תנ"ך - וישלח
מלאכים
אל־בלעם
בן־בער
פתורה
אשר
על־הנהר
ארץ
בני־עמו
לקרא־לו
לאמר
הנה
עם
יצא
ממצרים
הנה
כסה
את־עין
הארץ
והוא
ישב
ממלי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁלַ֨ח
מַלְאָכִ֜ים
אֶל־בִּלְעָ֣ם
בֶּן־בְּעֹ֗ר
פְּ֠תוֹרָה
אֲשֶׁ֧ר
עַל־הַנָּהָ֛ר
אֶ֥רֶץ
בְּנֵֽי־עַמּ֖וֹ
לִקְרֹא־ל֑וֹ
לֵאמֹ֗ר
הִ֠נֵּה
עַ֣ם
יָצָ֤א
מִמִּצְרַ֙יִם֙
הִנֵּ֤ה
כִסָּה֙
אֶת־עֵ֣ין
הָאָ֔רֶץ
וְה֥וּא
יֹשֵׁ֖ב
מִמֻּלִֽי:
(במדבר פרק כב פסוק ה)
וַיִּשְׁלַח
מַלְאָכִים
אֶל־בִּלְעָם
בֶּן־בְּעֹר
פְּתוֹרָה
אֲשֶׁר
עַל־הַנָּהָר
אֶרֶץ
בְּנֵי־עַמּוֹ
לִקְרֹא־לוֹ
לֵאמֹר
הִנֵּה
עַם
יָצָא
מִמִּצְרַיִם
הִנֵּה
כִסָּה
אֶת־עֵין
הָאָרֶץ
וְהוּא
יֹשֵׁב
מִמֻּלִי:
(במדבר פרק כב פסוק ה)
וישלח
מלאכים
אל־בלעם
בן־בער
פתורה
אשר
על־הנהר
ארץ
בני־עמו
לקרא־לו
לאמר
הנה
עם
יצא
ממצרים
הנה
כסה
את־עין
הארץ
והוא
ישב
ממלי:
(במדבר פרק כב פסוק ה)
וישלח
מלאכים
אל־בלעם
בן־בער
פתורה
אשר
על־הנהר
ארץ
בני־עמו
לקרא־לו
לאמר
הנה
עם
יצא
ממצרים
הנה
כסה
את־עין
הארץ
והוא
ישב
ממלי:
(במדבר פרק כב פסוק ה)
וּשׁלַח
אִזגַּדִּין
לְוָת
בִּלעָם
בַּר
בְּעוֹר
לִפתוֹר
אֲרָם
דְּעַל
פְּרָת
אֲרַע
בְּנֵי
עַמֵיהּ
לְמִקרֵי
לֵיהּ
לְמֵימַר
הָא
עַמָא
נְפַק
מִמִצרַיִם
הָא
חֲפָא
יָת
עֵין
שִׁמשָׁא
דְאַרעָא
וְהוּא
שָׁרֵי
מִלְקִבלִי
:
יצא
-
ב'
בסיפרא:
במ'
יז
,
יא;
כב
,
ה.
הנה
(השני
בפסוק)
-
ד'
מטעין
(אין
לקרא
'והנה'):
שמ'
לב
,
לד;
במ'
כב
,
ה;
לב
,
כג;
דב'
ג
,
יא.
פתורה
-
ל';
ארץ
בני
-
עמו
-
ל';
יצא
-
ב'
בסיפ';
הנה
-
ד'
מטע';
ממלי
-
ל'
וחס'.
[פתורה
-
כשולחני
זה
שהכל
מריצין
לו
מעות
,
כך
כל
המלכים
מריצין
אגרותיהם
לו
(ראה
תנח'
בלק
ד).
ולפי
פשוטו
של
מקרא:
כך
שם
המקום.]
ארץ
בני
עמו
-
של
בלק;
משם
היה
,
וזה
היה
מתנבא
ואומר
[לו]:
עתיד
אתה
למלוך
(ראה
שם).
