תנ"ך - אך
בה'
אל־תמרדו
ואתם
אל־תיראו
את־עם
הארץ
כי
לחמנו
הם
סר
צלם
מעליהם
וה'
אתנו
אל־תיראם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַ֣ךְ
בַּֽיהוָה֘
אַל־תִּמְרֹדוּ֒
וְאַתֶּ֗ם
אַל־תִּֽירְאוּ֙
אֶת־עַ֣ם
הָאָ֔רֶץ
כִּ֥י
לַחְמֵ֖נוּ
הֵ֑ם
סָ֣ר
צִלָּ֧ם
מֵעֲלֵיהֶ֛ם
וַיהוָ֥ה
אִתָּ֖נוּ
אַל־תִּירָאֻֽם:
(במדבר פרק יד פסוק ט)
אַךְ
בַּיהוָה
אַל־תִּמְרֹדוּ
וְאַתֶּם
אַל־תִּירְאוּ
אֶת־עַם
הָאָרֶץ
כִּי
לַחְמֵנוּ
הֵם
סָר
צִלָּם
מֵעֲלֵיהֶם
וַיהוָה
אִתָּנוּ
אַל־תִּירָאֻם:
(במדבר פרק יד פסוק ט)
אך
בה'
אל־תמרדו
ואתם
אל־תיראו
את־עם
הארץ
כי
לחמנו
הם
סר
צלם
מעליהם
וה'
אתנו
אל־תיראם:
(במדבר פרק יד פסוק ט)
אך
ביהוה
אל־תמרדו
ואתם
אל־תיראו
את־עם
הארץ
כי
לחמנו
הם
סר
צלם
מעליהם
ויהוה
אתנו
אל־תיראם:
(במדבר פרק יד פסוק ט)
בְּרַם
בְּמֵימְרָא
דַייָ
לָא
תִמרְדוּן
וְאַתּוּן
לָא
תִדחֲלוּן
מִן
עַמָא
דְאַרעָא
אֲרֵי
בִידַנָא
מְסִירִין
אִנוּן
עֲדָא
תֻקפְהוֹן
מִנְהוֹן
וּמֵימְרָא
דַייָ
בְּסַעֲדַנָא
לָא
תִדחֲלוּן
מִנְהוֹן
:
ויי'
-
כ"ב
בתורה:
בר'
יג
,
יד;
יח
,
יז;
יט
,
כד;
כא
,
א;
כד
,
א
,
לה
,
נו;
שמ'
ט
,
כג;
י
,
יג;
יב
,
כט
,
לו;
יג
,
כא;
במ'
יד
,
ט;
ל
,
ו
,
ט
,
יג;
דב'
ד
,
כא;
יז
,
טז;
כו
,
יח;
לא
,
ב
,
ח;
לב
,
ל.
תיראם
-
ב'
,
חד
חסר
וחד
מלא
(ו"ו):
במ'
יד
,
ט;
דב'
ג
,
כב.
צלם
-
ל';
תיראם
-
ב'
חד
מל'
וחד
חס'.
אל
תמרודו
-
ושוב:
ואתם
אל
תיראו...
כי
לחמנו
הם
-
נאכלם
כלחם.
סר
צלם
-
מגינם
וחזקם;
כשרים
שבהם
מתו:
איוב
שהיה
מגין
עליהם.
[דבר
אחר
(ראה
שו"ט
קד
,
כד):
צלו
של
מקום
סר
מעליהם.]
סר
צילם
מעליהם
-
אין
להם
מחסה
לחסות
בו
,
כי
כבר
נמוגו
כל
יושבי
ארץ
מפנינו
משעה
שהוביש
ים
סוף
,
כמו
שאמרה
רחב
הזונה
(יהו'
ב
,
ט
-
יא)
,
וכדכתיב
"נמוגו
כל
יושבי
כנען"
(שמ'
טו
,
טו).
כי
לחמנו
הם
-
נאכלם
כלחם;
וכן
"אוכלי
עמי
אכלו
לחם"
(תה'
יד
,
ד).
סר
צלם
-
כי
הגבור
,
אם
אין
מגן
שיגן
עליו
ויהי
צל
לו
,
לבו
ירא.
ועל
שאמרו:
"לא
נוכל
לעלות
אל
העם
כי
חזק
הוא
ממנו"
(במ'
יג
,
לא):
אל
תיראו
את
עם
הארץ
כי
לחמנו
הם
-
ולנו
נִתְנו
למאכל;
כמו
"כי
אכלו
את
יעקב"
(יר'
י
,
כה).
