תנ"ך - וירד
ה'
בעמוד
ענן
ויעמד
פתח
האהל
ויקרא
אהרן
ומרים
ויצאו
שניהם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֵּ֤רֶד
יְהוָה֙
בְּעַמּ֣וּד
עָנָ֔ן
וַֽיַּעֲמֹ֖ד
פֶּ֣תַח
הָאֹ֑הֶל
וַיִּקְרָא֙
אַהֲרֹ֣ן
וּמִרְיָ֔ם
וַיֵּצְא֖וּ
שְׁנֵיהֶֽם:
(במדבר פרק יב פסוק ה)
וַיֵּרֶד
יְהוָה
בְּעַמּוּד
עָנָן
וַיַּעֲמֹד
פֶּתַח
הָאֹהֶל
וַיִּקְרָא
אַהֲרֹן
וּמִרְיָם
וַיֵּצְאוּ
שְׁנֵיהֶם:
(במדבר פרק יב פסוק ה)
וירד
ה'
בעמוד
ענן
ויעמד
פתח
האהל
ויקרא
אהרן
ומרים
ויצאו
שניהם:
(במדבר פרק יב פסוק ה)
וירד
יהוה
בעמוד
ענן
ויעמד
פתח
האהל
ויקרא
אהרן
ומרים
ויצאו
שניהם:
(במדבר פרק יב פסוק ה)
וְאִתגְּלִי
יְיָ
בְּעַמוּדָא
דַעֲנָנָא
וְקָם
בִּתרַע
מַשׁכְּנָא
וּקרָא
אַהֲרֹן
וּמִריָם
וּנפַקוּ
תַּרוֵיהוֹן
:
ומרים
-
ג':
*במ'
יב
,
ה;
מי'
ו
,
ד;
דה"א
ה
,
כט.
ומרים
ג'
ויקרא
אהרן
ומרים
ואשלח
לפניך
ובני
עמרם
אהרן
ומשה.
בעמוד
ענן
-
יצא
יחידי
,
שלא
כמדת
בשר
ודם;
מלך
בשר
ודם
,
כשיוצא
למלחמה
-
יוצא
באוכלוסין
,
וכשיוצא
לשלום
-
יוצא
במועטין;
ומדת
הקדוש
ברוך
הוא:
יוצא
למלחמה
ביחידי
,
"יי'
איש
מלחמה"
(שמ'
טו
,
ג)
,
ויוצא
לשלום
באוכלוסין
,
שנאמר
"רכב
אלהים
רבותים
[אלפי
שנאן]"
(תה'
סח
,
יח;
ראה
ספ"ב
קב).
ויקרא
אהרן
ומרים
-
שיהו
נמשכין
ויוצאין
מן
החצר
לקראת
הדיבור
(ראה
שם).
ויצאו
שניהם
-
ומפני
מה
מְשכן
והפרישן
ממשה?
לפי
שאומרין
מקצת
שבחו
של
אדם
בפניו
,
וכולו
שלא
בפניו;
וכן
מצינו
בנח:
שלא
בפניו
נאמר
"איש
צדיק
תמים
[היה]"
(בר'
ו
,
ט)
,
ובפניו
נאמר
"כי
אותך
ראיתי
צדיק
לפני"
(בר'
ז
,
א;
ראה
ספ"ב
קב).
דבר
אחר
(ראה
שם):
שלא
ישמע
בנזיפתו
של
אהרן.
מ"ם
פתאום
נוסף
כמ"ם
"שלשום"
(בר'
לא
,
ה)
,
והוא
מגזרת
"פתי"
(מש'
ט
,
ד);
דבר
שלא
עלה
על
לב.
צאו
שלשתכם
-
כל
אחד
מאהלו
,
והנה
דרך
כלל;
ואחר
כן
פירש:
וירד
יי'
בעמוד
ענן
ויקרא
אהרן
ומרים
-
ומשה
שומע.