ואם
תאמר:
מפני
מה
השרה
הקדוש
ברוך
הוא
שכינתו
על
אותו
רשע?
כדי
שלא
יהא
פתחון
פה
לאומות
לומר:
אילו
היו
לנו
נביאים
חזרנו
למוטב;
העמיד
להם
נביאים
,
והם
פרצו
גדר
של
עולם;
שבתחילה
היו
גדורים
בעריות
,
וזה
נתן
להם
עצה
להפקיר
עצמם
לזנות
(ראה
תנח'
בלק
א).
[לקרא
לו
-
הקריאה
שלו
היתה
ולהנאתו
,
שהיה
פוסק
לו
ממון
הרבה.
עם
יצא
ממצרים
-
ואם
תאמר:
מה
מזיקך?]
הנה
כסה
את
עין
הארץ
-
סיחון
ועוג
,
שהיו
שומרין
אותנו
,
עמדו
עליהם
והרגום
(ראה
תנח'
בלק
ד).
והוא
יושב
ממלי
-
חסר
כתיב:
קרובים
הם
להכריתני;
כמו
"כי
אמילם"
(תה'
קיח
,
י;
ראה
תנח'
בלק
ד).
פתורה
-
אל
פתור.
ארץ
בני
עמו
-
והם
ארמים;
וכן
כתוב:
"מפתור
ארם
נהרים"
(דב'
כג
,
ה).
ובדרש
(ראה
ת"י
בר'
לו
,
לב)
,
שבלעם
הוא
בלע
(ראה
בר'
לו
,
לב)
,
כי
זה
ארמי;
ואם
בעבור
בעור
אביו
(ראה
שם)
,
הנה
בן
אחשורוש
קודם
אחשורוש
(ראה
פירושו
לאס'
א
,
א).
רק
הם
שנים.
אשר
על
הנהר
-
פירוש
'ארם
נהרים'.
עין
הארץ
-
פרשתיו
(שמ'
י
,
ה).
ארץ
בני
עמו
-
של
בלעם.
מגיד
לך
,
שרחוק
היה
בלק.
כי
יש
חולים
-
ואינם
חולים
כל
כך
,
שילכו
אחר
הרופא
למרחק;
אבל
אם
ימצא
רופא
עובר
עליו
,
יעשה
עמו
תנאי.
ויש
שחולים
כל
כך
,
שהולכים
אחר
הרופא;
וכן
עשה
בלק:
שלח
לארם
אחר
בלעם
(ראה
במ'
כג
,
ז).
ארץ
בני
עמו
-
של
בלק;
משם
היה
,
וזה
היה
מתנבא
ואומר
לו:
עתיד
אתה
למלוך;
לשון
רבנו
שלמה
מדברי
אגדה
(תנח'
בלק
ד).
ופשוטו:
ארץ
בלעם
,
כי
שם
נולד
ומשם
יחוסו;
והטעם
להזכיר
כן
-
מפני
שהיה
קוסם
מן
הארץ
שכל
עמה
קוסמים
,
כענין
שכתוב
"כי
מלאו
מקדם
ועוננים
כפלשתים"
(יש'
ב
,
ו).
הנה
כסה
את
עין
הארץ
-
רוצה
לומר
,
כי
לרבויים
יכסו
מראה
הארץ
,
שלא
יוכל
איש
לראות
את
הארץ
(ע"פ
שמ'
י
,
ה)
,
כי
היא
כלה
מכוסה
בהם.
והוא
יושב
ממולי
-
אמר
זה
לפי
שהם
היו
אז
בערבות
מואב
(ראה
לעיל
,
א)
,
ושם
חנו
אצל
הירדן
מבית
הישימות
עד
אבל
השטים
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'אלה
מסעי'
(ראה
במ'
לג
,
מח
-
מט).