תנ"ך - ויקם
בלעם
בבקר
ויחבש
את־אתנו
וילך
עם־שרי
מואב:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיָּ֤קָם
בִּלְעָם֙
בַּבֹּ֔קֶר
וַֽיַּחֲבֹ֖שׁ
אֶת־אֲתֹנ֑וֹ
וַיֵּ֖לֶךְ
עִם־שָׂרֵ֥י
מוֹאָֽב:
(במדבר פרק כב פסוק כא)
וַיָּקָם
בִּלְעָם
בַּבֹּקֶר
וַיַּחֲבֹשׁ
אֶת־אֲתֹנוֹ
וַיֵּלֶךְ
עִם־שָׂרֵי
מוֹאָב:
(במדבר פרק כב פסוק כא)
ויקם
בלעם
בבקר
ויחבש
את־אתנו
וילך
עם־שרי
מואב:
(במדבר פרק כב פסוק כא)
ויקם
בלעם
בבקר
ויחבש
את־אתנו
וילך
עם־שרי
מואב:
(במדבר פרק כב פסוק כא)
וְקָם
בִּלעָם
בְּצַפרָא
וְזָרֵיז
יָת
אֲתָנֵיהּ
וַאֲזַל
עִם
רַברְבֵי
מוֹאָב
:
[ויחבש
את
אתונו
-
מכאן
שהשנאה
מקלקלת
את
השורה
(ראה
ב"ר
נה
,
ח)
,
שחבש
הוא
בעצמו;
אמר
הקדוש
ברוך
הוא:
רשע
,
כבר
קדמך
אברהם
אביהם
,
שנאמר
"וישכם
אברהם
בבקר
ויחבוש
את
חמורו"
(בר'
כב
,
ג;
ראה
תנח'
בלק
ח)
.
עם
שרי
מואב
-
לבו
כלבם
שוה
(ראה
שם).]
אם
לקרוא
לך
באו
האנשים
-
אם
הקריאה
שלך
,
וסבור
אתה
ליטול
עליה
שכר
,
קום
לך
אתם;
ואך
על
כרחך
הדבר
אשר
אדבר
אליך
אותו
תעשה.
ואע"פ
כן:
וילך
בלעם
-
אמר:
שמא
אפתנו
ויתרצה.
לשון
רבנו
שלמה.
ויחר
אף
אלהים
כי
הולך
הוא
-
ראה
שאין
הדבר
טוב
בעיני
המקום
,
ונתאוה
לילך;
גם
זה
לשון
הרב.
ורבי
אברהם
כתב:
אמר
הגאון:
אם
יטעון
טוען
ויאמר:
אחר
שאמר
לו
"לא
תלך
עמהם"
(לעיל
,
יב)
,
איך
אמר:
קום
לך
אתם?!
יש
להשיב
,
כי
השם
לא
רצה
שילך
עם
הראשונים
,
עד
שיבאו
שרים
נכבדים
מהם.
ולפי
דעתי
אין
צֹרך
,
כי
טעמו
כמו
"שלח
לך
אנשים"
(במ'
יג
,
ב);
כי
השם
אמר
לישראל:
"עלה
רש"
(דב'
א
,
כא)
,
והם
לא
האמינו
,
רק
אמרו:
"נשלחה
אנשים"
(דב'
א
,
כב)
,
אז
שאל
משה
את
השם.
וכן
זה
,
כי
מה
צֹרך
היה
לו
לומר
"ואדעה
מה
יוסף
יי'
דבר
עמי"
(לעיל
,
יט)?
רק
חשב
בלבו
מחשבה
רעה
,
והשם
אמר
לו:
לך
אתם
,
רק
השמר
שלא
תדבר
,
רק
מה
שאומר
לך.
והעד
על
פרושי:
"ויחר
אף
אלהים
כי
הולך
הוא"
(להלן
,
כב);
אלו
דבריו.
