תנ"ך - ויאמר
בלעם
אל־בלק
בנה־לי
בזה
שבעה
מזבחת
והכן
לי
בזה
שבעה
פרים
ושבעה
אילים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֤אמֶר
בִּלְעָם֙
אֶל־בָּלָ֔ק
בְּנֵה־לִ֥י
בָזֶ֖ה
שִׁבְעָ֣ה
מִזְבְּחֹ֑ת
וְהָכֵ֥ן
לִי֙
בָּזֶ֔ה
שִׁבְעָ֥ה
פָרִ֖ים
וְשִׁבְעָ֥ה
אֵילִֽים:
(במדבר פרק כג פסוק א)
וַיֹּאמֶר
בִּלְעָם
אֶל־בָּלָק
בְּנֵה־לִי
בָזֶה
שִׁבְעָה
מִזְבְּחֹת
וְהָכֵן
לִי
בָּזֶה
שִׁבְעָה
פָרִים
וְשִׁבְעָה
אֵילִים:
(במדבר פרק כג פסוק א)
ויאמר
בלעם
אל־בלק
בנה־לי
בזה
שבעה
מזבחת
והכן
לי
בזה
שבעה
פרים
ושבעה
אילים:
(במדבר פרק כג פסוק א)
ויאמר
בלעם
אל־בלק
בנה־לי
בזה
שבעה
מזבחת
והכן
לי
בזה
שבעה
פרים
ושבעה
אילים:
(במדבר פרק כג פסוק א)
וַאֲמַר
בִּלעָם
לְבָלָק
בְּנֵי
לִי
הָכָא
שִׁבעָה
מַדבְּחִין
וְאַתקֵין
לִי
הָכָא
שִׁבעָה
תוֹרִין
וְשִׁבעָה
דִכרִין
:
מזבחת
-
ג'
(חסר):
כל
אורייתא
(במ'
ג
,
לא;
כג
,
א
,
ד
,
יד
,
כט);
מ"ב
כא
,
ג
,
ד.
אילים
-
ד'
מלא
בתורה
(בלישנא):
בר'
לב
,
טו;
וי'
ח
,
ב;
*במ'
כג
,
א;
דב'
לב
,
יד.
אילים
ד'
מל'
בתור'
עזים
מאתים
קח
את
אהרן
שבעה
פרים
ושבעה
אילים
קדמי'
חמאת
בקר
וחלב
צאן.
שבעה
מזבחות
-
יש
סודות
עמוקים
לא
יבינום
כי
אם
מתי
מספר;
ושביעי
בימים
ובחדשים
ובשנים
,
ושבעה
כבשי
העולה
,
ושבע
הזאות
,
גם
אמר
השם
לאיוב:
"קחו
לכם
שבעה
פרים"
(?
איוב
מב
,
ח).
ובתת
שלם
לשלם
,
אז
תתחדש
רוח
בינה;
והמשכיל
יבין.
בנה
לי
בזה
שבעה
מזבחות
-
כדי
להרבות
רִצוי;
אולי
יתעשת
(ע"פ
יונה
א
,
ו)
וירצה
שיקללם.
שבעה
מזבחות
-
רמז
בזה
רבי
אברהם
סוד
עמוק.
והנה
בלעם
רצה
לדבקה
אליו
הרצון
מאת
יי'
בקרבנות
האלה
,
ולכן
העלה
עולות
מספר
כולם
(ע"פ
איוב
א
,
ה);
ורצה
שיתעסק
בלק
עצמו
בהם
,
ולכך
אמר
"ויעל
בלק
ובלעם
פר
ואיל
במזבח"
(להלן
,
ב)
-
זה
שוחט
וזה
זורק.
וטעם
"ויאמר
אליו
את
שבעת
המזבחות
ערכתי"
(להלן
,
ד)
-
דרך
תפלה
,
כאומר:
ערכתי
לפניך
מזבח
שלם
בקרבן
שלם
,
יעלו
על
רצון
מזבחך
(ע"פ
יש'
ס
,
ז);
כענין
שאמר
הכתוב
"יזכר
כל
מנחותיך
(בנוסחנו:
מנחֹתך)
ועולתך
ידשנה
סלה"
(תה'
כ
,
ד)
,
ויאמר
"עולות
מחים
(בנוסחנו:
מיחים)
אעלה
לך
עם
קטרת
אילים
אעשה
בקר
עם
עתודים
סלה"
(תה'
סו
,
טו)
,
וכן
במקומות
רבים.
וטעם
הידיעה
-
כבר
זְכרהּ
רבי
אברהם.
והנה
בסוף
,
כאשר
לא
רצה
ללכת
"לקראת
נחשים"
(במ'
כד
,
א)
-
לא
רצה
בלעם
שיהיה
בלק
מעלה
בקרבנותיו
,
שלא
יפגל
במחשבתו
,
ולכך
אמר
הכתוב
"ויעל
פר
ואיל
במזבח"
(להלן
,
ל)
,
וירמוז
לבלעם
הנזכר.
ויתכן
שבלק
העלה
אותם
,
כי
לפייס
דעתו
עשה
כן
,
והוא
לא
היה
עוד
חפץ
בהם.
בנה
לי
בזה
שבעה
מזבחות
והכן
לי
בזה
שבעה
פרים
ושבעה
אלים
(בנוסחנו:
אילים)
-
כבר
ביארנו
בפרשת
'נח'
(חקירה
בענין
הקרבנות
,
בקובץ
תועלות
לרלב"ג
,
בר'
ו
,
ט
-
ט
,
יז)
,
כי
העלאת
העולה
מישיר
להגעת
הנבואה
,
וכל
שכן
כאשר
נכפל
ענינה
זה
ההכפל
הנפלא.
והנה
ספר
,
שבלק
ובלעם
העלו
עולות;
אך
אחר
שהעלו
אותם
,
אמר
בלעם
לבלק
שיתיצב
על
עולתו
לשמרה
לכבוד
השם
יתעלה
,
והוא
יראה
אם
תקָרה
לו
נבואה
מצד
זאת
ההישרה
שהישיר
עצמו
אליה.
וילך
שפי
-
רוצה
לומר
,
שהלך
אל
מקום
גבוה
לראות
משם
ישראל.