פחיתותם
,
שכבר
נתן
להם
השם
יתעלה
מזון
ערב
מאד
במראהו
ובטעמו
,
ובתכלית
הנקיות
,
כי
היה
יורד
הטל
תחלה
,
ואחר
ירד
המן
עליו
(ראה
ספ"ב
פט).