וכל
זה
איננו
שוה
לי
(ע"פ
אס'
ה
,
יג);
כי
מה
שאמר
הגאון
איננו
כן
,
כי
השם
אמר
לו:
"לא
תלך
עמהם
לא
תאֹר
את
העם
כי
ברוך
הוא"
(לעיל
,
יב)
-
בעבור
שלא
יקלל
את
העם
ימנענו
,
ואיך
יהיה
מותר
לו
ללכת
עם
שרים
אחרים?!
ולא
מנעו
מלכת
בעבור
חסרון
מעלת
השרים.
ומה
שאמר
רבי
אברהם
גם
הוא
אינו
נכון
,
שיִנחם
האלהים
וישיב
את
דברו
אחור
בעבור
עקשות
השואל;
וענין
"שלח
לך
אנשים"
לא
כן
היה
,
וכבר
פירשתי
טעמו;
ולא
יעניש
האלהים
בדבר
אשר
יתן
רשות
בו
,
וחלילה!
ובמדרש
אמרו
(ראה
תנח'
בלק
ח):
מכאן
אתה
למד
,
שבדרך
שאדם
רוצה
לילך
בה
מוליכין
אותו
וכו'.
והנכון
בעיני
בענין
הזה
,
כי
מתחלה
מנעוֹ
השם
שלא
יקלל
את
העם
"כי
ברוך
הוא"
(לעיל
,
יב);
ולמה
ילך
עמהם
אחרי
שלא
יקללם
,
והם
לא
יחפצו
בו
לדבר
אחר?
על
כן
אמר:
"לא
תלך
עמהם"
,
ש"לא
תאור
את
העם
כי
ברוך
הוא".
ובידוע
כי
בלעם
הודיעם
כל
דברי
האלהים.
ובלק
שלח
אליו
פעם
שנית
כי
לא
האמין
,
והוסיף
לו
כבוד
בשרים
רבים
ונכבדים
מן
הראשונים
,
והתנה
להרבות
כבודו
ושכרו
-
ובלעם
ענה
אותם
שאין
הדבר
תלוי
בממון
ולא
ברצונו
,
רק
הכל
ביד
השם
,
וישאל
ממנו
עוד
מה
יצוה
אותו.
ועשה
זה
כהוגן
,
כי
מה
ידע
הוא
בדעת
עליון
(ע"פ
במ'
כד
,
טז)?
ועצת
יי'
לעולם
טובה
,
והוא
יורה
חטאים
בדרך
(ע"פ
תה'
כה
,
ח)
,
ויודיענו
מה
יענה
מלאכי
גוי
(ע"פ
יש'
יד
,
לב)
או
יגיד
לו
מה
יקרה
להם
בעתיד.
והנה
השם
אמר
לו:
כבר
הודעתיך
,
כי
העם
ברוך
ולא
תוכל
לקללם;
ועתה
חזרו
לפניך
,
ואם
לקרוא
לך
בלבד
באו
,
כלומר
,
שיִתרצו
בלכתך
עמהם
על
מנת
שלא
לקלל
את
העם
,
כאשר
הודעתם
מתחלה
,
קום
לך
אתם
,
ואך
את
הדבר
אשר
אדבר
אליך
אותו
תעשה;
שאפילו
אם
אצוה
אותך
לברך
-
שתברכם
,
לא
תירא
מבלק;
וזה
טעם
'אם'.
וכן
היה
החֵפץ
לַשֵם
הנכבד
מתחלה
,
שילך
עמהם
אחרי
הודיעו
אותם
שלא
יקללם
,
ושיתנהג
בענינם
כאשר
יצווה;
כי
הרצון
לפניו
יתברך
שיברך
את
ישראל
מפי
נביא
לגוים.
והנה
היה
על
בלעם
להגיד
כן
לשרי
בלק
,
ולאמר:
הנה
הרשה
אותי
השם
להיותי
קרוא
לכם
בלבד
,
אבל
על
מנת
שלא
לקלל
את
העם
,
ועל
מנת
שאם
יצוה
אותי
לברך
-
שאברכם;
ואם
לא
יתרצו
בכך
,
יהיו
מניחים
אותו.
