תנ"ך - ושרף
את־הפרה
לעיניו
את־ערה
ואת־בשרה
ואת־דמה
על־פרשה
ישרף:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְשָׂרַ֥ף
אֶת־הַפָּרָ֖ה
לְעֵינָ֑יו
אֶת־עֹרָ֤הּ
וְאֶת־בְּשָׂרָהּ֙
וְאֶת־דָּמָ֔הּ
עַל־פִּרְשָׁ֖הּ
יִשְׂרֹֽף:
(במדבר פרק יט פסוק ה)
וְשָׂרַף
אֶת־הַפָּרָה
לְעֵינָיו
אֶת־עֹרָהּ
וְאֶת־בְּשָׂרָהּ
וְאֶת־דָּמָהּ
עַל־פִּרְשָׁהּ
יִשְׂרֹף:
(במדבר פרק יט פסוק ה)
ושרף
את־הפרה
לעיניו
את־ערה
ואת־בשרה
ואת־דמה
על־פרשה
ישרף:
(במדבר פרק יט פסוק ה)
ושרף
את־הפרה
לעיניו
את־ערה
ואת־בשרה
ואת־דמה
על־פרשה
ישרף:
(במדבר פרק יט פסוק ה)
וְיוֹקֵיד
יָת
תּוֹרְתָא
לְעֵינוֹהִי
יָת
מַשׁכַּהּ
וְיָת
בִּסרַהּ
וְיָת
דְּמַהּ
עַל
אֻכלַהּ
יוֹקֵיד
:
את
-
י"ח
פסוקים
'את
את
ואת
ואת':
בר'
א
,
טז;
שמ'
לה
,
יז;
לט
,
לז;
מ
,
ט;
וי'
ח
,
ל;
יד
,
מה;
במ'
יט
,
ה;
לג
,
נב;
דב'
יד
,
ז;
כו
,
ז;
יהו'
טו
,
יד;
שו'
א
,
כה;
ש"ב
ד
,
יב;
כא
,
ח;
מ"א
ז
,
נא;
יר'
לב
,
יד;
נא
,
כח;
נחמ'
ט
,
כד.
לעיניו
-
ה':
במ'
יט
,
ה;
ש"ב
יג
,
ח;
מ"ב
כה
,
ז;
יר'
לט
,
ו;
נב
,
י.
ושרף
את
הפרה
-
השורף;
והעד:
לעיניו.
ושרף
אותה
-
השורף.
לעיניו
-
של
אלעזר.
ושרף
את
הפרה
לעיניו
-
אחר
שהצית
הכהן
את
האוּר
בעצי
המערכה
,
דקדקה
התורה
שיהיו
עיניו
בשריפת
הפרה
כדי
שלא
יתעסק
במלאכה
אחרת;
כי
המלאכה
פוסלת
בה
,
כמו
שבארנו
(לעיל
,
ג;
ראה
ספ"ב
קכד).
והוא
מבואר
מזה
הלשון
,
שראוי
שישרוף
הפרה
,
לא
אותה
וחברתה
,
כדי
שלא
יתעסק
במלאכה
אחרת
(ראה
משנה
פרה
ד
,
ב).
וראוי
שישרפה
כלה
במקום
אחד
,
לא
בשתי
מערכות
(ראה
שם);
וזה
לשתי
סבות:
האחת
,
שאינו
שורף
את
הפרה
באש
שהצית
שם
,
אבל
קצתה
לבד;
והשנית
,
שאי
אפשר
שיהיו
עיניו
יחד
בשתי
המערכות.
והנה
לא
דקדקה
התורה
בעצים
אשר
תשרף
הפרה
בהם
,
אפילו
בקש
וגבבה
או
בעצים
שירצה
(ראה
ספ"ז
יט
,
ה).
את
עורה
ואת
בשרה
ואת
דמה
על
פרשה
ישרף
-
לפי
שדקדקה
התורה
בשערה
שיהיה
אדום
והוא
מחובר
לעורה
,
למדנו
שכונת
התורה
שישרף
יחד
עם
עורה
(ראה
תוס'
פרה
ג
,
ז);
והנה
בבשרה
נכלל
החלב
והקרב.
ולפי
שכבר
אמר
תחלה
ושרף
את
הפרה
,
ובשם
הפרה
נכלל
כל
הנלוה
לה
,
כמו
הקרנים
והטלפים
-
למדנו
שראוי
שישרף
הכל
יחד;
אלא
שאם
פקע
מעורה
או
מהשער
הנלוה
לו
כזית
,
או
מבשרה
או
מדמה
,
חייב
להחזיר
,
כי
התורה
דקדקה
שישרפו
אלו
בכללם;
ואולם
אם
פקע
מהקרנים
והטלפים
,
אינו
חייב
להחזיר
,
כי
לא
זכרה
אותם
התורה
בפרטים
שזכרה
(ראה
שם;
ספ"ב
קכד).
והנה
אמרוֹ
על
פרשה
ישרוף
-
רוצה
לומר:
אצל
פרשה
,
כדי
שישרף
פרשה
עמה
יחד.
והנה
נכלל
בזה
גם
הפרש
שפירש
ממנה
על
מערכתה
,
כמו
הענין
בדמה
,
שכולל
גם
הדם
שפירש
ממנה
על
מערכתה
בעת
שחיטתה.
והנה
הפרש
הזה
הוא
במקום
המערכה
בהכרח
,
ולזה
יחוייב
שתהיה
שריפת
עורה
ובשרה
ודמה
במקום
מערכתה
(ראה
ספ"ב
קכד);
ואם
פקע
מהם
חוץ
למערכתה
,
צריך
לשרפו
במקומו
(ראה
תוס'
פרה
ג
,
ז).