תנ"ך - זאת
התורה
אדם
כי־ימות
באהל
כל־הבא
אל־האהל
וכל־אשר
באהל
יטמא
שבעת
ימים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
זֹ֚את
הַתּוֹרָ֔ה
אָדָ֖ם
כִּֽי־יָמ֣וּת
בְּאֹ֑הֶל
כָּל־הַבָּ֤א
אֶל־הָאֹ֙הֶל֙
וְכָל־אֲשֶׁ֣ר
בָּאֹ֔הֶל
יִטְמָ֖א
שִׁבְעַ֥ת
יָמִֽים:
(במדבר פרק יט פסוק יד)
זֹאת
הַתּוֹרָה
אָדָם
כִּי־יָמוּת
בְּאֹהֶל
כָּל־הַבָּא
אֶל־הָאֹהֶל
וְכָל־אֲשֶׁר
בָּאֹהֶל
יִטְמָא
שִׁבְעַת
יָמִים:
(במדבר פרק יט פסוק יד)
זאת
התורה
אדם
כי־ימות
באהל
כל־הבא
אל־האהל
וכל־אשר
באהל
יטמא
שבעת
ימים:
(במדבר פרק יט פסוק יד)
זאת
התורה
אדם
כי־ימות
באהל
כל־הבא
אל־האהל
וכל־אשר
באהל
יטמא
שבעת
ימים:
(במדבר פרק יט פסוק יד)
דָּא
אוֹרָיתָא
אֱנָשׁ
אֲרֵי
יְמוּת
בְּמַשׁכְּנָא
כָּל
דְּעָלֵיל
לְמַשׁכְּנָא
וְכָל
דִּבמַשׁכְּנָא
יְהֵי
מְסָאַב
שִׁבעָה
יוֹמִין
:
באהל
-
ו'
בקמץ:
*בר'
יח
,
ט;
*במ'
יט
,
יד;
דב'
לא
,
טו;
שו'
ה
,
כד;
מ"א
ח
,
ד;
דה"ב
ה
,
ה.
באהל
ו'
קמ'
ויאמר
הנה
באהל
כל
הבא
אל
האהל
וכל
אשר
באהל
וירא
יי'
באהל
בעמוד
ענן
מנשים
באהל
תברך
ויעלו
את
הארון
וחביר'.
את
משכן
יי'
טמא
-
אם
נכנס
לעזרה
,
[אפילו]
בטבילה
בלא
הזאַת
שלישי
ושביעי.
במת
בנפש.
במת
-
באיזה
מת?
של
נפש
אדם;
להוציא
נפש
בהמה
,
שאין
טומאתה
צריכה
הזאה.
דבר
אחר:
בנפש
-
זו
רביעית
הדם.
כל
הבא
אל
האהל
-
בעוד
שהמת
בתוכו.
עוד
טמאתו
בו
-
ואע"פ
שטבל.
באהל
-
והבית
כאהל
,
רק
הזכיר
הכתוב
האהל
בעבור
היות
ישראל
באהלים;
וכן
"אשר
ישחט
שור
או
כשב
או
עז
במחנה"
(וי'
יז
,
ג).
וכל
אשר
באהל
-
מבגד.
זאת
התורה
-
שאמרנו
למעלה
(ראה
פס'
ב).
בא
באוהל
-
כנוגע
במת
עצמו
,
כי
הוא
לבא
המת
(אולי:
כי
הוא
הדין
לבא
לאוהל
המת).
ולכלי
חרס
פתוח
שהטומאה
קודמת
לפתחו
,
כדאשתכחן
גבי
שרצים
"וכלי
חרס
אשר
יפול
מהם
אל
תוכו"
(ראה
וי'
יא
,
יג)
-
אלמא
שאינו
מקבל
טומאה
אלא
מתוכו;
אבל
מתוכו
,
כיון
שבא
לאוירו
,
טמא
,
אע"פ
שלא
נגע.
ולפיכך
,
אם
יש
צמיד
פתיל
עליו
,
טהור
הוא
(ראה
להלן
,
טו).
