מדמה
-
ה'
בתורה:
*וי'
ד
,
ל;
ו
,
כ
,
כג;
במ'
יט
,
ד
(פעמיים).
נכח
פני
-
ב':
במ'
יט
,
ד;
איכה
ב
,
יט.
ולקח
אלעזר
הכהן
מדמה
באצבעו
-
למדנו
מזה
שצריך
שיהיה
בְּכִהונו;
רוצה
לומר
,
שילבש
בגדי
כהונה
,
והם
בגדי
לבן
,
כי
הוא
היה
כהן
הדיוט
(ראה
ספ"ב
קכג).
ואולי
מפני
זה
דקדק
בזה
המקום
שתהיה
נעשית
על
יד
אלעזר
,
להעיר
,
שאפילו
כהן
גדול
אם
יעשה
אותה
,
יעשנה
בבגדי
לבן
,
לא
בבגדי
זהב
(ראה
תוס'
פרה
ד
,
ו).
וזה
יתבאר
עוד
משלשה
צדדין:
האחד
,
שלא
מצאנו
שישמש
כהן
גדול
בבגדי
לבן
,
רק
כשהיה
משמש
לפני
לפנים
ביום
הכפורים
(ראה
פירושו
וי'
טז
,
ג
-
ד);
והיה
זה
כן
כדי
שיכוין
לבו
יותר
בעבודתו
,
כי
מה
שהיה
כתוב
על
החשן
ועל
האפוד
היה
מביא
אותו
להרהר
בו
תמיד
,
וגם
קול
הפעמונים
אשר
על
שולי
המעיל
,
כי
זה
כלו
היה
כלי
לכוין
בעניני
ישראל
תמיד
,
כדי
שימצא
עצמו
מוכן
להשיב
כראוי
כשישאלוהו
באורים
ותומים.
ולפי
שבענין
הפרה
צריך
שתהיה
כונתו
בה
,
לא
בדברים
אחרים
,
הוא
ראוי
שאם
יעשה
אותה
כהן
גדול
,
שיעשה
אותה
בבגדי
לבן.
והצד
השני
הוא
,
שכבר
הראת
התורה
כונתה
להסיר
היופי
מענין
הפרה
,
ולזה
היו
כל
מעשיה
בחוץ
,
והיתה
נשרפת
עורה
ובשרה
ואת
דמה
על
פרשה
(ראה
להלן
,
ה).
ובהיות
הענין
כן
,
הוא
מבואר
שאין
ראוי
שיעשנה
כהן
גדול
בבגדי
זהב
,
כדי
שלא
ינהג
בכבוד
וביופי
במה
שכוְנה
בו
התורה
להסיר
הכבוד
והיופי.
והצד
השלישי
הוא
,
כי
כמו
שעבודת
יום
הכפורים
,
שהיתה
הכונה
בה
הטהרה
והכפרה
,
היתה
בבגדי
לבן
,
כן
ראוי
בענין
הפרה
,
שהיא
מכוונת
לטהרת
טומאה
חמורה
,
שתהיה
בבגדי
לבן.
מדמה
באצבעו
-
ראוי
שנבין
מזה
,
שצריך
שיקח
מדם
הפרה
בעצמה
באצבעו
הימנית;
שאם
קבל
אותו
בכלי
ואחר
טבל
שם
אצבעו
,
אינו
מדמה
אבל
יחובר
לו
שם
אחר
,
רוצה
לומר
,
שהוא
מדם
הכלי.
אלא
שאם
התנינו
שיקח
מדמה
באצבעו
שבע
פעמים
מעצם
הפרה
בעצמה
,
הנה
אפשר
שיצא
כל
דם
הפרה
קודם
שישלים
הזאותיו!
ולזה
נלמד
זה
מענין
לוג
שמן
של
מצורע
,
שהטהרה
ההיא
מתיחסת
לזאת
הטהרה
,
ונתבאר
שם
(וי'
יד
,
טו
-
טז)
שהוא
היה
לוקח
השמן
על
כפו
השמאלית
,
ובה
היה
טובל
אצבעו
הימנית
ומַזה
שבע
פעמים.
וכן
ראוי
שנאמין
שהיה
הענין
בזה
המקום
,
שהכהן
היה
מקבל
מדם
הפרה
בכפו
השמאלית
,
וטובל
בה
אצבעו
הימנית
ומַזה
(ראה
ספ"ב
קכג).
והזה
אל
נכח
פני
אהל
מועד
-
ראוי
שנבין
מִזה
,
שצריך
שיכון
להזות
אל
נכח
פני
אהל
מועד
,
ושיִראה
פני
אהל
מועד
,
כדי
שיתבאר
לו
שהוא
מַזה
נוכח
פני
אהל
מועד
(ראה
שם).
מדמה
שבע
פעמים
-
למדנו
מִזה
שצריך
שיקח
באצבעו
מדמה
שבע
פעמים
,
בכל
הזאה
-
טבילה
(ראה
שם);
ולזה
צריך
לו
שיקנח
אצבעו
בעור
הפרה
אחר
כל
הזאה
והזאה
,
כדי
שלא
יזה
כי
אם
ממה
שלוקח
עתה
מהדם
באצבעו
(ראה
מש"ת
פרה
אדומה
ג
,
ב).
ולפי
שצריך
לשרוף
כל
דמה
לבד
המוּזֶה
ממנו
,
שנאמר
"ואת
דמה
על
פרשה
ישרוף"
(להלן
,
ה)
,
למדנו
מזה
שצריך
לקנח
אצבעו
בפרה
בעצמה
כדי
שישרוף
דם
הקנוח
עמה
,
ואחר
זה
יקנח
גם
כן
כפו
השמאלית
בפרה
בעצמה
לזאת
הסבה
בעינה
(ראה
מש"ת
שם;
ספ"ב
קכד).