כי
גם
בפעם
הזאת
השנית
אמר
בלק:
"ולכה
נא
קבה
לי
את
העם
הזה"
(לעיל
,
יז)
-
לא
יחפץ
בו
להודיעו
עתידות
,
ולא
לדבר
אחר
,
זולתי
לקוב
את
העם.
והנה
בלעם
,
מרוב
חפצו
ללכת
,
לא
הודיעם
זה
ולא
אמר
להם
כלום
,
ויקם
בבקר
ויחבש
את
אתונו
וילך
עמהם
כרוצה
להשלים
חפצם;
על
כן
חרה
אף
השם
כי
הולך
הוא
-
שאלו
הודיעם
לא
היה
הולך.
ועוד
,
שהיה
בזה
חלול
השם
,
כי
בלכתו
עמהם
סתם
,
והוא
ברשות
השם
,
חשבו
שנתן
לו
רשות
לקלל
להם
את
העם
,
והנה
חזר
בו
ממה
שאמר
תחלה
"לא
תאֹר
את
העם
כי
ברוך
הוא"
,
כפי
מה
שהגיד
להם;
וכאשר
יראו
עוד
שלא
יקללם
,
יאמרו
כי
אחרי
כן
נמלך
עוד
,
או
יהתל
בהם
כהתל
באנוש
(ע"פ
איוב
יג
,
ט)
-
חלילה
לאל
מעשות
כדבר
הזה
(ע"פ
בר'
יח
,
כה)
,
כי
נצח
ישראל
לא
יכזב
ולא
ינחם
(ע"פ
ש"א
טו
,
כט)!
ויקם
בלעם
בבקר
ויחבוש
את
אתונו
-
יש
בזה
הספור
שאלות
קשות
מאד.
האחת:
איך
יתכן
שתראה
האתון
מלאך
יי'
(ראה
להלן
,
כג)
,
והנה
לא
יראהו
מי
שאינו
נביא
,
כמו
שנתבאר
בסוף
דניאל:
"והאנשים
אשר
היו
עמו
לא
ראו
את
המראה
אבל
חרדה
גדולה
נפלה
עליהם"
(ראה
דנ'
י
,
ז)?
ולא
תטעה
בענין
ה'מלאך'
שנראה
למנוח
ולאשתו
(ראה
שו'
יג
,
יא
-
יד)
,
כי
הוא
היה
איש
נביא
,
כמו
שביארנו
שם
(פס'
יא
-
טז).
ואם
אמרנו
שהשם
יתעלה
יעשה
זה
על
דרך
המופת
,
הנה
ישאל
שואל:
אי
זה
תועלת
היה
בזה
המופת?
והנה
לא
היה
המכוון
מזה
אלא
שיאמר
המלאך
לבלעם
,
כי
הוא
יצא
לשטן
לו
(ראה
להלן
,
כב)
,
אם
תהיה
כונתו
לקוב
את
העם!
ובהיות
הענין
כן
,
למה
לא
נראה
לו
המלאך
ראשונה
וחרבו
שלופה
בידו
(ראה
להלן
,
לא)
,
ויגיע
מזה
התכלית
המכוון
מהשם
יתעלה
בזה
,
ולא
נצטרך
לחדוש
זה
המופת
הנפלא
,
רוצה
לומר
,
שתראה
האתון
את
מלאך
יי'?!
ואם
אמרנו
שזה
המלאך
היה
נביא
,
הנה
יפול
הספק
עדין
,
לאי
זה
תועלת
הוצרך
להתחדש
אז
על
דרך
המופת
שתדבר
האתון
,
עם
שלא
יוכל
אחד
לומר
מי
היה
זה
הנביא?
ועוד:
איך
לא
ראוהו
שרי
בלק
ולא
נערי
בלעם
,
כי
לא
נזכר
פה
שראהו
אחר
זולתי
האתון
ובלעם
אחריה?
והוא
מבואר
,
שהשם
יתעלה
לא
יחדש
המופתים
ללא
צורך!
אמר
שלמה
"והאלהים
עשה
שייראו
מלפניו"
(קה'
ג
,
יד;
ראה
פירושו
שם).
