תנ"ך - ותרא
האתון
את־מלאך
ה'
נצב
בדרך
וחרבו
שלופה
בידו
ותט
האתון
מן־הדרך
ותלך
בשדה
ויך
בלעם
את־האתון
להטתה
הדרך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתֵּ֣רֶא
הָאָתוֹן֩
אֶת־מַלְאַ֨ךְ
יְהוָ֜ה
נִצָּ֣ב
בַּדֶּ֗רֶךְ
וְחַרְבּ֤וֹ
שְׁלוּפָה֙
בְּיָד֔וֹ
וַתֵּ֤ט
הָֽאָתוֹן֙
מִן־הַדֶּ֔רֶךְ
וַתֵּ֖לֶךְ
בַּשָּׂדֶ֑ה
וַיַּ֤ךְ
בִּלְעָם֙
אֶת־הָ֣אָת֔וֹן
לְהַטֹּתָ֖הּ
הַדָּֽרֶךְ:
(במדבר פרק כב פסוק כג)
וַתֵּרֶא
הָאָתוֹן
אֶת־מַלְאַךְ
יְהוָה
נִצָּב
בַּדֶּרֶךְ
וְחַרְבּוֹ
שְׁלוּפָה
בְּיָדוֹ
וַתֵּט
הָאָתוֹן
מִן־הַדֶּרֶךְ
וַתֵּלֶךְ
בַּשָּׂדֶה
וַיַּךְ
בִּלְעָם
אֶת־הָאָתוֹן
לְהַטֹּתָהּ
הַדָּרֶךְ:
(במדבר פרק כב פסוק כג)
ותרא
האתון
את־מלאך
ה'
נצב
בדרך
וחרבו
שלופה
בידו
ותט
האתון
מן־הדרך
ותלך
בשדה
ויך
בלעם
את־האתון
להטתה
הדרך:
(במדבר פרק כב פסוק כג)
ותרא
האתון
את־מלאך
יהוה
נצב
בדרך
וחרבו
שלופה
בידו
ותט
האתון
מן־הדרך
ותלך
בשדה
ויך
בלעם
את־האתון
להטתה
הדרך:
(במדבר פרק כב פסוק כג)
וַחֲזָת
אֲתָנָא
יָת
מַלאֲכָא
דַייָ
מְעַתַּד
בְּאוֹרחָא
וְחַרבֵּיהּ
שְׁלִיפָא
בִּידֵיהּ
וּסטָת
אֲתָנָא
מִן
אוֹרחָא
וַאֲזַלַת
בְּחַקלָא
וּמחָא
בִלעָם
יָת
אֲתָנָא
לְאַסטָיוּתַהּ
לְאוֹרחָא
:
ותט
-
ג':
במ'
כב
,
כג
,
לג;
תה'
מד
,
יט.
שלופה
-
ל'
מל'
בתור';
ותט
-
ג'.
ותרא
האתון
-
והוא
לא
ראה;
שהרבה
ניתן
רשות
לבהמה
לראות
יותר
מן
האדם
,
שמתוך
שיש
בו
דעת
תטרף
דעתו
כשיראה
מזיקין
(ראה
מא"ג
במ'
כב
,
לא).
וחרבו
שלופה
בידו
-
אמר:
רשע
זה
הניח
אומנותו
―
שכלי
זיינן
של
אומות
בחרב
―
והוא
בא
עליהם
בפיו
,
שהיא
אומנות
שלהם
-
אף
אני
אתפוש
את
שלו
ואבוא
עליו
באומנותו
(ראה
תנח'
בלק
ח).
וכן
סופו:
"ואת
בלעם
בן
בעור
הרגו
בחרב"
(במ'
לא
,
ח).
מן
הדרך
-
הדרוך
,
והלכה
בשדה
,
שאין
שם
דרך.
להטותה
הדרך
-
דרך
קצרה
,
והטעם:
אל
הדרך.
ותלך
בשדה
-
בתחילה
נראה
לה
המלאך
במקום
רחב
ידים
,
ונטתה
בשדה
מפני
המלאך.
ואחר
כך
,
בין
גדרי
הכרמים
,
לא
יכלה
לנוס
,
ודחקה
עצמה
אצל
הגדר
,
ולחצה
את
רגלו.