פתאום
-
שלא
יוכלו
לומר:
משה
קָבל
עלינו
לפני
המקום.
צאו
שלשתכם
אל
אהל
מועד
-
כאדם
שאומר:
בואו
לבין
דין
,
שלשתכם
,
לידע
עם
מי
הדין:
עם
משה
או
עמכם.
כי
שם
היו
יורדין
לדין
,
כדכתיב
"והיה
כל
מבקש
יי'
יצא
אל
אהל
מועד
אשר
מחוץ
למחנה"
(שמ'
לג
,
ז).
ויצאו
שלשתם
-
ונכנסו
באהל
מועד
לדין
,
ובא
הקדוש
ברוך
הוא
דיין
ועמד
פתח
האוהל.
ויקרא
אהרן
ומרים
-
לשמוע
מה
טענתם
,
על
מה
הוציאו
דיבה
על
משה.
אל
משה
ואל
אהרן
ואל
מרים
-
הנה
משה
לא
היה
עמהם
,
אבל
הנבואה
באה
לשלשתם
כאחד.
וטעם
פתאום
-
שלא
היו
בעת
ההיא
נותנים
לבם
ומתכונים
לנבואה
,
ולכבוד
משה
באה
להם
מבלי
הזמנה
לדָבָר;
כי
פתאם
,
על
דעת
המפרשים
(ראה
ראב"ע)
-
דבר
שלא
עלה
על
לב
,
מגזרת
"פתי"
(מש'
יד
,
טו).
ואמר
הכתוב
זה
בעבור
אהרן
ומרים
,
כי
משה
רבינו
ראוי
לנבואה
בכל
עת
,
ודעתו
נכונה
לדבקה
בשם
הנכבד
בכל
שעה
,
כמו
שפירשו
רבותינו
(שבת
פז
,
א)
בטעם
פרישתו
מן
האשה.
אבל
אנקלוס
אמר:
"בתכף"
,
והטעם
,
כי
כאשר
היו
נדברים
במשה
,
עוד
הדבר
בפיהם
ונאמר
להם:
צאו
שלשתכם
,
לא
אֵחר
להם
כלל.
ופתאם
-
ענין
מהירות
הוא
,
וכן:
"ואקב
נוהו
פתאם"
(איוב
ה
,
ג);
"אשר
פתאם
לפתע
יבא
שברה"
(יש'
ל
,
יג)
,
"בפתע
פתאם"
(במ'
ו
,
ט)
-
כפולי
הטעם
להפלגה
,
כמו
"כמעט
קט"
(יח'
טז
,
מז)
,
"הרבה
מאד"
(בר'
טו
,
א)
,
וכן
"במאד
מאד"
(בר'
יז
,
ב)
וכיוצא
בהם.
ו'פתאים'
הם
הנמהרים
ביותר
,
שאין
להם
עיון
בדבר
ולא
עצה
כלל
,
כי
עצת
הנמהרים
נפתלה
(ע"פ
איוב
ה
,
יג).
וכן
"פתע
ישבר"
(מש'
ו
,
טו);
"אם
בפתע
בלא
איבה"
(במ'
לה
,
כב)
-
"בתכף"
(ת"א);
והוא
כמו
'פתא'
מלשון
פתאום.
וטעם
צאו
שלשתכם
,
ויקרא:
אהרן
ומרים
-
כי
רצה
שיהיה
משה
שם
ויראה
בקנאת
השם
לכבודו
,
ויהיה
מצוי
להם
,
שלא
ימחול
השם
רק
על
ידו
כאשר
יתחננו
אליו
ויתרצה
להם.
ויקרא
אהרן
ומרים
-
שיאמר
שבחו
שלא
בפניו
(ע"פ
עירובין
יח
,
ב).
ויקרא
אהרן
ומרים
-
לכל
אחד
ואחד
קרא
,
בדרך
הנבואה;
או
היתה
הנבואה
על
דרך
מופת
בקול
מורגש.