והנה
דעת
רבותינו
ז"ל
הוא
שזה
הענין
היה
כפשוטו
,
ולזה
אמרו
(משנה
אבות
ה
,
ו)
שפי
האתון
הוא
מהדברים
שנבראו
בין
השמשות.
והנראה
בעינינו
,
לפי
השרשים
האמתיים
הנראים
מדברי
הנביאים
ומהעיון
,
שזה
הספור
היה
ענין
שקרה
לבלעם
במראה
הנבואה
,
כמו
הענין
בספור
לקיחת
הושע
גומר
בת
דבלים
ושאר
מה
שנמשך
בספור
ההוא
(ראה
הו'
א)
,
אשר
הוא
בהכרח
דבר
נראה
לו
במראה
הנבואה
,
לא
דבר
שקרה
(ראה
מו"נ
ב
,
מב
,
מו).
והנה
נדמה
לבלעם
בחלומו
של
נבואה
-
שכבר
היה
לילה
כשבאהו
דבר
השם
יתעלה
במה
שאמר
לו:
"אם
לקרוא
לך
באו
האנשים
קום
לך
אתם"
(לעיל
,
כ)
,
ואחר
זה
נדמה
לו
בחלומו
שהיה
בֹּקר
,
ושהוא
קם
וחבש
את
אתונו
והלך
עם
שרי
מואב;
כי
כן
היתה
הסכמתו
אם
היה
מֵקיץ
,
לפי
שאין
מראין
לו
לאדם
אלא
מהרהורי
לבו
(ראה
ברכות
נה
,
ב)
,
ולזה
תמצא
כי
תכונות
האדם
בחלומו
הם
מתיחסות
לתכונותיו
בהקיץ.
והנה
סבב
השם
יתעלה
,
שיקרה
לו
בהליכתו
מה
שהורה
לו
שלא
הסכימו
מן
השמים
שילך
שם
לתכלית
אשר
הוא
פונה
אליו
,
כי
היה
דעתו
על
כל
פנים
להשתדל
להזיק
לישראל
לפי
היכולת.
ולזה
ספר
שקרה
לו
זה
המקרה
(ראה
להלן
,
כה
-
לג)
,
כי
האתון
נטתה
מן
הדרך
והלכה
בשדה
,
וכאשר
הכה
בלעם
אותה
להטותה
הדרך
נלחצה
אל
הקיר
ולחצה
רגל
בלעם
אל
הקיר
,
ושב
להכותה;
ואחר
זה
רבצה
תחתיו
ושב
להכותה.
ונדמה
לו
בחלומו
כאלו
פתח
השם
יתעלה
את
פי
האתון
ודברה
עמו
שתי
פעמים
,
והוא
השיב
לה
כדַבֵּר
איש
לאיש
אחר.
ואחר
נראה
לו
המלאך
,
ונתבאר
לו
מדברי
המלאך
בחלומו
שנטיית
האתון
מן
הדרך
היתה
מפני
ראותה
מלאך
יי'.
והנה
אמר
"אם
רע
בעיניך
אשובה
לי"
(להלן
,
לד)
-
לפי
שהיה
דומה
לו
שכבר
החזיק
בדרך
ובא
לו
הצווי
שנית
שילך
עם
האנשים
אך
לא
ידבר
,
רק
מה
שידבר
אליו
השם
יתעלה
(ראה
להלן
,
לה).
וזה
כלו
היה
מהשגחת
השם
יתעלה
על
ישראל
,
כמו
שזכרנו
(לעיל
,
ז)
,
כי
זה
היה
ראוי
שיוסיף
אימה
לבלעם
מעבור
את
פי
השם
יתעלה
בהשתדלותו
לגרום
נזק
לישראל.
והנה
מה
שאמר
אחר
זה
"וילך
בלעם
עם
שרי
בלק"
(להלן
,
לה)
הוא
ענין
שהיה
בהקיץ
,
ולזה
הוצרך
להגיד
זה
,
כי
הראשון
היה
במראה
הנבואה;
ולולי
זה
הפירוש
לא
היה
צריך
לומר
שנית
וילך
עם
שרי
מואב.