תנ"ך - ויאמרו
הרק
אך־במשה
דבר
ה'
הלא
גם־בנו
דבר
וישמע
ה':
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּאמְר֗וּ
הֲרַ֤ק
אַךְ־בְּמֹשֶׁה֙
דִּבֶּ֣ר
יְהוָ֔ה
הֲלֹ֖א
גַּם־בָּ֣נוּ
דִבֵּ֑ר
וַיִּשְׁמַ֖ע
יְהוָֽה:
(במדבר פרק יב פסוק ב)
וַיֹּאמְרוּ
הֲרַק
אַךְ־בְּמֹשֶׁה
דִּבֶּר
יְהוָה
הֲלֹא
גַּם־בָּנוּ
דִבֵּר
וַיִּשְׁמַע
יְהוָה:
(במדבר פרק יב פסוק ב)
ויאמרו
הרק
אך־במשה
דבר
ה'
הלא
גם־בנו
דבר
וישמע
ה':
(במדבר פרק יב פסוק ב)
ויאמרו
הרק
אך־במשה
דבר
יהוה
הלא
גם־בנו
דבר
וישמע
יהוה:
(במדבר פרק יב פסוק ב)
וַאֲמַרוּ
הַלְחוֹד
בְּרַם
עִם
מֹשֶׁה
מַלֵיל
יְיָ
הֲלָא
אַף
עִמַנָא
מַלֵיל
וּשׁמִיעַ
קֳדָם
יְיָ
:
הרק
אך
-
עמו
לבדו
דבר
יי'
(ראה
ספ"ב
צט)?!
הלא
גם
בנו
דבר
-
ולא
פירשנו
מדרך
ארץ
(ראה
שם)!
ויאמרו
הרק
אך
במשה
-
כלומר:
עוד
זאת
אמרו
על
משה:
במה
יכול
להתפאר
עלינו
,
הלא
גם
בנו
דבר
לישראל!
בנו
-
על
ידינו.
ויאמרו
הרק
אך
במשה
-
הביאו
ראיה
כי
לא
עשה
זה
לקדושת
השם
,
כי
הם
נביאים
ואין
המשכב
אסור
להם.
הרק
אך
-
והאחד
יספיק;
רק
הוא
דרך
צחות
,
כמו
"המבלי
אין
קברים"
(שמ'
יד
,
יא).
וישמע
יי'
-
ואם
דברו
בסתר.
ותדבר
מרים
ואהרון
במשה
-
'משפילא'
בלעז.
לפי
שנשים
דברניות
,
והחזיקה
מרים
בדבר
יותר
מאהרן
,
ולכך
הקדימהּ
לאהרון
,
ולכך
לקתה
היא
לבסוף
על
דבר
אשה
כושית
אשר
לקח
-
לפי
הפשט
,
שהיו
אומרים:
וכי
לא
מצא
משה
אשה
מבנות
ישראל
שיקח
לו
לאשה
,
שהלך
לקחת
לו
מבנות
הכושים
שהם
ערלים?!
וכי
בשביל
שהקדוש
ברוך
הוא
מדבר
עמו
,
מתגאה
,
שאינו
רוצה
לישא
אשה
מבנות
ישראל
,
שבקש
אשה
במרחק?!
הלא
גם
בנו
דיבר
-
ונשאנו
מישראל
,
ולא
נתגאנו
בכך!
כי
אשה
כושית
לקח
-
לפי
שלא
מצינו
במקום
אחר
שמשה
לקח
אשה
כושית
,
הגיד
לך
הכתוב
,
כי
בודאי
אשה
כושית
לקח.
ועל
צפורה
לא
דברו
שלא
היתה
מישראל
,
כי
אז
אנוס
היה
,
מפני
שהיה
בורח
,
ולא
יכול
לבוא
במצרים
בתוך
בני
ישראל.
הרק
אך
-
דרך
הפסוק
לדבר
כך
,
לכפול
דבריו
,
כמו
"המבלי
אין
קברים"
(שמ'
יד
,
יא).
וישמע
יי'
-
ותבע
עלבונו.
ואמרו
מרים
ואהרן:
אם
בשביל
הנבואה
פירש
,
וכי
לו
לבדו
דבר
הקדוש
ברוך
הוא?
הלא
גם
בנו
דבר
-
ואין
אנו
פורשים
מפריה
ורביה!
(ראה
ספ"ב
צט
,
ק)
והנה
קראהּ
'כושית'
-
מצד
יפיה
,
ובכמו
זה
נקרא
שאול
"כוש
בן
ימיני"
(תה'
ז
,
א)
מצד
יפיו
(ראה
שם
צט).
וכן
המנהג
לתאר
הדבר
בהפכו
,
ולזה
נקרא
העוֵר
'סגי
נהור'
(ראה
ברכות
נח
,
א).