ואחר
כך
במקום
צר
,
כגון
שהיה
אם
הדרך
גבוה
,
ועומק
גדול
מכאן
ומכאן.
שאם
תטה
לכאן
ולכאן
היתה
נופלת
,
ותמות
היא
והוא;
ולכך
רבצה
תחתיו.
ולכך
חרה
אפו
,
כי
אמר:
עתה
שהוזקתי
ברגלי
ואיני
יכול
לילך
ברגל
,
רבצה
תחתי
ואינה
רוצה
לישא
אותי!
ותרא
האתון
את
מלאך
יי'
-
מלאכי
השם
,
השכלים
הנבדלים
,
לא
יֵראו
לחוש
העינים
,
כי
אינם
גוף
נתפש
במראה;
וכאשר
יֵראו
לנביאים
או
לאנשי
רוח
הקדש
כדניאל
(דנ'
י
,
ה)
,
ישיגו
אותם
במראות
הנפש
המשכלת
כאשר
תגיע
למעלת
הנבואה
או
למדרגה
שתחתיה;
אבל
שיושגו
לעיני
בהמה
-
אי
איפשר.
על
כן
תוכל
לפרש
ותרא
האתון
-
כי
הרגישה
בדבר
מפחיד
אותה
מלעבור
,
והוא
המלאך
אשר
יצא
לשטן
(ראה
לעיל
,
כב);
כענין
"ולבי
ראה
הרבה
חכמה
ודעת"
(קה'
א
,
טז)
,
שיֵאמר
על
ההשגה
,
לא
על
הראוּת.
וכאשר
אירע
בה
הנס
ושם
לה
הבורא
הדבור
,
אמרה
לבלעם:
"ההסכן
הסכנתי
לעשות
לך
כה"
(להלן
,
ל)
,
אבל
לא
ידעה
למה
עשתה
עתה
כן
,
כי
לאונסה
נעשה
בה
כך
,
ולפיכך
לא
אמרה
לו:
'הנה
מלאך
השם
עומד
לנגדי
וחרבו
שלופה
בידו'
,
כי
לא
עלתה
השגתה
לדעת
זה
כלל.
ואמר:
את
מלאך
יי'
וחרבו
שלופה
בידו
-
לא
שתראה
חרב
,
אף
כי
מלאך
,
אבל
ירמוז
הכתוב
כי
מפני
היות
המלאך
נכון
להכות
בהם
,
חרדה
חרדה
גדולה
,
נדמה
לה
כאלו
באים
לשחוט
אותה.
ואם
נאמר
,
כי
המלאכים
הנראים
בדמות
אנושי
,
כאשר
הזכרתי
בפרשת
'וירא'
(בר'
יח
,
א)
,
יושגו
אף
לעיני
הבהמות
-
אם
כן
איך
לא
יראנו
בלעם
ולא
הוכה
בסנורים?
אבל
יתכן
שהוסיף
בהשגת
עיניה
מי
שהוסיף
בה
הדבור
,
וראתה
כאדם.
ולא
הזכיר
בה
הכתוב:
'ויגל
יי'
עיני
האתון'
כאשר
הזכיר
באדניה
-
כי
הענין
כולו
באתון
נס
גדול
כבריאה
חדשה
,
כנבראים
בין
השמשות
(ראה
אבות
ה
,
ו)
,
אינו
נקרא
'גִלוי
עינים'
בלבד.
אבל
רבותינו
לא
יזכירו
בנסים
,
רק
פתיחת
פיה.
וטעם
הנס
הזה:
להראות
לבלעם
מי
שם
פה
לאדם
או
מי
ישום
אלם
(ע"פ
שמ'
ד
,
יא)
,
להודיעו
כי
השם
פותח
פי
הנאלמים
(ע"פ
מש'
לא
,
ח)
,
וכל
שכן
שיַאלם
פי
המדברים
,
גם
ישים
בפיהם
דברים
לדבר
כרצונו
,
כי
הכל
בידו
,
ולהזהירו
שלא
ילך
אחר
נחש
וקסם
ויקללם
בהם;
כי
מנחש
וקוסם
היה.