תנ"ך - ויאמר
אליו
בלק
לך־לכה־נא
אתי
אל־מקום
אחר
אשר
תראנו
משם
אפס
קצהו
תראה
וכלו
לא
תראה
וקבנו־לי
משם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֨אמֶר
אֵלָ֜יו
בָּלָ֗ק
לְךָ־לְכָה־נָּ֨א
אִתִּ֜י
אֶל־מָק֤וֹם
אַחֵר֙
אֲשֶׁ֣ר
תִּרְאֶ֣נּוּ
מִשָּׁ֔ם
אֶ֚פֶס
קָצֵ֣הוּ
תִרְאֶ֔ה
וְכֻלּ֖וֹ
לֹ֣א
תִרְאֶ֑ה
וְקָבְנוֹ־לִ֖י
מִשָּֽׁם:
(במדבר פרק כג פסוק יג)
וַיֹּאמֶר
אֵלָיו
בָּלָק
לְךָ־לְכָה־נָּא
אִתִּי
אֶל־מָקוֹם
אַחֵר
אֲשֶׁר
תִּרְאֶנּוּ
מִשָּׁם
אֶפֶס
קָצֵהוּ
תִרְאֶה
וְכֻלּוֹ
לֹא
תִרְאֶה
וְקָבְנוֹ־לִי
מִשָּׁם:
(במדבר פרק כג פסוק יג)
ויאמר
אליו
בלק
לך־לכה־נא
אתי
אל־מקום
אחר
אשר
תראנו
משם
אפס
קצהו
תראה
וכלו
לא
תראה
וקבנו־לי
משם:
(במדבר פרק כג פסוק יג)
ויאמר
אליו
בלק
לך־לכה־נא
אתי
אל־מקום
אחר
אשר
תראנו
משם
אפס
קצהו
תראה
וכלו
לא
תראה
וקבנו־לי
משם:
(במדבר פרק כג פסוק יג)
וַאֲמַר
לֵיהּ
בָּלָק
אֵיתַא
כְעַן
עִמִי
לַאֲתַר
אָחֳרָן
דְּתִחזֵינֵיהּ
מִתַּמָן
לְחוֹד
קְצָתֵיהּ
תִּחזֵי
וְכוּלֵיהּ
לָא
תִחזֵי
וּתלוּטֵיהּ
לִי
מִתַּמָן
:
לך
-
ג'
חסר
בלישנא
(הליכה):
במ'
כג
,
יג;
שו'
יט
,
יג;
דה"ב
כה
,
יז.
וכלו
-
ב':
במ'
כג
,
יג;
שה"ש
ה
,
טז.
לך
-
לכה
ק'
,
ג'
חס'
בלשנ';
וכלו
-
ב'
מחמדים;
וקבנו
-
ל'.
וקבנו
-
לשון
ציווי:
קללהו.
אפס
קצהו
-
רק.
וקבנו
-
מלה
זרה.
ולפי
דקדוק
(ראה
שלשה
ס"ד
עמ' 115
:
'קבב')
,
כי
הצווי
כעתיד
,
ואין
ביניהם
רק
הסימן.
"ירדפהו"
(שו'
ט
,
מ)
,
'ירדפנוּ'
,
'ירדפנהוּ'
,
"אויב
ירדפו"
(הושע
ח
,
ג);
ובאה
זאת
המלה
מורכבת
עם
נו"ן
ובחולם.
ולפי
דעת
רבי
יהודה
המדקדק
הראשון
(ראה
שלשה
ס"ד
עמ' 115
:
'קבב')
,
שהוא
משרש
קבן;
אם
כן
לא
יתכן
להיותה
צווי
,
כי
לא
ימצא
כן
מהבנין
'הקל'.
אולי
תהי
שם
הפועל
על
משקל
"ומשמרו
את
השבועה"
(דב'
ז
,
ח).
לכה
נא
אתי
אל
מקום
אחר
וגו'
,
עד
וכולו
לא
תראה
-
הכא
אמר
ליה:
שמא
אין
אדוניהם
של
אלו
רוצה
שתקללם
כולם.
אבל
אביאך
אל
מקום
אחר
,
שלא
תראם
כולם
אלא
מקצתם;
ושמא
יודה
לך
במקצת
לקללם
,
וימעטו
אותו
'מקצת'.
וכיון
שראה
שלא
יוכל
לקלל
אותו
'מקצת'
,
הוליכו
אל
מקום
אחר
(ראה
להלן
,
כז)
,
שראה
'מקצת'
אחר.
אמר:
שמא
בזה
ה'מקצת'
-
טובים
שבהם
,
ואינו
רוצה
שתקלל
'מקצת'
זה
,
והוליכו
למקום
אחר
,
אולי
יכול
לקלל
'מקצת'
האחר.
ולכך
הוליכו
בשלושה
מקומות.
ורבותינו
פירשו
(ראה
תנח'
בלק
יא
,
יג)
,
שבלק
היה
רואה
בקסמיו
,
שמאילו
שלושה
מקומות
עתיד
לבא
פורענות
,
ולכך
הוליכו
לאילו
המקומות;
והוא
כתוב
בפירוש
רש"י
ז"ל
(ראה
להלן
יד
,
כח).
בתחילה
כתב
"וכל
שרי
מואב
אתו"
(ראה
לעיל
,
ו)
,
ולבסוף
כתב
"ושרי
מואב"
(להלן
,
יז);
דכיון
שראו
שמברך
ישראל
,
הלכו
להם
מקצתם.
וכיון
שראה
שאינו
יכול
לקלל
,
לא
כולם
ולא
מקצתם
,
אמר
לו:
לך
"ברח
לך
אל
מקומך"
כי
"מנעך
יי'
מכבוד"
(במ'
כד
,
יא).