אבל
כלי
שטף
-
בכל
עניין
טמא
,
בין
מגבו
בין
מתוכו
,
ובלבד
שיגע
בו.
ואהל
המת
,
כמאן
דמלא
טומאה
דמי.
על
פני
השדה
-
רבותינו
דרשו
(ראה
ספ"ב
קכז):
לרבות
גולל
ודופק;
ופשוטו:
על
פני
השדה
-
שאין
שם
אהל
,
מטמא
המת
בנגיעה;
לשון
רבנו
שלמה.
ואין
'גולל
ודופק'
על
דעת
חכמים
נדרש
מן
הכתוב
,
אבל
הוא
הלכה
,
ואין
הנזיר
מגלח
עליו
,
ואין
חייבין
עליו
על
טומאת
מקדש
וקדשיו;
אבל
על
פני
השדה
הוא
לרבותינו
כפשוטו
,
שיגע
בחלל
חרב
שנפל
על
פני
השדה
ואין
שם
דבר
מאהיל
עליו.
ומפני
יתורו
עשו
בו
מדרש
,
כך
אמרו
בנזירות
בפרק
'כהן
גדול'
(נזיר
נג
,
ב):
וכל
אשר
יגע
על
פני
השדה
-
זה
המאהיל
על
המת;
כי
המאהיל
עליו
הוא
נוגע
על
פני
השדה;
ויהיה
להם
בחלל
חרב
-
חסר
ו"ו:
'ובחלל
חרב'.
ומפני
שאמר
פני
השדה
,
ולא
אמר
'השדה'
,
דרש
בו
רבי
ישמעאל
עוד
(חולין
עב
,
א):
להוציא
עובָּר
במעי
אשה
,
שהיא
טומאה
בלועה
ואינה
על
פני
המקום.
ואמר
בחלל
חרב
-
כי
דִבר
הכתוב
בהווה
,
והוא
הדין
לחלל
אבן
או
אגרוף.
והזכיר
חלל
ומת
-
כנגד
הבהמות
,
שהשחוטות
טהורות
והנבלה
מטמאה.
ורבותינו
עשו
בו
מדרש
מפני
יתורו
,
לומר
שהחרב
כחלל
,
שלא
בא
הכתוב
אלא
להשוות
החלל
והחרב
,
לומר
שהוא
נעשה
אבי
אבות
לטומאה
כמת
עצמו
,
ומטמא
אדם
וכלים
טומאת
שבעה.
והנראה
מן
הסוגיות
במשנה
ובגמרא
,
שהוא
מטמא
במגע
ובמשא
כמת
,
אבל
אינו
כמוהו
לטמא
באהל;
שמא
מצאו
בו
מיעוט
מן
הכתוב
באהל:
אדם
כי
ימות
באהל
,
שאינו
,
רק
על
האדם
עצמו;
ואם
היה
החרב
שנטמא
במת
מְטמא
באהל
,
היו
הכהנים
אסורין
בכל
הבתים
,
שבכולן
חרב
טמא
ויהיה
מטמא
אותם
באהל.
וכן
נראה
עוד
בגמרא
,
שאין
החרב
הנוגע
במת
מטמא
אדם
להצריכו
הזאה
שלישי
ושביעי
,
אע"פ
שהאדם
הזה
הנוגע
בו
אב
לטומאה;
והיה
זה
מפני
שבכתוב
השני
,
שאמר
"והזה
על
האהל"
(להלן
,
יח)
,
כתוב
"ועל
הנוגע
בעצם
או
בחלל"
,
ולא
אמר
'או
בחלל
חרב';
ואם
כן
,
הרי
החרב
כחלל
לְטמא
במגע
טומאת
שבעה
,
אבל
לא
לטמא
באהל
ולא
להצריכו
הזאה
,
ואין
הנזיר
מגלח
עליו
ואין
הכהן
מוזהר
ממגעו
כלל.
