תנ"ך - וישא
משלו
ויאמר
קום
בלק
ושמע
האזינה
עדי
בנו
צפר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשָּׂ֥א
מְשָׁל֖וֹ
וַיֹּאמַ֑ר
ק֤וּם
בָּלָק֙
וּֽשֲׁמָ֔ע
הַאֲזִ֥ינָה
עָדַ֖י
בְּנ֥וֹ
צִפֹּֽר:
(במדבר פרק כג פסוק יח)
וַיִּשָּׂא
מְשָׁלוֹ
וַיֹּאמַר
קוּם
בָּלָק
וּשֲׁמָע
הַאֲזִינָה
עָדַי
בְּנוֹ
צִפֹּר:
(במדבר פרק כג פסוק יח)
וישא
משלו
ויאמר
קום
בלק
ושמע
האזינה
עדי
בנו
צפר:
(במדבר פרק כג פסוק יח)
וישא
משלו
ויאמר
קום
בלק
ושמע
האזינה
עדי
בנו
צפר:
(במדבר פרק כג פסוק יח)
וּנטַל
מַתלֵיהּ
וַאֲמַר
קוּם
בָּלָק
וּשׁמַע
אַצֵית
לְמֵימְרִי
בַּר
צִפּוֹר
:
ויאמר
-
צ"א
(בפתח):
ראה
במ'
יא
,
כז.
ושמָע
-
ה'
(בקמץ):
במ'
כג
,
יח;
דב'
ה
,
כד;
מ"ב
יט
,
טז;
יש'
לז
,
יז;
דנ'
ט
,
יח.
האזינה
-
י"ו:
במ'
כג
,
יח;
תה'
ה
,
ב;
יז
,
א;
לט
,
יג;
נד
,
ד;
נה
,
ב;
עח
,
א;
פ
,
ב;
פד
,
ט;
פו
,
ו;
קמ
,
ז;
קמא
,
א;
קמג
,
א;
איוב
לג
,
א;
לד
,
טז;
לז
,
יד.
צפר
-
ב'
חסר:
במ'
כב
,
י;
כג
,
יח.
קום
בלק
-
כיון
שראהו
משחק
בו
(ראה
פירושו
לעיל
,
יז)
נתכוון
לצערו:
עמוד
על
רגליך
,
אינך
רשאי
לישב
,
ואני
שלוח
אליך
בשליחותו
של
מקום
(ראה
תנח'
בלק
יג).
בנו
צפור
-
לשון
מקרא
הוא
,
כמו
"חיתו
יער"
(תה'
נ
,
י);
"חיתו
ארץ"
(בר'
א
,
כד);
["חיתו
שדי"
(יש'
נו
,
ט);]
"למעינו
מים"
(תה'
קיד
,
ח).
וישא
משלו
-
הוא
"כתועפות
ראם"
(להלן
,
כב)
,
"כלביא
יקום"
(להלן
,
כד).
האזינה.
עדי
-
מגזרת
'עַד';
וכן
"לא
שבתם
עדי"
(עמ'
ד
,
ו);
והטעם
כפול.
ו"ו
"בנו
בעור"
(במ'
כד
,
ג;
בפסוקנו:
בנו
צפר)
-
נוסף
,
כו"ו
"למעיינו
מים"
(תה'
קיד
,
ח).
מה
דיבר
יי'
-
כלומר:
יודע
אני
בך
,
שלא
תאמר
אלא
מה
שדיבר
יי'.
והוא
ענה
לו:
מה
אתה
סבור
שדיבר?
לא
איש
אל
ויכזב!
'כזב'
קורא
מי
שחוזר
בדיבורו
בחנם;
שיש
סִפּק
בידו
לעשות
מה
שאמר
,
והוא
אינו
עומד
בדיבורו
וחוזר
בו
חנם
-
זהו
כזבן.
אבל
הקדוש
ברוך
הוא
אינו
כן.
ובן
אדם
ויתנחם
-
כמו
אדם
,
שאין
סִפּק
לעשות
מה
שאמר
,
ומתנחם
על
מה
שאֲמָרוֹ.
אבל
הקדוש
ברוך
הוא
כל
יכול
,
ואילו
שתי
מדות
אינם
מצויות
בהקדוש
ברוך
הוא.
אבל
יש
מידה
שלישית:
כגון
אדם
שאומר
לחבירו:
אני
נותן
לך
כך
וכך
,
בשביל
שתכבדינו
ותעבדינו;
וזה
אינו
רוצה
לעבוד
ולכבד
,
והוא
מתנחם
מלתת
לו.
וזאת
ה'נחמה'
-
בפשיעת
המקבל
,
שלא
מילא
תנאו.
והנותן
-
אמיתי
,
ועמד
בדיבורו;
שלא
התנה
אלא
על
מנת.
וכן
גבי
רעה
שאדם
אומר
להרע
לחבירו
,
ובא
זה
ופייסו
,
ואינו
עושה
לו
רעה.
זה
מצוי
בהקדוש
ברוך
הוא
,
כי
הדין
עמו;
כמו
גבי
אדם
,
דכתיב
"כי
נחמתי
כי
עשיתים"
(בר'
ו
,
ז)
-
שאני
בראתים
לכבודי
,
כדכתיב
"כל
הנקרא
בשמי
לכבודי
(בנוסחנו:
ולכבודי)
בראתיו"
וגו'
(יש'
מג
,
ז)
,
והם
השחיתו
דרכם;
לכך
נחמתי
על
פשיעתם.
וכן
"נחמתי
כי
המלכתי
את
שאול
למלך
כי
שב
מאחרי"
(ש"א
טו
,
יא)
-
ואני
אמרתי
לו
על
יד
שמואל:
"והייתם
גם
אתם
וגם
המלך
אשר
מלך
עליכם
אחרי
(בנוסחנו:
אחר)
יי'
אלהיכם"
(ש"א
יב
,
יד)
,
והוא
שב
מאחרי.
וכן
במדה
רעה
,
כמו
בנינוה
ובישראל
,
ששבו
מדרכם
הרעה
ומן
החמס:
"וינחם
יי'
על
הרעה"
(שמ'
לב
,
יד;
וראה
יונה
ג
,
י).
וכן
הוא
אומר
לדוד:
"אם
ישמרו
בניך
את
דרכם"
(מ"א
ב
,
ד).
וכן
פירשתי
בבראשית
(ו
,
ז)
,
כי
שלוש
נחמות
מצויות
באדם:
אחת
שאינו
עומד
בדיבורו
,
ואחת
שאינו
יכול
,
ואחת
בפשיעת
המקבל.
ועל
השנים
אמר
בלעם
,
שאינו
בהקדוש
ברוך
הוא:
נחמת
כזב
ונחמת
שאינו
יכול.
ולכך
מתמה
ואומר:
ההוא
-
הקדוש
ברוך
הוא
-
אמר
ולא
יעשה
וגו'?
בתמיה.
קום
בלק
ושמע
-
רוצה
לומר:
קום
ממקומך
ובֹא
אלי
לשמוע
דברי;
וכן
הרצון
באמרו
האזינה
עדי
-
שיתקרב
אליו
להאזין
קולו.