תנ"ך - והאיש
משה
ענו
עניו
מאד
מכל
האדם
אשר
על־פני
האדמה:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָאִ֥ישׁ
מֹשֶׁ֖ה
עָנָ֣ו
עָנָ֣יו
מְאֹ֑ד
מִכֹּל֙
הָאָדָ֔ם
אֲשֶׁ֖ר
עַל־פְּנֵ֥י
הָאֲדָמָֽה:
ס
(במדבר פרק יב פסוק ג)
וְהָאִישׁ
מֹשֶׁה
עָנָו
עָנָיו
מְאֹד
מִכֹּל
הָאָדָם
אֲשֶׁר
עַל־פְּנֵי
הָאֲדָמָה:
ס
(במדבר פרק יב פסוק ג)
והאיש
משה
ענו
עניו
מאד
מכל
האדם
אשר
על־פני
האדמה:
ס
(במדבר פרק יב פסוק ג)
והאיש
משה
ענו
עניו
מאד
מכל
האדם
אשר
על־פני
האדמה:
ס
(במדבר פרק יב פסוק ג)
וְגֻברָא
מֹשֶׁה
עִנוְתָן
לַחדָּא
מִכֹּל
אֱנָשָׁא
דְּעַל
אַפֵּי
אַרעָא
:
עניו
-
שפל
[רוח]
וסבלן
(ראה
תנח'
צו
יג).
ענו
מאד
-
במשקל
'שָלַו'
(ראה
איוב
ג
,
כו).
והטעם
,
שלא
בקש
גדולה
על
אחיו.
והאיש
משה
עניו
מאד
-
מגיד
לך
הכתוב
שמשה
לא
היה
בעל
גאוה
,
ולא
נתכוון
לשום
גאוה
,
אלא
הכי
היתה
סיבה
ומזל
,
שלקח
אשה
כושית.
כמו
שכתוב
גבי
שמשון
,
גבי
אביו
ואמו
שהיו
מוכיחין
אותו
על
שלא
היה
נושא
מבנות
ישראל
,
וכתיב
'והם
לא
ידעו
כי
מאת
יי'
היתה
סיבה'
(ראה
שו'
יד
,
ג
-
ד).
ואעפ"י
שלא
נודע
למה
היתה
סיבה
זאת
של
משה
,
אין
גלויין
לנו
כל
הסודות.
ובדברי
הימים
של
משה
מסופר
מן
הכושית
,
כי
היתה
מלכת
הכושים
,
והיה
משה
מלך
בכוש
ארבעים
שנה.
ואף
בזאת
היה
עניו
,
שלא
היה
תובע
עלבונו
,
ולפיכך
תבעו
הקדוש
ברוך
הוא.
וטעם
והאיש
משה
ענו
מאד
-
להגיד
כי
השם
קנא
לו
בעבור
ענוָתו
,
כי
הוא
לא
יענה
על
ריב
(ע"פ
שמ'
כג
,
ב)
לעולם
,
אף
אם
ידע.
ורבי
אברהם
מפרש
לאמר
,
כי
הוא
לא
היה
מבקש
גדולה
על
שום
אדם
ולא
יתגאה
במעלתו
כלל
,
אף
כי
על
אֶחיו
,
והם
חוטאים
בו
שנדברים
עליו
חנם.
אבל
בסיפרי
(ספ"ב
ק):
רבי
נתן
אומר:
אף
בפניו
של
משה
דברו
בו
,
שנאמר
"וישמע
יי'"
(לעיל
,
ב)
,
והאיש
משה
ענו
מאד
-
אלא
שכבש
משה
על
הדבר;
יזכיר
ענָותו
שסבל
ולא
עָנָם
,
והשם
קנא
לו.
והאיש
משה
עניו
מאד
וגו'
-
אמר
זה
להורות
,
שלא
היו
מתרעמים
על
משה
מענין
גאוה
והשתרר
מפני
דבור
השם
יתעלה
עמו
,
ולא
היה
ראוי
שיקנאו
בו
מזה
הצד.