זהו
הקרוב
והנראה
מדברי
רבותינו.
ואנחנו
בעונותינו
טמאי
הגלות
ולא
ידענו
בטהרת
הקדש
,
עד
יערה
עלינו
רוח
ממרום
(ע"פ
יש'
לב
,
טו)
,
ויזרוק
השם
עלינו
מים
טהורים
ונטהר
(ע"פ
יח'
לו
,
כה);
אמן
וכן
יהי
רצון
במהרה
בימינו.
וטעם
אדם
כי
ימות
באהל
-
אדם
כי
ימות
והוא
עתה
באהל;
או
שדבר
הכתוב
בהווה
,
והוא
הדין
אם
ימות
בחוץ
והכניסוהו
לאהל.
כל
הבא
אל
האהל
וכל
אשר
באהל
-
הכלים
אשר
שבתוכו
והאהל
עצמו
בכלל
הזה
,
כמו
שאמר
"והזה
על
האהל
ועל
כל
הכלים
ועל
הנפשות
אשר
היו
שם"
(להלן
,
יח).
והזכיר
הכתוב
האהל
-
להגיד
שהוא
עצמו
טמא
שבעה
וצריך
הזיה;
ועוד
,
מפני
ישראל
שהיו
יושבי
אוהלים
במדבר
,
ודבר
הכתוב
בהווה
,
כי
המצוה
מיד
ולדורות;
אבל
הוא
הדין
לבית
ולכל
המאהילים
,
שמביאין
את
הטומאה
על
כל
הכלים
ועל
הנפשות
ששם
,
אלא
שאין
הבית
המחובר
מקבל
טומאה
לעצמו
כלל.
והנה
הזכיר
הכתוב
בַּמֵת
טומאת
מגע
ואהל
,
ולא
הזכיר
בו
משא;
אבל
רבותינו
דורשין
אותו
בקל
וחומר
מן
הנבלה
(ראה
וי'
יא
,
כה)
,
ומרבים
אותו
לטומאת
שבעה
כמגע.
וכן
הוא
כפי
פשט
הכתוב:
הזכיר
כי
באדם
המת
והשחוט
טומאת
שבעה
והזיה
במגע
,
וכבר
הוא
ידוע
,
כי
'מגע'
התורה
-
הנגיעה
ממש
והנגיעה
על
ידי
דבר
אחר
שישא
אותו.
זאת
התורה
אדם
כי
ימות
באהל
-
למדנו
מזה
שהמת
מטמא
באהל
(ראה
ספ"ב
קכו).
כל
הבא
אל
האהל
וכל
אשר
באהל
יטמא
שבעת
ימים
-
לפי
שלא
גזר
בזה
המקום
טומאה
על
האהל
אבל
על
מה
שבתוכו
,
ואמר
במה
שאחר
זה
"והזה
על
האהל"
(להלן
,
יח)
,
למדנו
שמִן
האהלים
שאינו
מִטמא
ומִן
האהלים
שמִטמא
,
וכלם
משתתפים
בהבאת
הטומאה
לכל
מה
שתחתיהם
(ראה
משנה
כלים
כז
,
א).
והנה
האהל
שאינו
מִטמא
הוא
מציל
מה
שעליו
,
והאהל
המִטמא
אינו
חוצץ
,
כי
הטומאה
תעברהו
,
ולזה
יטמא
כל
מה
שעל
הטומאה
לפי
שהוא
מאהיל
עליה
,
עד
שיגיע
הענין
לאהל
בלתי
מקבל
טומאה
(ראה
משנה
אהלות
ח
,
א
,
ג).
והנה
האהל
המקבל
טומאה
הוא
נעשה
מארוג
או
עור
,
כמו
הענין
באהל
המשכן
,
והוא
יִטמא
משום
'אהל'
(ראה
שבת
כז
,
ב
-
כח
,
א).
והאהל
שאינו
מתטמא
משום
'אהל'
הוא
כמו
הבית
ומה
שידמה
לו
(ראה
מש"ת
טומאת
מת
ה
,
יב).
