תנ"ך - ועבדי
כלב
עקב
היתה
רוח
אחרת
עמו
וימלא
אחרי
והביאתיו
אל־הארץ
אשר־בא
שמה
וזרעו
יורשנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְעַבְדִּ֣י
כָלֵ֗ב
עֵ֣קֶב
הָיְתָ֞ה
ר֤וּחַ
אַחֶ֙רֶת֙
עִמּ֔וֹ
וַיְמַלֵּ֖א
אַחֲרָ֑י
וַהֲבִיאֹתִ֗יו
אֶל־הָאָ֙רֶץ֙
אֲשֶׁר־בָּ֣א
שָׁ֔מָּה
וְזַרְע֖וֹ
יוֹרִשֶֽׁנָּה:
(במדבר פרק יד פסוק כד)
וְעַבְדִּי
כָלֵב
עֵקֶב
הָיְתָה
רוּחַ
אַחֶרֶת
עִמּוֹ
וַיְמַלֵּא
אַחֲרָי
וַהֲבִיאֹתִיו
אֶל־הָאָרֶץ
אֲשֶׁר־בָּא
שָׁמָּה
וְזַרְעוֹ
יוֹרִשֶׁנָּה:
(במדבר פרק יד פסוק כד)
ועבדי
כלב
עקב
היתה
רוח
אחרת
עמו
וימלא
אחרי
והביאתיו
אל־הארץ
אשר־בא
שמה
וזרעו
יורשנה:
(במדבר פרק יד פסוק כד)
ועבדי
כלב
עקב
היתה
רוח
אחרת
עמו
וימלא
אחרי
והביאתיו
אל־הארץ
אשר־בא
שמה
וזרעו
יורשנה:
(במדבר פרק יד פסוק כד)
וְעַבדִּי
כָלֵב
חֲלָף
דַּהֲוָת
רוּחַ
אֻחרִי
עִמֵיהּ
וְאַשׁלֵים
בָּתַר
דַּחלְתִי
וְאַעֵילִינֵיהּ
לְאַרעָא
דְּעָל
לְתַמָן
וּבנוֹהִי
יֵירְתוּנַהּ
:
וימלא
-
ט':
בר'
כט
,
כח;
שמ'
לה
,
לא;
וי'
ט
,
יז;
במ'
יד
,
כד;
שו'
יז
,
ה
,
יב;
מ"ב
כג
,
יד;
כד
,
ד;
נח'
ב
,
יג.
והביאתיו
-
ד'
(מלא
וחסר
יו"ד
,
בלישנא):
בר'
מג
,
ט;
במ'
יד
,
כד;
ש"א
א
,
כב;
יש'
מח
,
טו.
וזרעו
-
ז':
בר'
מח
,
יט;
*במ'
יד
,
כד;
כד
,
ז;
יר'
כב
,
כח;
תה'
כה
,
יג;
לז
,
כה
,
כו.
יורשנה
-
ב':
במ'
יד
,
כד;
זכ'
ט
,
ד.
וימלא
-
ט';
והביאתיו
-
ד';
וזרעו
-
ז';
יורשנה
-
ב'.
רוח
אחרת
-
שתי
רוחות:
אחת
בפה
ואחת
בלב;
למרגלים
אמר:
אני
עמכם
בעצה
,
ובלבו
היה
לומר
האמת;
ועל
ידי
כן
היה
בו
כח
להשתיקם
,
כמו
שנאמר
"ויהס
כלב"
(במ'
יג
,
ל)
-
שהיו
סבורין
שיאמר
כמותם;
וזהו
שנאמר
בספר
יהושע
(יד
,
ז)
"ואשיב
אותו
דבר
כאשר
עם
לבבי"
(ראה
תנח'
שלח
י)
-
ולא
'כאשר
עם
פי'.
[וימלא
אחרי]
-
וימלא
את
לבו
אחרי
,
וזה
מקרא
קצר.
אשר
בא
שמה
-
חברון
תנתן
לו.
יורישנה
-
כתרגומו:
"יתרכינה"
,
יורישו
את
הענקים
ואת
העם
אשר
בה;
ואין
לתרגמו
"ירתינה"
אלא
במקום
'יירשנה'.
ועבדי
כלב
-
הזכירו
לבדו
בעבור
"ויהס"
(במ'
יג
,
ל).
והלוים
והכהנים
אינם
בכלל
השבועה
,
כי
לא
הלך
מהם
נשיא
מרגל.
ועוד:
"לכל
(בנוסחנו:
וכל)
פקודיכם
לכל
מספרכם"
(להלן
,
כט);
אע"פ
שלא
היו
הכהנים
,
גם
הלוים
רבים.
רוח
אחרת
-
כנגד
התרים.
וימלא
אחרי
-
רדף
אחר
דברי
ומלא
אותו
,
שהארץ
טובה
מאוד
,
ואין
דבה.
וימלא
אחרי
-
פיו
,
לומר
מה
שאני
רוצה;
כמו
"ויקרא
אחריך
מלא"
(ראה
יר'
יב
,
ו);
כמו
"ופי
אמלא
תוכחת"
(בנוסחנו:
תוכחות)
(איוב
כג
,
ד).
ויש
לפרש
וימלא
אחרי
-
שענה
משה
,
והוא
מילא
דבריו;
כמו
"ואני
אבא
(בנוסחנו:
אבוא)
אחריך
ומלאתי...
דבריך"
(מ"א
א
,
יד).
[(תוספת
רמב"ן
עצמו:)
ועבדי
כלב
-
לא
הזכיר
עתה
יהושע
,
כי
פירש
לכלב
שכרו
,
שיוריש
הארץ
אשר
בא
שמה;
ושכר
יהושע
איננו
ראוי
לפרשו
עתה
-
שיהיה
הוא
במקום
משה.
והקדים
השם
"כי
אם
כלב
בן
יפונה
ויהושע
בן
נון"
(להלן
,
ל)
-
בעבור
כי
הוא
הקדים
לחלוק
על
המרגלים:
"ויהס
כלב"
(במ'
יג
,
ל);
אבל
משה
אמר:
"ויהושע
בן
נון
וכלב
בן
יפונה
חיו
מן
האנשים
ההם"
(להלן
,
לח)
,
בעבור
גודל
מעלת
יהושע
בחכמה].
ואולם
עבדי
כלב
,
לפי
שנפרד
מעצתם
ומלא
אחרי
,
הנה
אביאנו
אל
הארץ
אשר
בא
שמה
-
והיא
חברון
(ראה
מכיל'
בשלח
עמלק
ב)
,
וזרעו
יורישנה.
וכן
היה
,
לפי
מה
שנזכר
בספר
יהושע
(יד
,
יג
-
יד).