סר
צילם
מעליהם
-
הקדוש
ברוך
הוא
,
שהוא
צל
ושומר
לכל
הבריות
,
סר
מעליהם
והפקירם
לנו
,
והוא
איתנו
לעזרתינו;
ולכך:
אל
תיראום!
וטעם
אך
ביי'
אל
תמרדו
-
כי
יִראתכם
לחֹזק
העם
היושב
בה
הוא
מרד
בשם
הנכבד;
כי
לא
בכחכם
יצאתם
ממצרים
,
כי
יד
יי'
עשתה
עמכם
להפליא
(ע"פ
יואל
ב
,
כו)
,
והוא
הבטיח
אתכם
שיורישם
מפניכם
,
אם
כן
האמינו
בו
ותצליחו
(ע"פ
דה"ב
כ
,
כ).
ואמרו
ואתם
אל
תיראו
כי
לחמנו
הם
-
כי
גם
בטבע
ובנוהג
שבעולם
יפלו
לפנינו
,
כי
נפל
פחדנו
עליהם
,
ויניחו
אותנו
לאכלם
כלחם.
סר
צלם
מעליהם
-
מגנם
וחזקם:
כּשרים
שבהם
מתו;
דבר
אחר:
צלו
של
מקום
סר
מעליהם;
לשון
רבנו
שלמה.
ורבי
אברהם
פירש
,
כי
צלם
-
מגן
וצִנה
אשר
הם
צל
על
הנלחמים;
יאמרו:
כי
נפל
פחדנו
עליהם
,
ולא
יקחו
מגן
וצנה
וכובע
להחלץ
ולהלחם
כנגדנו.
ויפה
פירש;
אבל
יתכן
שירמוז
הכתוב
למה
שנודע
,
כי
בליל
החותם
לא
יהיה
צל
לראש
האיש
אשר
ימות
בשנה
ההיא
,
ולכך
יאמר:
כבר
סר
צלם
מעליהם
-
כנגזר
עליהם
מיתה.
ויי'
אתנו
-
כי
הוא
השוכן
בקרבנו
ועושה
לנו
נסים
ונפלאות
לעיני
כל
רואה
,
על
כן
אל
תיראום.
או
ירמוז
לשרי
מעלה
,
שאין
אומה
נופלת
עד
שנופל
שר
שלה
תחלה
(ראה
שמ"ר
כא
,
ה)
,
כענין
שכתוב
"יפקד
יי'
על
צבא
המרום
במרום"
ואחר
כך
"על
מלכי
האדמה
על
האדמה"
(יש'
כד
,
כא)
,
וכמפורש
בספר
דניאל
(דנ'
י
,
כ);
יאמר:
כבר
סר
הכח
אשר
בצלו
יחיו
הגוים
,
ויי'
המשפיל
אותם
-
אתנו
,
על
כן
אל
תיראום.
וכך
אמרו
במדרש
שיר
השירים
(ראה
שה"ר
ב
,
לו):
"ונסו
הצללים"
(שה"ש
ב
,
יז)
-
אלו
שרי
אמות
והמלאכים
שלהם
,
כי
הם
הצל
על
האמות;
וכבר
הזכרתי
זה
במקומות
אחרים
(ראה
פירושו
לשמ'
כ
,
ג;
וי'
יח
,
כה;
במ'
יא
,
טז).
כי
לחמנו
הם
-
רוצה
לומר:
בידינו
הם
לאכלם
,
כמו
הלחם
אשר
הוא
בידינו.
סר
צלם
מעליהם
-
לפי
שאמרו
המרגלים
"ארץ
אוכלת
יושביה
היא"
(במ'
יג
,
לב)
,
להורות
על
שהארץ
היתה
בלתי
טובה
לעמוד
בה
בבריאות
,
ואמרו
זה
לפי
שראו
שמתו
רבים
שם
(ראה
תנח'
שלח
ז)
,
ושהיו
שם
חולים
רבים;
הנה
אמרו
יהושע
וכלב
,
שזה
הדבר
ורבוי
החליים
-
לא
היה
בהם
מפני
היות
אויר
הארץ
ההיא
בלתי
זך
,
אך
היה
זה
מפני
שבא
קץ
האומות
ההם
למות
,
כי
סר
מהם
המגן
והמחסה
שהיה
מגין
עליהם
קודם
זה;
ולרוע
מזל
האומות
ההם
היה
זה
,
לא
לרוע
הארץ!
ולזה
יתבאר
,
שזה
הענין
אינו
מה
שראוי
שיפיל
מורך
בלב
ישראל
מהלחם
עם
הגוים
ההם
,
אבל
הוא
מה
שראוי
שיחזק
לבם
,
בראותם
רוע
מזל
האומות
ההם
והיות
השם
יתעלה
עם
ישראל.