וראוי
שתדע
,
שלא
יקָרא
'אהל'
לפי
הוראת
הגדר
אם
לא
יהיה
בו
חלל
טפח
על
טפח
ברום
טפח
,
ולזה
לא
יהיה
חוצץ
בפני
הטומאה
אם
לא
היה
בזה
התואר
(ראה
משנה
אהלות
ג
,
ז).
וראוי
שתדע
,
כי
מה
שנתבאר
בזה
המקום
באהל
הטהור
,
שהוא
חוצץ
בפני
הטומאה
שלא
תצא
ותעבור
חוצה
לו
,
יחוייב
גם
כן
שלא
תכנס
בו
הטומאה
אם
היתה
חוצה
לו
,
רוצה
לומר:
למעלה
או
למטה
(ראה
מש"ת
טומאת
מת
יב
,
א).
וראוי
שתדע
,
שמגדר
ה'אהל'
שיהיה
מתקיים
וקיים
במקום
אחד
,
ולזה
אם
היה
מתנועע
כמו
הספינה
,
או
שלא
היה
לו
קיום
כמו
עלי
הירק
ומה
שידמה
להם
,
לא
יכנס
בגדר
ה'אהל'
להביא
הטומאה
למה
שתחתיו
או
לָחוֹץ
בפני
הטומאה
(ראה
שם
יג
,
ה).
כל
הבא
אל
האהל
-
ראוי
שתדע
,
שכיון
שבא
שם
מקצת
האדם
או
הכלי
,
נטמא
כלו;
כמו
הענין
בנגיעה
,
שאינו
מִתְנאָהּ
שיגע
הטומאה
בכֻלו
,
אבל
כיון
שנגע
אותה
בחלק
ממנו
נטמא
כלו
,
וזה
בלתי
צריך
אל
ביאור
(ראה
ספ"ב
קכו).
ולפי
שאמר
כל
הבא
אל
האהל
ולא
אמר
'הנוגע
באהל'
כמו
שאמר
בקבר
(ראה
להלן
,
טז)
,
למדנו
,
שאהל
פתוח
אינו
מטמא
אלא
דרך
פתחו
,
ואם
לא
היה
פתוח
,
היה
מטמא
מכל
צדדיו
בדמיון
הקבר
(ראה
ספ"ב
קכו).
וכל
אשר
באהל
-
למדנו
מזה
,
כי
כל
מה
שתחת
האהל
מִטמא
במת
,
עד
התהום
(ראה
שם)
,
אלא
אם
היה
שם
אהל
אחר
יציל
על
מה
שתחתיו
(ראה
משנה
אהלות
טו
,
ה)
,
כמו
הענין
במה
שיזכור
בכאן
ב"צמיד
פתיל"
(להלן
,
טו)
,
לפי
מה
שנבאר
אחר
זה
(שם).
ולפי
שהתורה
תדבר
דבריה
בעצמוּת
ומדרך
מה
הוא
,
למדנו
שבצד
אחד
לא
יטַמא
המת
מה
שסביביו
אלא
על
ידי
אהל
,
או
קבר
שהוא
בדמיון
אהל
(ראה
ספ"ב
קכו)
,
כמו
שנבאר
אחר
זה
(להלן
,
טז).
וראוי
שתדע
,
שאע"פ
שאמר
כל
אשר
באהל
יטמא
,
הנה
לא
יהיה
הרצון
בזה
שיִטמא
בזאת
הטומאה
כי
אם
מה
שדרכו
לקבל
זאת
הטומאה
,
והם
אדם
וכלים;
כי
אוכָלים
ומשקין
לא
יִטמאו
טומאת
שבעה.
ולזה
אמר
אחר
זה
"והזה
על
האהל
ועל
כל
הכלים
ועל
הנפשות
אשר
היו
שם"
(להלן
,
יח)
-
ללמד
שלא
תתפשט
זאת
הטומאה
בזולת
אדם
וכלים
(ראה
ספ"ב
קכו).